مذاکرات وین فرصتی برای اثبات جدیت آمریکا در بازگشت به تعهدات برجامی است

مدیر کل صلح و امنیت بین المللی وزارت خارجه ایران با رد اتهامات بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: مذاکرات جاری در وین فرصتی مناسب در اختیار آمریکا برای اثبات جدیت آن کشور برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام فراهم می‌سازد.

به گزارش ایمنا، "اسدالله اشراق جهرمی" امروز _پنجشنبه سیزدهم مردادماه_ به وقت محلی در دهمین کنفرانس بازنگریNPT، اتهامات بی‌پایه و اساس علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را رد کرد و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در عین اشاره به موارد پایبند نبودن کشورهای غربی توضیح داد.

این مقام وزارت خارجه ایران در پاسخ به اتهامات مطرح شده علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام و فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز کشورمان در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) با رد اتهامات بی اساس اظهار گفت: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای «حق بی چون و چرای» کشورهای عضو معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای است و ایران نیز به عنوان کشور عضو این معاهده از این حق برخوردار است.

مدیر کل صلح و امنیت بین المللی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: در حالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه فعالانه در حال تقویت و نوسازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود هستند؛ آلمان به عنوان یک کشور غیر هسته‌ای برخلاف تعهدات خود میزبان تعداد زیادی از تسلیحات هسته‌ای در خاک خود است و همزمان همه این کشورها چشم خود را نسبت به تهدیدات ناشی از برنامه و زرادخانه هسته‌ای مخفی رژیم صهیونیستی می‌بندند و از آن حمایت می‌کنند؛ آنها هیچ جایگاه اخلاقی برای بیان این اظهارات ریاکارانه در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران ندارند.

اشراق جهرمی افزود: در واقع علاوه بر سیاست‌های دوگانه و تظاهر به داشتن یک موضع سازنده، آنچه باعث نگرانی شدید جامعه بین‌المللی است، پایبند نبودن دولت‌های مزبور به تعهدات الزام‌آور حقوقی خود طبق معاهده ان پی تی است.

اشراق جهرمی با اشاره به برجام به عنوان راه‌حلی برای حل و فصل بحرانی غیرضروری و تصنعی در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران براساس عمل متقابل تصریح کرد: واقعیت غیرقابل انکار در این زمینه، پایبندی ایران به برجام در عین خروج آمریکا و اعمال مجدد تحریم‌ها و نیز بی عملی شرکای اروپایی برجام بوده و در پاسخ به این وضعیت، ایران ناگزیر از توسل به اقدامات جبرانی خاصی مطابق با مفاد برجام، از جمله بندهای ۲۶ و ۳۶ بود.

این مقام وزارت خارجه ایران افزود: با وجود این در صورت پایبندی سایر اعضا، ایران آمادگی دارد تعهدات برجامی خود را به طور کامل اجرا کند. مایه تاسف است که دولت کنونی آمریکا ضمن انتقاد از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران در عمل به اجرای تحریم‌ها ادامه داده و حتی تحریم‌های بیشتری وضع کرده است.

مدیر کل صلح و امنیت بین المللی وزارت خارجه ایران ادامه داد: مایه تاسف بیشتر جایی است که اعضای اروپایی برجام نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده اند، بلکه از ایالات متحده که تعهدات برجامی خود را نقض کرده، جانبداری می‌کنند.

اشراق جهرمی تصریح کرد: نمایندگان این کشورها باید بدانند که استفاده از اهرم تحریم‌ها و یا اتخاذ رویکرد طلبکارانه علیه ایران هیچ تاثیری نخواهد داشت و مسئولیت آمریکا و سایر شرکت‌کنندگان برجام است که انتفاع ایران از مزایای اجرای برجام را تضمین کنند.

مدیر کل صلح و امنیت بین المللی وزارت خارجه ایران خاطرنشان کرد: در این شرایط، مذاکرات جاری در وین فرصتی مناسب در اختیار آمریکا برای اثبات جدیت آن کشور برای بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام فراهم می‌سازد.

عضو هیئت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) تاکید کرد که به رغم تمام لفاظی‌ها و اتهامات علیه ایران ما به توافقنامه پادمانی خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها سند الزام‌آور در این زمینه پایبند هستیم.

گفتنی است؛ پس از قریب به دو سال و نیم تعویق، دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای - اول تا ۲۶ آگوست ۲۰۲۲ - با حضور نمایندگان ۱۸۸ کشور عضو در محل دبیرخانه سازمان ملل در نیویورک آغاز به کار کرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 593950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.