دوئل آمریکا و چین در تایوان

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی بین‌المللی هفته گذشته را در بسته خبری ایمنا (بین‌الملل) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی بین‌المللی طی هفته گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

بایدن: أیمن الظواهری را در افغانستان کشتیم

رئیس‌جمهور آمریکا با تأیید کشته‌شدن سرکرده سازمان تروریستی القاعده در حمله پهپادی به کابل، گفت او باعث تلفات بسیار آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت.

بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وی درباره سرکرده القاعده اظهار کرد: «الظواهری عمیقاً در برنامه‌ریزی حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شرکت داشت. برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود. او ردپایی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی پشت سرش داشت.»

ترس یونان از زیردریایی‌های آلمانی نیروی دریایی ترکیه

یونان از آلمان به دلیل فروش زیردریایی به ترکیه انتقاد و تاکید کرد که مسلح ساختن آنکارا خطر تغییر موازنه قوا در منطقه را به دنبال دارد. یونان از آلمان به دلیل فروش «زیردریایی‌های تیپ ۲۱۴» به ترکیه انتقاد و تاکید کرد که افزایش تنش‌ها بین دو کشور «خطر تغییر موازنه قوا» در منطقه را به دنبال دارد.

به نوشته روزنامه دیلی صباح، نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان در گفت‌وگو با «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «این زیردریایی‌ها خطر تغییر موازنه قوا در شرق مدیترانه را به نفع کشوری دارند که علیرغم عضویت در ناتو، یونان را تهدید به جنگ کرده است.»

وی ترکیه را به نقض حقوق حاکمیت یونان متهم کرد و گفت که یونان با رعایت قانون هیچ‌یک از همسایگان خود را تهدید نمی‌کند.

روسیه: آمریکا به‌طور مستقیم در جنگ اوکراین دخیل است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، آمریکایی‌ها به طور مستقیم در جنگ اوکراین دخیل هستند و رئیس‌جمهور این کشور نیز در این زمینه مسئولیت مستقیم دارد.

این وزارتخانه اعلام کرد، معاون اطلاعات ارتش اوکراین در مصاحبه با روزنامه تلگراف انگلیس اعتراف کرده که حملات موشکی با استفاده از سامانه‌های دوربرد «هیمارس» با واشنگتن هماهنگ می‌شوند.

وزارت دفاع روسیه افزود: «تمام این‌ها به‌طور غیر قابل انکاری ثابت می‌کند که برخلاف آنچه کاخ سفید و پنتاگون ادعا می‌کنند، واشنگتن به صورت مستقیم در درگیری‌های اوکراین دخیل است».

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در قبال تمام حملات راکتی که با تأیید کی‌یف علیه نواحی مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی در مناطق مختلف دونباس و دیگر نواحی که به کشته‌شدن شمار زیادی از غیر نظامیان منجر شده است، این دولت بایدن است که مسئولیت مستقیم دارد».

رژیم صهیونیستی برای دومین روز متوالی دو گذرگاه غزه را تعطیل کرد

رژیم صهیونیستی در حالی برای دومین روز متوالی دو گذرگاه اصلی نوار غزه را تعطیل کرده که تلاش‌های قاهره برای ممانعت از تشدید اوضاع امنیتی ادامه دارد.

برخی منابع فلسطینی اعلام کردند که مسئولان رژیم اشغالگر همچنان گذرگاه تجاری «کرم ابو سالم» و گذرگاه «بیت حانون» در نوار غزه را بسته و از تردد افراد به این منطقه ممانعت می‌کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی در پی بازداشت یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی به نام «بسام السعدی» در اردوگاه آوارگان جنین، در اطراف نوار غزه و نزدیک شهرک‌های صهیونیستی، آماده‌باش اعلام کرده است.

به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، «خالد البطش» از رهبران جهاد اسلامی نیز گفت که مسئولان دستگاه اطلاعاتی مصر تماس‌هایی را برای ممانعت از تشدید اوضاع امنیتی نوار غزه، برقرار کرده‌اند و جهاد اسلامی نیز با تحرکات مصر تعامل مثبت داشته است.

تایوان: تهدیدهای چین، نظم جهانی را به‌چالش می‌کشد

وزارت خارجه تایوان، رزمایش‌های چین نزدیک این جزیره را اقداماتی تحریک‌آمیز توصیف کرد که نظم بین‌المللی را تهدید می‌کند.

علی‌رغم تاکید چین بر اینکه تایوان بخشی از خاک این سرزمین است، اما مقامات این جزیره ضمن پذیرایی از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پکن را به تهدید نظم جهانی متهم کردند.

وزارت امور خارجه تایوان مدعی شد که هشدار چین مبنی بر عدم ورود هواپیماها به مناطق تحت پوشش رزمایش نظامی در آب‌های نزدیک جزیره، اقدامی تحریک‌آمیز است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه این وزارتخانه آمده است که چنین اقداماتی، نظم بین‌المللی را به چالش می‌کشد و تایوان را مجبور می‌کند که برای برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، با کشورهایی از جمله آمریکا در ارتباط باشد.

مقر دائم سفارت رژیم صهیونیستی در مغرب احداث می‌شود

رئیس هیئت دیپلماتیک رژیم موقت صهیونیستی از امضای قرارداد ساخت مقر دائم این رژیم در رباط پایتخت مغرب خبر داد.

