آیا سونا بعد از ورزش برای سلامت قلب مفید است؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۱۵ دقیقه سونا بعد از ورزش، فواید زیادی برای سلامت قلب به همراه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر سونا بعد از ورزش بر سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف ۴۷ بزرگسال نسبتاً کم‌تحرک در رده سنی ۳۰ تا ۶۴ سال را به سه گروه تقسیم کردند؛ ورزش مقاومتی و هوازی سه بار در هفته به مدت ۵۰ دقیقه در هر جلسه، ورزش‌های مقاومتی و هوازی سه بار در هفته به مدت ۵۰ دقیقه در هر جلسه و سپس ۱۵ دقیقه سونا، یا انجام ندادن فعالیت‌های ورزشی یا سونا.

همه افراد شرکت‌کننده در مطالعه حداقل یک عامل خطر برای بیماری قلبی داشتند، این عوامل خطر شامل کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی، سیگار کشیدن و سابقه خانوادگی بیماری قلبی می‌شود. افرادی که در گروه‌های ورزش و سونا و فقط ورزش بودند، در مقایسه با افراد گروه کنترل بدون ورزش و سونا، میزان حداکثر مصرف اکسیژن‌شان افزایش یافت. میزان حداکثر مصرف اکسیژن، به میزان اکسیژنی که بدن می‌تواند حین ورزش استفاده کند اشاره دارد و هرچه بیشتر باشد، آمادگی جسمانی افراد نیز بهتر می‌شود.

علاوه بر این، افرادی که پس از ورزش از سونا استفاده کردند، نسبت به افرادی که فقط ورزش کرده بودند، افزایش بیشتری در میزان حداکثر مصرف اکسیژن داشتند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که بعد از ورزش از سونا استفاده می‌کنند، فشار خون و سطح کلسترول کمتری نسبت به افرادی که سونا نمی‌رفتند، داشتند.

به گفته پژوهشگران، گرما باعث گشادشدن رگ‌های خونی می‌شود تا بدن بتواند دمای خود را حفظ کند و این روند جریان خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. گرمادرمانی همچنین دسترسی به اکسید نیتریک را بهبود می‌بخشد. محققان معتقدند بهتر است افراد بلافاصله پس از ورزش، زمانی که دمای بدن بالا است، از سونا استفاده کنند. دمای بالاتر بدن بیشتر باعث بروز تغییرات مثبت ذکر شده می‌شود.

کد خبر 592331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.