چشم انداز روشن برای رسیدن به توافق در مذاکرات وجود ندارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: معتقدم چشم انداز روشنی برای رسیدن به توافق در مذاکرات وجود ندارد زیرا با گذشت زمان اختلافات بیشتر می‌شود و اگر اختلافات جدیدی هم بروز نکند شرایط جهانی به گونه‌ای است که طرفین مناقشه برای رسیدن به توافق رقبت کمتری پیدا می‌کنند.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سرنوشت مذاکرات برجام اظهار کرد: برای بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی ایران، بین تهران و واشنگتن اختلاف نظر وجود دارد و این اختلاف نظر با گذشت حدود ۱۷ ماه از آغاز مذاکرات وین هنوز حل‌وفصل نشده است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این اختلافات حل نشود امکان دستیابی به توافق وجود ندارد، تصریح کرد: اینکه آمریکایی‌ها، ایرانی‌ها را متهم می‌کنند و عنوان می‌کنند مقصر ایران است و یا ایران، آمریکا را مقصر می‌داند فارغ از اینکه در بازی مقصر نمایی چه کسی حرف صحیح را می‌زند، می‌توان اینگونه در نظر گرفت که ایالات متحده از برجام خارج شده و ایران در برجام باقی مانده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: همچنین ایالات متحده تحریم‌ها را اعمال می‌کند و تحریم به جمهوری اسلامی تحمیل شده است بنابراین دولت آمریکا مسبب این وضعیت است که از برجام خارج شده و همچنان با وجود اینکه ترامپ رفته و بایدن روی کار آمده تغییر در رفتارها در قبال ایران ایجاد نشده است.

وی خاطر نشان کرد: اختلافات بسیار بین ایران و آمریکا وجود دارد، با وجود اینکه در دوحه هم مذاکره کردند و جوزف بورل هم طرحی روی میز گذاشته بود اما هنوز اختلافات حل‌وفصل نشده است. از این رو معتقدم چشم انداز روشنی برای رسیدن توافق وجود ندارد زیرا با گذشت زمان اختلافات بیشتر هم می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر در موضوع مذاکره اختلافات جدیدی بروز نکند شرایط جهانی به گونه‌ای است که طرفین این مناقشه رقبت کمتری برای رسیدن به توافق پیدا می‌کنند.

کد خبر 594134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.