از «سامانه توسعه هوشمند شهر» چه می‌دانید؟

«در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان اصفهانی، سامانه هوشمند توسعه شهری راه‌اندازی شده است تا آنها بتوانند از خدمات غیرحضوری شهرداری استفاده کنند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر هوشمند به‌عنوان محور تحول و توسعه هزاره سوم مطرح شده و به‌معنای گشایش مفاهیمی نو در برنامه‌ریزی شهری است؛ شهری که خدمات آن به صورت هوشمند در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

از آنجا که تلاش و برنامه‌ریزی برای تحقق شهر و شهرسازی الکترونیک، ضرورت عصر حاضر است، کارشناسان و برنامه‌ریزان شهری تاکید دارند که برای اداره مطلوب شهر و الکترونیک‌سازی آن باید از ابزار فناوری اطلاعات به‌صورت عملیاتی و بهینه استفاده شود تا سرعت و دقت برای انجام فعالیت‌های مختلف افزایش یابد؛ از این‌رو مدیران شهری اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری در صدد حرکت به سمت تحقق شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک و شهرسازی الکترونیک برآمدند و در یکی از گام‌های تحقق آن، رونمایی از سامانه «توسعه هوشمند شهر» و به دنبال آن صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی را در شهرداری اصفهان انجام دادند.

از جمله مزیت‌های راه‌اندازی سامانه توسعه هوشمند شهر که پایه و اساس آن حفظ کرامت انسانی و حقوق شهروندان است، برچیدن سفره دلالی و واسطه‌گری است تا به نوعی فرایند شهرسازی در اصفهان به نفع مردم تغییر کند؛ یکی دیگر امتیازهای این سامانه، ۲۴ ساعته بودن آن در تمام روزهای هفته است که بر این اساس الزامی برای انجام امور در ساعات اداری وجود ندارد.

به منظور بررسی هر چه بیشتر از ضرورت، اهداف و مزیت‌های راه‌اندازی سامانه «توسعه هوشمند شهر»، گفت‌وگویی با عباس افرادی، قائم مقام مدیر شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

سامانه هوشمند توسعه شهری چیست و چه خدماتی به شهروندان ارائه می‌ کند؟

سامانه هوشمند توسعه شهری در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان، شکل گرفته است تا شهروندان اصفهانی بتوانند از خدمات غیرحضوری شهرداری استفاده کنند؛ از جمله خدماتی که در این سامانه ارائه می‌شود، خدمات واحد شهرسازی است که در گام نخست فرایند گروه‌های پروانه ساختمانی در آن بارگزاری شد و امیدواریم پس از دریافت و پالایش بازخوردها از فرایندهای مختلف و فعالیت روی دیگر موارد، بتوانیم تمام فرایندها را گام به گام در اختیار شهروندان قرار دهیم.

سامانه توسعه هوشمند شهر از ابتدای تیرماه طبق وعده مدیران شهری در اختیار شهروندان قرار گرفت که علاوه بر پروانه ساختمانی، خدمات دریافت سفت‌کاری، پایان‌کار، استعلامات، مجوزهای مختلف مربوط به گزارش تخلف مهندسان ناظر، کسر سهمیه‌های مهندسان، فرایند مجوز آغاز عملیات ساخت‌وساز، استعلامات حفاری‌ها و دیگر موارد در این سامانه بارگزاری خواهد شد.

زمان صدور پروانه ساختمانی در سامانه توسعه هوشمند شهر چقدر است؟

طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان، صدور پروانه ساختمانی به‌صورت دو مرحله‌ای در دستور کار قرار گرفت که صدور اولیه آن حدود ۱۰ روز زمان می‌برد و طی فرایندهای بسیار ساده انجام می‌شود.

با توجه به وعده شهردار اصفهان به شهروندان مبنی بر انقلاب اداری در شهرداری، یکی از بخش‌های آن شفافیت مالی است که در دل سامانه توسعه هوشمند شهر گنجانده شده است و شهروندان می‌توانند فیش‌های مالی خود، حداکثر ظرفیت پلاک و دیگر آیتم‌ها را در این سامانه مشاهده کنند.

با توجه به تسهیل فرایندها و حذف حواشی فعالیت‌های حوزه شهرسازی، تاکنون بالغ بر ۶۶۸ درخواست در سامانه توسعه هوشمند شهر ثبت و بازخورد مناسبی از سوی شهروندان و همکاران دریافت شده است؛ البته سعی داریم تا حد امکان فرایندها را ساده‌سازی کنیم.

