گیاه قاصدک چیست؟ + خواص، مضرات، انواع، کاربرد، فواید و عکس گیاه تاراکساکوم

قاصدک یا تاراکساکوم از دسته گیاهان گل دار دارای رنگ زرد است که در تقویت استخوان ها، لاغری، بهبود سلامت چشم و افزایش سلامت کبد مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی از فواید، خواص، کاربرد، طرز استفاده، عوارض، مضرات گیاه قاصدک مفید است.

به گزارش ایمنا، با شیوع ویروس کرونا و انواع بیماری‌ها در قرن اخیر، گیاهان دارویی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. گیاه قاصدک یکی از این گیاهان رایجی است که اصولاً در باغچه‌ها و مزارع رشد می‌کند و دارای ارزش غذایی و دارویی است. اکثراً آن گیاه را به صورت علف هرز می‌شناسند اما باید گفت که قاصدک گیاهی مفید برای درمان بسیاری از بیماری‌های مهم از جمله سرطان است.

گیاه قاصدک چیست؟

گیاه قاصدک یک گیاه گل دار است که مانند گل‌های صد پر گلبرگ‌های زیادی دارد. این گیاه با سم پاشی نابود می‌شود ولی در صورتی که باغبان به این کار دست نزند همچنان به صورت خود به خود رشد می‌کنند. این گیاه از ریشه تا گلبرگ دارای خواص درمانی در طب سنتی بوده است. این گیاه طبع سردی دارد بنابراین در روزهای گرم تابستانی می‌تواند خشکی بدن را کاهش دهد.

گیاه قاصدک چیست؟ + خواص، مضرات، انواع، کاربرد، فواید و عکس گیاه تاراکساکوم

ارزش غذایی گیاه قاصدک

گیاه قاصدک دارای ارزش غذایی بسیار بالا است. مصرف این گیاه به صورت سبزی ویتامین‌های زیادی از جمله A، K و C را به بدن فرد منتقل می‌کند. همچنین دارای انواع ویتامین B است بنابراین توصیه می‌شود که افرادی که کمبود کلسیم، پتاسیم و منیزیم دارند به مصرف این گیاه اقدام کنند. قاصدک حاوی فولات، ویتامین E، آهن، پروتئین و انواع کربوهیدرات‌ها است.

خواص درمانی گیاه قاصدک

گیاه قاصدک به دلیل ارزش غذایی بالا می‌تواند ارزش دارویی بسیاری نیز به همراه بیاورد. طبع سرد و تر این گیاه باعث شده است که در روزهای گرم تابستانی طرفداران زیادی را پیدا کنند. گیاه قاصدک برای درمان آکنه ها، جوش‌ها، سرطان‌ها، کاهش فشار خون، بهبود دیابت، بهبود گوارش، حفاظت از کبد و کلیه‌ها، رفع یبوست‌، جلوگیری از کم خونی، تقویت استخوان‌ها، کاهش احتمال ابتلاء به نقرس و آرتروز، ابتلاء به هپاتیت و یرقان مؤثر عمل می‌کند.

پیشگیری از ابتلاء به سرطان‌ها و افزایش ایمنی بدن با مصرف گیاه قاصدک

گیاه قاصدک یک گیاه دارای آنتی اکسیدان های فراوان است. آنتی اکسیدان‌ها از افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن افراد جلوگیری می‌کنند و فرد را از ابتلاء به بیماری‌هایی همچون سرطان نجات می‌دهند. همچنین آنتی اکسیدان‌ها با کلسترول بالا در فرد مقابله می‌کنند و می‌توانند سیستم ایمنی افراد را تقویت کنند.

گیاهی مدر و کاهش دهنده التهاب‌های کلیه‌های و کبد

قاصدک گیاهی ناشناخته برای درمان مشکلات گوارشی است. این گیاه مدر است بنابراین می‌تواند یک عامل پیشگیرانه برای افراد در ابتلاء به فشار خون، دیابت، مشکلات گوارشی، کبدی و کلیوی باشد. مدر بودن به فرد در تنظیم میزان مایعات بدن و رفع التهابات و عفونت‌ها کمک می‌کند بنابراین منجر به افزایش سلامت بدن انسان می‌شود.

قاصدک تضمین کننده سلامت پوست

رفع آکنه ها، جوش‌ها، جلوگیری از پیری پوست و آسیب‌های دیگر نور خورشید برای پوست از مواردی است که این روزها اهمیت بیشتری برای انسان‌ها پیدا کرده است. استفاده از گیاه قاصدک برای رفع آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی نیز مفید است.

افزایش لاغری و کاهش وزن با مصرف گیاه قاصدک

افزایش سوخت و ساز بدن به وسیله کربوهیدرات‌ها سال‌های زیادی است که مورد توجه برنامه‌های رژیم غذایی قرار گرفته است تا با کاهش چربی‌های بدن، وزن اضافی کاهش پیدا کند. برای رسیدن به این امر می‌توان استفاده و مصرف از گیاه قاصدک را در برنامه غذایی افراد قرار داد.

درمان کم خونی با مصرف گیاه درمانی قاصدک

قاصدک دارای فولیک و آهن بسیار است و از آن جایی که مصرف آهن برای افراد مبتلا به کم خونی به شدت توصیه می‌شود می‌توان گفت که چای گیاه قاصدک برای افراد مبتلا به کم خونی نیز مناسب است. همچنین ویتامین‌ها و پروتئین‌های موجود در این گیاه به مؤثر بودن این امر کمک زیادی می‌کند.

گیاه قاصدک چیست؟ + خواص، مضرات، انواع، کاربرد، فواید و عکس گیاه تاراکساکوم

کاربرد گیاه قاصدک

گیاه قاصدک یک گیاه ارزشمند از ریشه تا گلبرگ است. این گیاه را می‌توان به صورت سبزی خام یا پخته در وعده‌های غذایی میل کرد. همچنین می‌توانید برای درمان و استفاده از ارزش‌های گیاه قاصدک، ریشه این گیاه را خشک و سپس به صورت چای آن را دم کنید.

عوارض و مضرات مصرف بیش از اندازه گیاه قاصدک

قاصدک گیاه مفیدی برای کاهش قند خون است اما در صورتی که فرد برای دیابت دارویی مصرف کند بهتر است از خوردن این گیاه بپرهیزد. علاوه بر آن، با وجود ارزشمندی بسیار این گیاه برای انسان‌ها اما باید توجه کرد که شیره گیاه قاصدک آلرژی‌زاست بنابراین ممکن است منجر به خارش‌های پوستی شود. همچنین فیبر این گیاه نیز ممکن است برای زنان باردار مشکل آلرژی و حساسیت زایی ایجاد کند.

کد خبر 593006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.