غذاهایی که به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند

غذاهایی مانند گوشت‌های فرآوری شده، نوشابه، وعده‌های غذایی یخ‌زده، سیب‌زمینی سرخ کرده و سس مایونز ممکن است به کلیه‌ها آسیب وارد کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دیابت و فشار خون بالا ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش دهد. کلیه‌ها نقش اساسی در حذف مواد زائد و مایعات اضافی از بدن را دارند و به حفظ تعادل آب، املاح و مواد معدنی در خون کمک می‌کند. با این وجود، یک سبک زندگی ناسالم مانند انتخاب غذاهای ناسالم می‌تواند سلامت و عملکرد کلیه‌ها را مختل کند، در ادامه به بررسی بعضی از این مواد غذایی می‌پردازیم:

گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، هات داگ و همبرگر تهدید بزرگی برای سلامت کلیه‌ها هستند زیرا این مواد غذایی سرشار از سدیم است و مصرف بیش از حد سدیم به طور منظم ممکن است فشار خون را افزایش دهد و فشار زیادی به کلیه‌ها وارد کند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف پروتئین حیوانی بیشتر از پروتئین گیاهی می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری کلیوی را افزایش دهد.

نوشابه

نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند و کالری اضافی است و ارزش غذایی کمی دارد؛ بنابراین باعث افزایش وزن می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های گازدار خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، بیماری کلیوی، سندرم متابولیک و مشکلات دندانی را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است که آب و آبمیوه‌های طبیعی را جایگزین نوشابه‌های گازدار کنید.

وعده‌های غذایی یخ‌زده

پژوهش‌های انجام شده حاکی از این است که غذاهای فرآوری شده مانند وعده‌های غذایی یخ‌زده خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. همیشه بهتر است غذاهای تازه مصرف کنید و از غذاهای منجمد دوری کنید. در صورتی که مجبور هستید غذای منجمد مصرف کنید، غذاهایی را انتخاب کنید که سدیم کمی داشته باشد.

سیب‌زمینی سرخ‌کرده

متخصصان معتقدند که چیپس یا سیب‌زمینی سرخ کرده عملکرد کلیه‌ها را مختل می‌کند و باید برای محافظت از سلامت کلیه‌ها و قلب از مصرف این مواد غذایی پرهیز کرد. سیب‌زمینی سرشار از پتاسیم است بنابراین توصیه می‌شود در صورتی که از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برید، مصرف آن را به حداقل برسانید.

سس مایونز

اضافه کردن سس مایونز به سالاد یا ساندویچ ممکن است ارزش وعده غذایی شما را کاهش دهد. فقط یک قاشق غذاخوری سس مایونز حاوی ۱۰۳ کالری است، همچنین حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است. بهتر است ماست سالم یا کشک را جایگزین سس مایونز کنید یا از سس‌های بدون چربی، بدون سدیم یا کم کالری استفاده کنید.

کد خبر 593647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.