جالب‌ترین آیین‌های فرهنگی سراسر جهان

بدیهی است که آیین و فرهنگ هر کشور، نگرش و ذهنیت مردم آن را به تصویر می‌کشد و از تاریخ، مذهب، باورها و روش زندگی آن‌ها رونمایی می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر ملتی از آئین فرهنگی خاص خود برخوردار است که بیشتر با سایر فرهنگ‌های سراسر جهان کاملاً متفاوت است یا شباهت‌های کمی با بعضی از فرهنگ‌ها دارد. مردم هنگام سفر به کشورهای بیگانه، اغلب وضعیتی سردرگم را تجربه می‌کنند، چرا که با آئین و فرهنگ مقصد خود ناآشنا هستند و در بیشتر موارد، فرهنگ کشور خود را با آن مقایسه می‌کنند.

در بعضی از کشورها، آئین سلام کردن، احترام گذاشتن، رفتار و دست دادن بسیار شبیه به یکدیگر است، حال آن‌که در بعضی از نقاط دنیا نیز سنت‌های متفاوت باعث شگفتی گردشگران می‌شود. در ادامه به معرفی جالب‌ترین آئین سراسر دنیا پرداخته می‌شود که آگاهی از آن‌ها می‌تواند تجربه شیرین‌تری برای گردشگران رقم بزند.

گل هدیه دادن به مردم روسیه

یکی از جالب‌ترین سنت‌های روسیه، نحوه هدیه دادن گل به مردم آن است. دادن گل زرد و قرمز به مردم این کشور می‌تواند به معنای پایان دادن رابطه خود با آن‌ها باشد، ضمن این‌که یادآور قربانیانی است که در جنگ‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

هدیه دادن به چینی‌ها

چین یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های سراسر جهان را دارد، ضمن این‌که زبان آن کاملاً نمادین است. جالب است بدانید که در چین، هر چیزی نماد چیز دیگری است و در نتیجه بیگانگان باید در دادن هدیه یا هر رفتار دیگر به مردم چین بسیار آگاهانه عمل کنند تا مانع از ایجاد سوءتفاهم بین خود و آن‌ها شوند. به عنوان مثال، دادن گل سفید به یک دوست چینی به معنای آرزوی مرگ برای او است چراکه سفید، رنگ ارواح را به تصویر می‌کشد. دادن هدیه‌هایی نظیر ساعت، دستمال‌کاغذی، چتر، کلاه سبز و صندل نیز همگی نمادهایی شوم برای مردم چین به‌شمار می‌رود.

اضافه کردن نمک به غذا در مصر

در اغلب فرهنگ‌های سراسر جهان، هیچ ممانعتی در اضافه کردن نمک به غذای سرو شده وجود ندارد، این در حالی است که اضافه کردن نمک حین سرو غذا نوعی توهین به میزبان‌های مصری محسوب می‌شود و اغلب این تصور را به وجود می‌آورد که مهمان طعم غذا را دوست نداشته است.

مفهوم خوش‌قولی در فرهنگ‌های مختلف

در بسیاری از فرهنگ‌ها، خوش‌قولی رفتاری بسیار ارزشمند به حساب می‌آید به طوری که افراد خوش‌قول از احترام ویژه‌ای در میان اطرافیان خود برخوردار هستند. البته در بعضی از کشورها نظیر ونزوئلا، بدقولی به ویژه در دیر کردن بسیار رایج است و رفتار ناپسندی به‌شمار نمی‌رود. به عنوان مثال، مردم حدود ۱۰ تا ۱۵ برابر بیش از سایر مردم جهان در رسیدن به سر قرار خود دیر می‌کنند و این در حالی است که مردم کشورها مانند آلمان، ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی، دیر کردن افراد رفتاری بسیار ناپسند محسوب می‌شود. در مالزی مردم زیاد به سر وقت رسیدن به قرارهای ملاقات خود خوش‌قول نیستند، در حالی که مردم چین منتظر گذاشتن دیگران را یک رفتار بسیار ناپسند تلقی می‌کنند.

نحوه صرف غذا در نروژ

یکی از جالب‌ترین آئین مردم نروژ این است که نباید هنگام صرف غذا از هرگونه ظرف یا قاشق و چنگال استفاده کنند و کاربرد هر یک از آن‌ها نوعی بی‌ادبی تلقی می‌شود. این در حالی است که مردم اغلب کشورهای جهان، آئین ویژه‌ای برای چیدن سفره دارند و حتماً از قاشق، چنگال و چاقو برای خوردن غذا بهره می‌گیرند.

استفاده از وسایل تیز

در بعضی از کشورهای دنیا دادن هدیه‌های تیز مانند چاقو به دیگران مفهومی بسیار منفی دارد، حال آن‌که مردم چین آن را بسیار خوشایند می‌دانند. در واقع، اگر به فردی از چین یک هدیه تیز داده شود به این معنا خواهد بود که فرد هدیه دهنده مایل است پیوند خود را با فرد گیرنده هدیه محکم‌تر کند و روابط نزدیک‌تری با او داشته باشد. حال آن‌که برای مردم هلند، دادن هدیه تیز مانند چاقو یا قیچی می‌تواند به معنای آرزوی بدشانسی برای فرد گیرنده هدیه باشد و به خشم او منجر شود.

افتادن دندان در یونان

بسیاری از مردم جهان، افتادن دندان شیری در کودکان را نشانه اقبال بلند او می‌دانند، برخی این رویداد را افزایش پول تصور می‌کنند، حال آن‌که مردم یونان متفاوت به این قضیه نگاه می‌کنند. از نظر یونانی‌ها چنان‌چه کودکان در فضای بسته دندان خود را بیندازند، سلامت خود را به تدریج از دست می‌دهند. برای همین، مردم یونان فرزندان خود را به بالای پشت بام می‌فرستند تا فرآیند افتادن دندان در آن‌جا اتفاق بیفتد و در نتیجه آن، سلامت و شادی برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها به ارمغان بیاید.

کد خبر 592602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.