«دیوید گوورین» رئیس هیأت رژیم موقت صهیونیستی گفت که قرارداد ساخت مقر دائم این رژیم در رباط امضا شد.

گوورین در حساب توئیتری خود با انتشار عکسی از امضای این قرارداد نوشت: «از مشارکت شما در این تصویر که یکی از لحظه‌های تاریخی من با تیم کاری بود، بسیار خرسندم، دیروز (دوشنبه) قرارداد ساخت مقر دائمی سفارت اسرائیل در مغرب امضا شد.»

وی افزود که این قرارداد با مهندسان و یک شرکت ساختمان‌سازی مغرب امضا شد.

سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری ترکیه در الجزائر

عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر ضمن ابراز خرسندی درباره روابط خوب این کشور با ترکیه، آنکارا را یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی الجزائر دانست.

رئیس‌جمهور الجزایر در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور از روابط خوب الجزایر و ترکیه تمجید کرد. عبدالمجید تبون ترکیه را یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی الجزایر خواند.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای ینی شفق، او در این مصاحبه خبر داد که طبق برآوردها، ترکیه در الجزایر حدود چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

رئیس‌جمهور الجزایر افزود: تلاش الجزایر برای تقویت پیوندها با ترکیه با توجه به تاریخ طولانی بین دو کشور، امری عادی است و توسعه و تقویت روابط به نفع منافع هر دو کشور است، ما هیچ مشکلی (با ترکیه) نداریم.

اوکراین به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه حمله کرد

مقام‌های روس اعلام کردند که ارتش اوکراین با یک فروند پهپاد به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل حمله و پنج نفر را زخمی کرد.

میخائیل رازوژایف، فرماندار «سواستوپل» می‌گوید بر اساس اطلاعات اولیه، یک پهپاد اوکراینی به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل حمله کرده و پنج نفر زخمی شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، در پی حمله پهپادی اوکراین، مراسم جشنی که قرار بود به مناسبت روز نیروی دریایی (که هر ساله در روسیه در آخرین یکشنبه ژوئیه جشن گرفته می‌شود) در سواستوپل برگزار شود، به دلیل نگرانی‌های امنیتی لغو شده است.

ارتش اوکراین در واکنش به این خبر اعلام کرد: متهم کردن ما به هدف قراردادن ناوگان دریای سیاه روسیه یک اقدام تحریک‌آمیز آشکار و تداوم سیاست دروغگویی روسیه است.

تنش بر سر آژانس یهود؛ مذاکرات مسکو-تل‌آویو بی‌نتیجه ماند

رسانه‌های عبری از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات مسکو-تل‌آویو در خصوص تنش‌های ایجادشده بر سر «آژانس یهود» خبر دادند.

رسانه‌های عبری نوشتند که مذاکرات هیئت رژیم صهیونیستی و تیم وزارت دادگستری روسیه، در خصوص تشدید اختلافات بین دو طرف بر سر تصمیم مقامات روسیه برای ممنوعیت فعالیت آژانس یهود در مسکو بدون هیچ نتیجه ملموسی پایان یافت.

وبگاه روزنامه «یدیعوت آحارانوت» (وای نت)، نوشت که دو طرف تاریخ دور جدیدی از مذاکرات را مشخص نکردند یا درباره آن به توافق نرسیدند. این نشست برای بررسی مسائل فنی مربوط به تصمیم روسیه در مورد آژانس پرداخته است و در «فضایی عینی» برگزار شد.

به نوشته وای‌نت، اسرائیل بر این باور است که «اهمیت این نشست در برگزاری آن نهفته است». با این حال، برخلاف انتظارات در تل‌آویو که دلایل پشت پرده این تصمیم مسکو و گام‌های اتخاذی آن در این مسیر را می‌دانست، طرف اسرائیلی نتوانست بفهمد که «روس‌ها به کجا می‌روند.»

آمریکا: شعار دیپلماسی سر می‌دهیم، ولی تحریم هم می‌کنیم

دولت بایدن از یک سو خود را مشتاق مذاکره و دیپلماسی نشان می‌دهد و از سوی دیگر دست به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌زند و این گفتار و رفتار متناقض نشانگر آن است که این دولت فقط شعار سر می‌دهد و پا جای پای اسلاف خود گذاشته است.

چهارم مرداد ماه بود که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی در فایننشال تایمز از پیشنهادی که روی میز گذاشته خبر داد و نوشت: «بعد از ۱۵ ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی‌شمار با طرف‌های برجام و آمریکا من به این جمع‌بندی رسیده‌ام که فضای برای مصالحه‌های مهم اضافی به پایان رسیده است. من اکنون روی میز متنی گذاشته‌ام که در آن، رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای برای احیای برجام به تفصیل شرح داده شده است. این متن، بهترین توافقی است که من به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات آن را ممکن می‌بینم. توافق بی‌نقصی نیست اما در آن به همه عناصر ضروری پرداخته شده و در بر دارنده مصالحه‌های سخت حاصل‌شده توسط همه طرف‌ها است.»

همان روز علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در این خصوص نوشت: در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه کرده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد. وی همچنین نهم مرداد ماه در توئیت دیگری با بیان این‌که ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به طرف‌های مقابل ارائه دادیم و به صورت نزدیک با شرکای برجامی خود به ویژه هماهنگ کننده به منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم، اعلام کرد: آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی هستیم، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.

کد خبر 593670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.