گفتنی‌های شهروندان از روند دریافت پروانه ساختمان

دریافت پروانه ساختمانی بیشترین دلیل مراجعه شهروندان به شهرداری است، اما به‌رغم الکترونیکی شدن این فرایند در مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان، همچنان شاهد حضور شهروندانی در این مکان‌ها هستیم که دلیل مراجعه حضوری خود را زودتر به نتیجه رسیدن و آسان‌تر بودن انجام امور خود می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرای طرح الکترونیکی دریافت پروانه ساختمانی در حالی از تیرماه امسال به اجرا درآمده است که برخی از شهروندان حاضر به طی کردن روند الکترونیکی دریافت پروانه نیستند؛ این طرح در راستای دست‌یابی به شهر هوشمند انجام شده است و شهردار اصفهان از آن به عنوان یک انقلاب اداری در ارائه خدمات شهری یاد کرده است، البته از ابتدای فعالیت مدیریت شهری ششم، حرکت به سمت تسهیل‌گری و روان‌سازی ارائه خدمات به شهروندان در دستور کار قرار گرفت.

در طرح الکترونیکی دریافت پروانه ساختمانی، شهروندان طی دو فرایند می‌توانند درخواست خود را در رابطه با دریافت پروانه ثبت کنند، به‌طوری که پس از انجام ثبت‌نام اولیه و ثبت اطلاعات شخصی در سامانه my.isfahan.ir (قسمت درخواست پروانه ساختمانی) ، دریافت نام کاربری و رمز عبور، ثبت درخواست برای پلاک مورد نظر طبق کد نوسازی آن انجام می‌شود و سپس بارگزاری مدارکی همچون اسناد مالکیت انجام می‌شود؛ پس از انجام این اقدامات، درخواست ثبت شده به شهرداری ارسال می‌شود و زمان بازدید پیشنهادی نیز توسط مالک قابل انتخاب است.

بازدید از محل توسط کارشناس، عبور از مراحل طرح تفصیلی، کنترل کاربری و موارد مربوطه و تأیید برخی آیتم‌ها توسط معاون شهرسازی منطقه انجام می‌شود و در صورت تأیید ظرفیت ارتفاعی، درخواست به کارتابل شهروند ارسال می‌شود؛ شهروند نیز حداکثر ظرفیت ارتفاعی از نظر تعداد طبقات، سطح اشغال و چیدمان را مشاهده و در صورت تأیید، مبلغ تقریبی پروانه ساختمان را به‌صورت شفاف رصد می‌کند، البته در کارتابل مالک، قابلیت اقدام برای کاهش ارتفاع مجاز و کاهش هزینه‌ها وجود دارد.

کارشناس بازدید با حضور در محل، مدارک بارگذاری شده در سامانه را با اصل آن تطابق می‌دهد و پس از تأیید، شهروند نیز با ورود به کارتابل خود در سامانه my.isfahan.ir می‌تواند به‌صورت ۲۴ ساعته به آرشیو پرونده دسترسی داشته باشد.

پس از ثبت درخواست توسط شهروند در سامانه، بازدید از محل توسط کارشناس، عبور از مراحل طرح تفصیلی، کنترل کاربری و موارد مربوطه، تأیید برخی از آیتم‌ها توسط معاون شهرسازی منطقه انجام می‌شود و ظرفیت ارتفاعی آن را رؤیت می‌کند و با تأیید آن، درخواست به کارتابل شهروند ارسال می‌شود. شهروند نیز حداکثر ظرفیت ارتفاعی از نظر تعداد طبقات، سطح اشغال و چیدمان را مشاهده و در صورت تأیید، مبلغ تقریبی پروانه ساختمان را به‌صورت شفاف رصد می‌کند که در کارتابل مالک قابلیت اقدام برای کاهش ارتفاع مجاز و کاهش هزینه‌ها وجود دارد.

اگر چه به گفته متولیان امر در شهرداری، سامانه سرای ۱۰ برای این منظور و تسهیل در امور دریافت پروانه ساختمانی طراحی شده است، اما به گفته برخی از شهروندان، هنوز تعدادی از کارکنان شهرداری از جزئیات کار با سرای ۱۰ به طور کامل مطلع نیستند و همین مسئله باعث گلایه‌مندی آنها شده است.

شهروندان چه می‌گویند؟

رمضانعلی رحمتی، شهروندی که به منظور دریافت پروانه ساختمانی برای احداث یک مسجد به منطقه ۹ شهرداری اصفهان مراجعه کرده است، با ابراز نارضایتی از طولانی شدن فرایند اداری دریافت پروانه، اظهار می‌کند: «بیش از یک‌سال است که برای دریافت مجوز مراجعه می‌کنم و مسئول پرونده می‌گوید که نیاز به طی کردن مسیر اداری در سرای ۱۰ نیست و باید از طریق سرای هشت اقدام شود، اما من از این سراها اطلاع چندانی ندارم.»

