گفت‌وگو با حیوانات به کمک هوش‌مصنوعی

یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در کالیفرنیا می‌خواهد از فناوری یادگیری ماشین هوش مصنوعی، برای رمزگشایی ارتباطات حیوانات استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

علت قطعی اینترنت چیست؟

روز گذشته _دهم مردادماه ۱۴۰۱_ شبکه اینترنت همراه و ثابت با اختلال و قطعی هرماه شد و سازمان تنظیم مقررات ضمن عذرخواهی از مشترکان علت قطعی اینترنت را آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های فیبرنوری مخابرات استان تهران دانست.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان رگولاتور و ناظر اپراتورها، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از بعدازظهر _دوشنبه دهم مردادماه ۱۴۰۱_ و در پی آتش‌سوزی در یکی از حوضچه‌های فیبرنوری مخابرات استان تهران در اثر اتصال کابل‌های برق عبوری از کنار این حوضچه، ارتباطات بخش ثابت شرکت مخابرات ایران در برخی از نقاط کشور، همچنین ارتباطات شرکت ایرانسل در بخش‌هایی از استان تهران دچار اختلال شد.

براساس اعلام شرکت مخابرات ایران علت دقیق آتش‌سوزی از سوی این شرکت در حال بررسی است و از ساعات اولیه بروز مشکل و جهت کاهش آثار اختلال در ارتباطات، تا حد امکان مسیرهای ارتباطی جایگزین برقرار شده و با تعویض تمام کابل‌های آسیب‌دیده به تدریج مابقی این اختلالات برطرف خواهد شد.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن عذرخواهی از مشترکان بابت مشکلات پیش آمده، به اطلاع می‌رساند از زمان ایجاد این مشکل، ضمن بازدید میدانی و گردآوری اطلاعات، اقدامات ضروری جهت آسیب‌شناسی موضوع و اعمال مقررات مربوطه در دستورکار قرار گرفته است و اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز مشکلات مشابه را از اپراتورهای ارتباطی پیگیری خواهد کرد.

افتتاح پروژه ملی آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیس خودرو در مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک

سیدمحمد موسوی معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، افتتاح پروژه ملی آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیس خودرو را در راستای رسیدن به خودکفایی انجام آزمایش‌های صنعت خودرو دانست و اظهار کرد: آزمایشگاه‌های اتصال کوتاه در صنعت برق و مترو، آزمایشگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، آزمایشگاه‌های گواهی ایمنی خودرو و آزمایشگاه‌های تست تجهیزات شبکه 5G در کشور فعالیت ندارند و لازم است در راستای تقسیم کار ملی و با حمایت از بخش خصوصی توسط سازمان ملی استاندارد ایران، وزارتخانه‌های صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات، این کمبودها در کشور رفع شود.

سازگاری الکترومغناطیس خودرو و تجهیزات الکتریکی آن از جمله استانداردهای الزامی برای همه خودروهای با ساختار احتراق داخلی و یا خودروهای الکتریکی است. به‌عبارت دیگر همه قطعات الکتریکی خودرو باید به‌صورت امن و مطمئن از نظر تابش امواج الکترومغناطیس با یکدیگر عمل کنند. عملکرد موتور، سیستم احتراق، جرقه‌زنی و غیره نباید هیچ‌گونه تأثیر منفی در سیستم‌های الکترونیکی، کنترلی و هدایتی خودرو داشته باشد. علاوه بر این، یک ساختار کامل خودرو باید سطح معینی از اختلالات الکترومغناطیس را به محیط اطراف یا خودروهای مجاور ساطع کرده و از سویی دیگر نسبت به اختلالات تابشی و هدایتی فضای بیرون نیز مصونیت داشته باشد.

گفت‌وگو با حیوانات به کمک هوش‌مصنوعی

یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در کالیفرنیا می‌خواهد از فناوری یادگیری ماشین هوش مصنوعی، برای رمزگشایی ارتباطات حیوانات استفاده کند. «آزا راسکین» یکی از بنیان‌گذاران و رئیس پروژه گونه‌های زمین (ESP) در این باره گفت: رمزگشایی ارتباطات غیر انسانی با استفاده از نوعی فناوری هوش مصنوعی به نام یادگیری ماشین ارتباط ما با سایر گونه‌های زنده را عمیق‌تر می‌کند و به محافظت از آن‌ها کمک می‌کند. آلبومی از آهنگ نهنگ در سال ۱۹۷۰ جنبشی را به راه انداخت که منجر به ممنوعیت صید تجاری نهنگ شد. حالا فکر کنید یک مترجم برای قلمرو حیوانات، می‌تواند برایمان چکار کند.

طراحی نرم‌افزار شبیه‌ساز برای جلوگیری از رسوب آسفالتین

محققان دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از دانش کدنویسی دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) نرم افزاری طراحی کردند که رسوب آسفالتین در چاه‌های نفت را به خوبی پیش‌بینی می‌کند و با جلوگیری از این رسوب مراحل بهره‌برداری و انتقال نفت خام بهینه‌سازی می‌شود.

محمد مساح دانش‌آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح مدل‌سازی ته‌نشینی آسفالتین در چاه‌های نفتی با در نظر گرفتن تأثیر اندازه ذرات گفت: یکی از مشکلات اساسی در صنعت نفت، رسوب آسفالتین است که در مراحل مختلف تولید، انتقال، پالایش و فرآوری نفت خام به وجود می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه این رسوبات سالانه خسارات فراوانی را به صنعت نفت وارد می‌کند، خاطر شأن کرد: تاکنون بسیاری از جنبه‌های مهم این پدیده مشکل ساز، ناشناخته مانده و تاکنون هیچ مدلی نتوانسته است ته‌نشینی آسفالتین را به طور دقیق پیش‌بینی کند.

این محقق عنوان کرد: در این طرح برای اولین بار، پروفایل رسوب آسفالتین را با دقت بسیار بالا به ویژه بدون استفاده از پارامترهای تنظیمی تجربی پیش‌بینی کردیم.

مساح افزود: دقت پیش‌بینی‌های این مدل در حد روش‌های ردیابی ذرات بوده اما هزینه محاسباتی آن بسیار پایین‌تر است. این تحقیقات، راه جدیدی را برای حل مشکل ته‌نشینی آسفالتین در چاه‌ها و خطوط انتقال نفت باز می‌کند.

عینک هوشمند جدید شیائومی رونمایی شد

به تازگی شیائومی از عینک هوشمند خود با نام Mijia رونمایی کرد. براساس گزارش‌ها، این عینک مبتنی بر فناوری واقعیت افزود و مشابه گوگل گلس است. عینک میجیا دارای یک نمایشگر میکرو OLED است که از طریق آن اطلاعات به کاربر نمایش داده می‌شود. همچنین این عینک یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و یک دوربین پریسکوپ با وضوح کمتر ۸ مگاپیکسلی دارد. میجیا شیائومی از یک باتری ۱۰۲۰ میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌کند که طبق گزارش‌ها برای ضبط مداوم ۱.۵ ساعت با دوربین کافی است.

به گفته محققان عینک جدید شیائومی به دلیل وجود دوربین دوگانه باعث امنیت حفظ حریم خصوصی کاربران می‌شود. به علاوه مجهز به تثبیت کننده تصویر اپتیکال برای کمک به کاهش تاری و لرزش است. تصویر تبلیغاتی به اشتراک گذاشته شده توسط شیائومی یک دوربین هوش مصنوعی را نشان می‌دهد که می‌تواند متون را انگلیسی و چینیِ ماندارین ترجمه کند.

کد خبر 593173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.