سامانه توسعه هوشمند شهر روی سامانه «اصفهان من» به نشانی my.isfahan.ir بارگزاری شده است و شهروندان پس از ثبت‌نام اولیه، می‌توانند از خدمات این سامانه استفاده کنند؛ البته با توجه به کارتابل‌محور بودن سامانه، می‌توان ارتباطی دوسویه بین کاربر منطقه و شهروند ایجاد کرد.

در صورت لزوم بارگزاری مدرک یا تهیه فایل، کاربر منطقه این موضوع را از طریق کارتابل به شهروند اعلام می‌کند تا شهروند هرچه سریع‌تر این اقدام را انجام دهد؛ یکی از مزایای سامانه توسعه هوشمند شهر، ورود دستگاه‌های مربوطه همچون سازمان میراث فرهنگی و کانون کارشناسان رسمی دادگستری به فرایند صدور پروانه ساختمان است که ارجاع پرونده به این دستگاه‌ها تنها در عرض ۱۵ ثانیه انجام می‌شود.

پیشنهاد ورود دستگاه‌ها به سامانه توسعه هوشمند شهر برای انجام هرچه سریع‌تر فرایندهای صدور پروانه توسط شهرداری، با استقبال خوبی از سوی این دستگاه‌ها مواجه شد؛ آرشیو پرونده در اختیار آنها قرار می‌گیرد و می‌توانند پاسخ خود را هرچه سریع‌تر و شفاف‌تر صادر کنند، البته شهروند نیز ناظر این فرایند است و در صورت لزوم به اداره مربوطه فراخوانده می‌شود.

ارتباط با تمام ادارات مرتبط با صدور پروانه ساختمانی باید انجام شود، از این رو پیگیر برقراری ارتباط با اداره ثبت اسناد و املاک، اداره آموزش‌وپرورش و دیگر نهادها هستیم. با توجه به بارگزاری نرم‌افزار روی سامانه توسعه هوشمند شهر برای کنترل کیفیت مدارک، کارتابل‌محور شدن همکاران در مناطق پانزده‌گانه نیز می‌تواند به افزایش کیفیت خدمات این سامانه کمک کند.

سامانه «پاسخگوی آنلاین» در سامانه توسعه هوشمند شهر به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته وجود دارد و در ساعات اداری پاسخگویی توسط همکاران انجام می‌شود که شهروندان می‌توانند با کلیک روی آیکون آن (که در پایین سمت چپ صفحه اصلی این سامانه وجود دارد) مشکلات سامانه را گزارش دهند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

در بخش راهنمای سامانه یک فایل برای سهولت دسترسی شهروندان قرار داده شده است و دفاتر منتخب پیشخوان برای ارائه خدمات به شهروندان آموزش دیده‌اند، البته آموزش متصدیان کافی‌نت‌ها را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.

چه خدماتی روی سامانه توسعه هوشمند شهر بارگزاری شده است؟

از جمله خدماتی که روی این سامانه وجود دارد، می‌توان به صدور پروانه الکترونیک، گواهی عدم خلاف و گواهی تعمیرات غیر اساسی اشاره کرد؛ با توجه به لزوم آموزش همکاران در مناطق پانزده‌گانه، آموزش آنها در دستور کار قرار گرفت.

طبق جدول زمان‌بندی، آموزش تمام نیروهای حوزه شهرسازی مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان انجام شد و تیم فنی روزهای زوج در معاونت شهرسازی و معماری حضور دارد تا در صورت وجود مشکل و پرسش به آن رسیدگی کنیم؛ شهروندان نیز می‌توانند مشکلات سامانه توسعه هوشمند شهر را با سامانه ۱۳۷ در میان بگذارند و سوالات خود را از این سامانه بپرسند.

در راستای ارائه خدمات شایسته به شهروندان، تیم فنی واحد شهرسازی در چندین قسمت در حال رصد فرایندها و کنترل آیتم‌های مختلف است؛ این واحد حوزه‌های مختلف همچون آموزش، رصد و دریافت موارد و مشکلات را فعال کرده است تا بتوانیم جوانب مختلف سامانه توسعه هوشمند شهر را بررسی کنیم و کیفیت این خدمات را افزایش دهیم؛ البته ارتباط با حوزه‌های مختلف و آیتم امور مهندسی در سامانه قبلی وجود داشته است، اما در سامانه توسعه هوشمند شهر در حال نهایی‌سازی است که در اسرع زمان در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 592867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.