زهرا جان‌نثاری که در یک شرکت ساختمانی فعالیت دارد، می‌گوید: «علاقه‌مند به استفاده از سامانه الکترونیکی برای دریافت مجوز ساخت‌وساز نیستم، چرا که با مراجعه حضوری، یک پرونده حداقل بین دو تا چهار ماه طول می‌کشد و هر باری با خواسته‌های جدید روبه‌رو می‌شویم، حالا تصور کنید اگر این روند الکترونیکی و از منزل انجام شود، بی‌شک مدت بیشتری طول می‌کشد و دیرتر به نتیجه می‌رسد.»

گفتنی‌های شهروندان از روند دریافت پروانه ساختمان

«چندین بار از طریق سامانه برای دریافت پروانه الکترونیکی ساختمان اقدام کردم، اما برای رفع ابهامات مجبور به مراجعه حضوری شدم. در این مدت که صحبت از غیرحضوری شدن مجوزها شده است، آنچه در مراجعه به شهرداری دیدم، این بوده است که برخی کارمندان شهرداری هنوز اطلاعات کاملی از سامانه‌ای که راه‌اندازی شده است، ندارند و باید آموزش ببینند.» اینها بخشی از گفته‌های شهروند دیگری است که برای دریافت پروانه ساختمان به شهرداری مراجعه کرده است.

الکترونیکی شدن امور، دست دلالان و واسطه‌ها را کوتاه می‌کند

سعید ابراهیمی یکی دیگر از شهروندان که با مراجعه حضوری خود به شهرداری برای دریافت پروانه ساختمانی اقدام کرده بود، اظهار می‌کند: «چون موضوع پرونده من به سال‌های قبل بازمی‌گردد، از روش الکترونیکی استفاده نکردم، اما به طورقطع با الکترونیکی شدن مراحل مختلف پرونده‌ها، مردم برای گرفتن مجوز، زودتر به نتیجه می‌رسند.»

معصومه کریمی، یکی دیگر از ارباب‌رجوع شهرداری است که روند دریافت پروانه ساختمانی برای پلاک‌های تجاری را مطابق با آئین‌نامه‌های جدید سخت‌تر می‌داند؛ وی می‌گوید: «هنوز به سامانه‌ای که معرفی شده است، مراجعه نکرده‌ام و خوبی‌ها و بدی‌های آن را نمی‌دانم که بخواهم در این باره قضاوتی داشته باشم، اما به طور قطع الکترونیکی شدن این امور، دست دلال‌ها و واسطه‌گرها را کوتاه و حق و حقوق مالک را حفظ می‌کند.»

«الکترونیکی شدن پروانه ساختمانی یک الگو از کشورهای خارجی است که امیدوارم اجرای آن نتیجه‌بخش باشد، زیرا هنوز ابتدای کار است و نمی‌توان در این باره اظهار نظر کرد، اما باید بگویم دریافت پروانه الکترونیکی ساختمانی به آن راحتی که در منزل بنشینیم و پا روی پا بیندازیم و با چند کلیک پروانه دریافت کنیم، نیست؛ کسی که برای گرفتن پروانه ساختمانی اقدام کرده باشد، به خوبی می‌داند برای دریافت ساده‌ترین نوع پروانه که ساختمان آن ارتفاعی نداشته باشد و تمام اصول ساخت را رعایت کرده باشد به نتیجه رسیدن این امور ماه‌ها طول می‌کشد و به همین دلیل من دریافت حضوری پروانه را به دریافت الکترونیکی آن ترجیح دادم.» اینها بخشی از صحبت‌های رضا دشتی، بازنشسته شهرداری است که به کار ساخت‌وساز روی آورده و برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری منطقه ۱۰ مراجعه کرده است.

گفتنی‌های شهروندان از روند دریافت پروانه ساختمان

شهروند دیگری که می‌گوید در مراجعه به شهرداری، به او توصیه شده است از روش غیرحضوری برای انجام امور مربوط به پروانه ساختمانی استفاده کند، اظهار می‌کند: «برای تمدید پروانه ساختمانی به شهرداری منطقه ۱۰ مراجعه کردم، اما هنوز کارمندان شهرداری نمی‌دانند باید از سرای هشت یا سرای ۱۰ استفاده کنند.»

در این بین احمد امامی، شهروند اصفهانی نیز می‌گوید: «هنوز از شیوه غیرحضوری برای گرفتن پروانه ساختمانی استفاده نکرده‌ام، اما با توجه به اینکه کار اصلی من ساخت‌وساز است، به سامانه معرفی شده، مراجعه کردم؛ خدمات سامانه بسیار گسترده و برایم جالب بود و اگر واقعاً بشود حتی بخشی از مراحل متعدد و دشوار دریافت پروانه را غیرحضوری طی کرد، کار بزرگی انجام شده است.»

به گزارش ایمنا، سرای ۱۰ در حالی از سوی مسئولان شهرداری برای دریافت الکترونیکی پروانه ساختمانی معرفی شده است که عده‌ای از مراجعه‌کنندگان، به دریافت الکترونیکی دریافت پروانه امیدوار هستند و این اقدام را پایانی بر فسادها و دلالی‌ها در حوزه شهرسازی می‌دانند و تعدادی دیگر هنوز مصمم به مراجعه حضوری هستند و برخی روند غیرحضوری را بدون اینکه آزمایش کنند، یک روند دشوار و بی‌نتیجه می‌دانند.

کد خبر 593784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.