پیش‌نویس لایحه حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط زیست

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پیش‌نویس لایحه حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط زیست، گفت: کاهش مصرف انرژی و آب، افزایش تاب‌آوری، افزایش هوشمندی در ساختمان‌ها، کاهش فاضلاب خانگی، کاهش تولید پسماند از جمله مزایای اجرای این طرح است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدامیر سامع امروز _چهارشنبه دوازدهم مردادماه_ در نشست تخصصی الگوی پیشنهادی ارزیابی ساختمان‌های پایدار در ایران که در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در مجموعه شهر و استان اصفهان می‌توانیم از ظرفیت‌های مختلف از جمله امکانات، بودجه و توانمندی افراد در زمینه تحقق ساختمان‌های پایدار بهره ببریم.

وی ادامه داد: پیش‌نویس لایحه حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط زیست با رویکرد یاریگری در ارتقای سلامت شهروندی از سوی مدیریت شهری اصفهان مطرح و ارائه شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر با بیان اینکه اهتمام در ارتقای سلامت جامعه از مهم‌ترین شیوه‌های کاهش هزینه‌های عمومی تلقی می‌شود، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای جهان که به درک عمومی صحیح در خصوص اهمیت سلامت در ابعاد مختلف جسمی و روانی دست یافته‌اند، توسعه به مفهوم واقعی شکل گرفته و امکانپذیر شده، البته این مهم به سادگی محقق نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اصول کلی توسعه سازگار شامل مواردی همچون، استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشید و باد، استفاده کمتر از انرژی‌های تجدیدناپذیر و آلودهکننده مانند سوخت‌های فسیلی، توجه به چرخه‌های زیست محیطی و اکوسیستم‌ها، کاهش آلودگی هوا و در نهایت توجه به نسل آینده است.

سامع اظهار کرد: با ورود این اصول به صنعت ساختمان‌سازی، ساختمان سازگار شکل می‌گیرد، ساختمانی که علاوه‌بر رفع نیازهای حاضر، دوستدار محیط زیست بوده و نیازهای نسل آتی را نیز مد نظر داشته باشد.

وی گفت: سلامت یک موضوع چند محوری است، از یک سو عوامل بسیاری در ایجاد و تداوم آن نقش دارد و حاصل مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی یک جامعه است و از سویی دیگر این مهم تأثیر قابل توجهی بر سایر بخش‌های جامعه دارد.

اهمیت توجه به ابعاد مختلفی سلامت

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر با بیان اینکه امروزه مفهوم سلامت، ابعادی گسترده دارد و تنها به نداشتن بیماری خلاصه نمی‌شود، افزود: سلامت ابعاد مختلفی مانند مسائل زیست محیطی، کالبدی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می‌گیرد، در واقع سلامت به تدریج از یک مفهوم انفرادی، به صورت یک الگوی اجتماعی و یک هدف جهانی درآمده است.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت، عامل‌های تأثیرگذار بر سلامت را در چهار گروه شاخص‌های عام سلامت، خدمات مربوط به سلامت، شاخص‌های محیطی و اقتصادی- اجتماعی تقسیم کرده است، خاطرنشان کرد: تحقیقات جامع اخیر نیز موید این نکته است که سهم بالایی از ارتقای سلامت از طریق بهبود و ارتقای محیط‌های شهری ایجاد می‌شود. در کشورهای دارای نهادهای مدنی قدرتمند، این نهادها به عنوان بازوان عملیاتی حاکمیت‌ها و دولت‌ها به رفع بخش عمده‌ای از مشکل اجرا نشدن درست طرح‌های سلامت محور اقدام می‌کنند.

سامع اظهار کرد: فقدان شبکه شفاف و کارآمد آماری از سطح جامعه در خصوص شناسایی آسیب‌ها بر سلامت فردی و اجتماعی اقشار مختلف، ایجاد تعامل سازنده و دو سویه بین مدیریت شهری و شهروندان، فقدان وجود نهادهای مردم نهاد دارای اعتبار مکفی در سطح جامعه، نبود ابزارهای تشویقی و تنبیهی مؤثر جهت ایجاد شبکه‌های حمایتی تلفیقی میان دولت و بخش خصوصی و نبود منابع مالی مکفی در اختیارِ اقشار مختلف جامعه از دلایلی است که کشور را در خلال طرح کاهش هزینه‌های سلامت، ارتقای سلامت و نشاط در محیط‌های شهری تا حدودی با مشکل مواجه کرده است.

وی با اشاره به فرایند اجرایی پیش‌نویس لایحه حمایت از احداث و توسعه ساختمان‌های سازگار با محیط زیست، گفت: رکن اول این فرایند شهروندان یا بهره‌برداران هستند، بهره‌برداران در این طرح مالکان منازل مسکونی، مدیران واحدهای صنعتی و شرکت‌های خدماتی از جمله بازرگانی، مشاوره‌ای، مهندسی، خدماتی و هر بنگاه صنفی فعال در سطح جامعه به شمار می‌روند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: کاهش مصرف انرژی و آب، افزایش تاب‌آوری و مدیریت بحران، افزایش هوشمندی در ساختمان‌ها و سطح شهر، کاهش فاضلاب خانگی تولید شده، اجتناب و کاهش تولید پسماند و تفکیک آن از مبدا، کنترل و مدیریت دفع آب‌های سطحی، ایجاد زیرساخت‌های خانه‌های هوشمند و کاهش اثر جزیره حرارتی در شهرها از جمله مزایای اجرای این طرح است.

ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه ساختمان‌های سبز

وی با بیان اینکه رکن دوم این طرح پیشنهادی، تدوین‌کنندگان دستورالعمل‌ها هستند، افزود: اجزای این رکن شامل بخش‌هایی از مدیریت شهری مانند شهرداری، شرکت آب و فاضلاب استان، شرکت توزیع برق به صورت مستقیم با ساختمان‌های شهر در تعامل هستند؛ بنابراین به طور کلی اعضای این رکن با محوریت شهرداری نقش خود را به عنوان اصلی‌ترین متولی در تعیین، تدوین و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به این طرح ایفا می‌کنند.

سامع با بیان اینکه رکن سوم طرح، تأمین‌کننده مشوق‌ها هستند، تصریح کرد: شهرداری به عنوان مهم‌ترین تأمین‌کننده سرمایه مورد نیاز در اجرای این طرح تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری در توسعه ساختمان سبز می‌توان مشوق‌های لازم از جمله اعطای تراکم تشویقی، تخفیف در زمان صدور پروانه ساختمانی، تقسیط پرداخت عوارض، حمایت از معرفی تجاری ساختمان‌های سبز، کاهش مدت زمان صدور پایان کار، حمایت از توسعه سامانه‌های تجدیدپذیر در پشت بام یا سایر اجزای ساختمان، توسعه بام سبز با اعطای مجوز ایجاد آلاچیق در پشت بام و سایر موارد قابل اجرا و عملیاتی بر اساس قوانین و مقررات و ضوابط را به سازندگان و مالکان ساختمان‌ها ارائه کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر اظهار کرد: کارگروه مشترک طرح متشکل از معاونت‌های خدمات شهری، شهرسازی، مالی و اقتصادی در شهرداری به عنوان رکن چهارم و مجری فرایندهای این طرح، ایده اولیه را تدوین، پیشنهاد اصلی را ارائه، مدل اجرایی را پرورش و تمام تعهدات حوزه اجرایی طرح را از سوی تأمین‌کنندگان محصولات یا خدمات بر عهده خواهد داشت.

کد خبر 593573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.