افزایش گرایش داوطلبان به رشته انسانی/ ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان مشکل‌ساز می‌شود

معاون علمی دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان گفت: یکی از مسائلی که باعث شده تناسب بین رشته‌ها مختل شود و احتمالاً در سنوات آینده تاثیر آن بیشتر مشخص می‌شود افزایش گرایش داوطلبان به رشته انسانی است که یکی از دلایل آن حجم قابل توجه پذیرش دانشگاه فرهنگیان است.

غلامرضا مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عوامل مختلفی منجر به کاهش متقاضیان رشته ریاضی در کنکور ۱۴۰۱ شده است، اظهار کرد: نخستین عاملی که منجر به کاهش متقاضیان رشته ریاضی شده را می‌توان توجه بیشتر داوطلبان به سمت رشته‌های پزشکی دانست.

وی افزود: طبق آمار سنوات گذشته نزدیک ۱۵ درصد متقاضیان رشته تجربی افرادی هستند که حداقل یک‌بار در آزمون شرکت کرده و حتی مدارک دانشگاهی دارند حتی بسیاری از این افراد نیز در رشته ریاضی تحصیل کرده و نتوانسته‌اند انتظارات اقتصادی خود را تأمین کنند.

معاون علمی دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر رشته‌های پردرآمد مانند پزشکی و پیراپزشکی حدود ۵۷۰ هزار نفر از متقاضیان را به خود اختصاص داده است.

وی توزیع نامناسب رشته در دانشگاه‌ها را یکی دیگر از عوامل کاهش متقاضیان رشته ریاضی دانست و گفت: متأسفانه تحصیل در برخی از دانشگاه‌های کشور منجر می‌شود که فارغ‌التحصیل مدرک دریافت کند، اما در بازار کار مهارتی برای ارائه نداشته باشد و قطعاً از روند تحصیل خود نتیجه‌ای نمی‌گیرد؛ بنابراین داوطلبان جدید کنکور در انتخاب رشته به این مشکل توجه خاصی دارند.

مالکی اشاره کرد: یکی دیگر از مسائلی که باعث شده تناسب بین رشته‌ها مختل شود و احتمالاً در سنوات آینده تأثیر آن بیشتر مشخص می‌شود، افزایش میل و رغبت داوطلبان به رشته علوم انسانی است که یکی از دلایل آن حجم قابل توجه پذیرش دانشگاه فرهنگیان است.

وی افزود: هنگامی که داوطلب متوجه می‌شود توان تحصیل در رشته‌های علوم‌تجربی را ندارد و نمی‌تواند رتبه مطلوبی کسب کند به رشته‌های علوم انسانی روی می‌آورد و این مسئله در آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

معاون علمی دانشگاه علمی‌کاربردی استان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر زنگ خطر افزایش داوطلبان علوم انسانی به گوش رسیده است و اگر هر چه زودتر سیاست‌گذاران برای رفع این مشکل تصمیمی نگیرند در آینده‌ای نزدیک افزایش متقاضیان علوم انسانی مانند علوم تجربی در سالیان گذشته خواهد شد.

چه کسانی در دانشگاه فرهنگیان موفق می‌شوند؟

وی در رابطه با تحصیل در دانشگاه فرهنگیان گفت: داوطلبان تنها در صورتی باید نسبت به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان اقدام کنند که به شغل معلمی و آموزش علاقه داشته باشند.

مالکی تاکید کرد: در صورتی که شخصیت و علاقه داوطلب با آموزش سازگار نباشد انتخاب دانشگاه فرهنگیان عملاً نتیجه‌ای نخواهد داشت.

دفترچه انتخاب رشته را از اینجا دانلود کنید

زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱

زمان انتخاب رشته داوطلبان از عصر دوشنبه_ هفدهم مردادماه_ تا شنبه _بیست و دوم مردادماه_ خواهد بود؛ ضمن اینکه سامانه راهنمای انتخاب رشته مجازی نیز روز پنجشنبه _سیزدهم مردادماه_ فعال خواهد شد.

کد خبر 594142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.