حساس‌سازی ملی به خشکی زاینده‌رود با ابزار جشنواره خندستان

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: ماموریت اصلی دبیرخانه زاینده‌رود، حساس‌سازی مردم نسبت به موضوع خشکی این رودخانه تاریخی است.

سعید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موضوع زاینده‌رود باید به مسئله ملی تبدیل شود و دغدغه عموم مردم نه تنها در اصفهان که در جای‌جای کشورمان باشد؛ معتقدیم زاینده‌رود برای همه ایران مهم است و اصلی‌ترین شاخه فلات مرکزی کشورمان محسوب می‌شود.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این مهم باید به یک مطالبه عمومی به‌ویژه در بین مسئولان تبدیل شود، ابراز امیدواری کرد که همه تلاش‌ها در نهایت منجربه جاری شدن جریان دائمی زاینده‌رود شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ ماه از فعالیت دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود در هفته فرهنگی اصفهان می‌گذرد، تاکید کرد: اصل این جریان یعنی کار فرهنگی برای زاینده‌رود، حلقه مفقوده‌ای بود که همه به دنبال آن بودند. امروز متخصصان امر، دست‌اندرکاران، مسئولان و دلسوزان در گستره ملی به این مهم اذعان دارند که حلقه مفقوده این جریان، همین فعالیت‌های فرهنگی است.

امامی ادامه داد: این دبیرخانه می‌کوشد جریان و بستر را آماده کرده، موانع فکری، اجتماعی و فرهنگی که وجود دارد را مرتفع کند تا مسئولان بتوانند گام‌های درستی که باید بردارند را دنبال کنند بنابراین اصل تأسیس این دبیرخانه موفقیت بزرگی بوده که اتفاق افتاده است.

وی افزود: به گفته مدیران و شماری از مسئولان امر، برنامه‌هایی که در ۱۰ ماه گذشته اجرا و دنبال شده موفقیت‌آمیز بوده‌اند. شاید مردم نباید در این رابطه قضاوت کنند اما مدیرانی که در سطح ملی و استانی برای زاینده‌رود تلاش می‌کنند، این دبیرخانه را لازم و کارگشا دانستند. در هر حوزه‌ای چه در اجرا یا قوه قضائیه یا قوه مقننه به این امر اذعان دارند که دبیرخانه دائمی زاینده‌رود با فعالیت‌های خود توانسته است فضا را برای پیشبرد اهداف تسهیل کند اما هنوز برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره اینکه چرا دبیرخانه فرهنگی زاینده رود در جشنواره تئاتر طنز خندستان حاضر بود، اظهار کرد: این موضوع دو دلیل دارد، ابتدا اینکه خندستان یک جشنواره ملی است و زاینده‌رود نیز باید مسئله‌ای ملی باشد. وقتی موضوع زاینده‌رود در سطح کشور مطرح شود، هنرمندان در سطح کشور و در همه استان‌ها به این سمت‌وسو می‌روند که برای زاینده‌رود اثر نمایشی خلق کنند. این نوعی رسانه برای ما در سایر نقاط کشور است.

وی گفت: از ۱۳ استان در سطح کشور در بخش ویژه زاینده‌رود درباره این موضوع آثاری در جشنواره اخیر خندستان ارائه شد. حتی از استان‌های درگیر با حوضه زاینده‌رود مانند شهر و استان یزد اثر نمایشی به دبیرخانه رسید. دلیل دوم اینکه خندستان ژانر کمدی را انتخاب کرده، این از مؤثرترین ژانرها برای نقد است.

امامی ادامه داد: نقد اجتماعی، نقد به مدیریت‌ها و تصمیمات غیرعالمانه، یا کم‌کاری‌ها از اصلی‌ترین اهدافی است که می‌تواند کمک کند این جریان بهتر انجام شود. کمدی به طور معمول نقد معضلات اجتماعی را دنبال می‌کند که منجربه کمدی تلخ می‌شود. همین عوامل باعث شد دبیرخانه فرهنگی زاینده رود در پنجمین دوره تئاتر طنز خندستان حاضر و فعال باشد.

وی تصریح کرد: کمدی‌ها در نهایت با تلخی خاتمه می‌یافت و شاهد بودیم که مردم و تماشاگران نمایش‌ها در پل خواجو پس از ۱۵ دقیقه خندیدن، در نهایت ناراحت می‌شدند و اشک می‌ریختند. این نشان از مأموریت درست تولید نمایشی داشت که مردم را خنداند و در نهایت به واکنشی دیگر وادار کرد.

کد خبر 593735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.