اختلال هایپرهیدروزیس چیست؟ + تشخیص، علائم، دارو و درمان اختلال تعریق زیاد بدن

تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروز یا هایپرهیدروزیس یک اختلال روانی - جسمانی است که امروزه برخی افراد را درگیر کرده است. آگاهی درباره چیستی، تشخیص، علائم، نشانه ها، درمان، عوارض و خسارات ناشی از این اختلال برای مبتلایان لازم است.

به گزارش ایمنا، اختلالات جسمی و روانی یک از دسته از بیماری‌های شایع در دنیا هستند که در صورتی که شناسایی و درمان نشوند می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را ایجاد کند. هایپرهیدروز یا هایپرهیدروزیس یکی از انواع این اختلالات در دسته اختلالات جسمانی است که به افراد مبتلا به تعریق بسیار گفته می‌شود.

اختلال هایپرهیدروز چیست؟

هایپرهیدروز یا تعرق بیش از حد از دسته اختلالات روانی – جسمانی است. این اختلال به تعریق بیش از حد در شرایط غیر معمول گفته می‌شود. در صورتی که افراد بدون تحرک و یا در هوای سرد دچار تعریق شوند به این معنی است که آنها مبتلا به اختلال هایپرهیدروز شده‌اند و باید مورد شناسایی قرار بگیرند.

اختلال هایپرهیدروزیس چیست؟ + تشخیص، علائم، دارو و درمان اختلال تعریق زیاد بدن

انواع اختلال هایپرهیدروز

هایپرهیدروز اختلال جسمانی است که در دو نوع خلاصه و شناسایی می‌شود. نوع اول آن به کسانی اختصاص دارد که دست‌ها، پاها، زیر بغل و روی صورت مانند ناحیه پیشانی شأن به شدت عرق می‌کند. این دسته از افراد را بیشتر کودکان تشکیل می‌دهند که سابقه ارثی دارند. دسته دوم از اختلال هایپرهیدروز که بیشتر در بزرگسالی شایع است مخصوص تعریق بیش از حد بیشتر نواحی بدن یا تمام آن است که می‌تواند به علت مصرف داروها، سرطان‌ها، یائسگی، بیماری‌های قلبی و … باشد.

علائم اختلال هایپرهیدروز

علائم می‌توانند به شناسایی و درمان بسیاری از اختلالات و بیماری‌ها کمک کنند. تعریق مداوم و شش ماهه، تعریق یکسان در دو طرف بدن، تعریق متفاوت با فعالیت‌های روزمره، سابقه ارثی، تعریق در افراد زیر ۵ سال و قطع شدن تعریق در هنگام خواب را می‌توان از علائم شایع مبتلایان دانست. مبتلایان به اختلال هایپرهیدروز باید با بروز نشانه‌ها و علائم این اختلال به مراکز درمانی مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرند.

علل ایجاد اختلال هایپرهیدروز

علل ایجاد اختلال هایپرهیدروز می‌تواند خطرناک باشد بنابراین لازم است که افراد بعد از شناسایی نشانه‌های بروز این بیماری، علائم خود را با پزشک مورد نظر بررسی کنند. ابتلای فرد به بیماری قلبی، آسیب دیدگی نخاعی، بیماری‌های ریوی، پارکینسون، بیماری‌های عفونی مانند ایدز، ابتلاء به سل، سرطان‌ها، پرکاری تیروئید، اختلالات غده آدرنال و مصرف‌های دارویی مانند پیلوکارپین، دسیپرامیند، نورتریپتیلین و پروتریپتیلین مجموعه‌ای از علل‌های ابتلاء به اختلال هایپرهیدروز هستند.

راه‌های درمانی و پیشگیرانه اختلال هایپرهیدروز

متأسفانه اکثر مبتلایان به این اختلال از ابتلاء به هایپرهیدروز بی اطلاع هستند و به سمت درمان و بهبودی نمی‌روند اما توصیه می‌شود در صورت بروز علائمی مانند کاهش وزن، تعریق در هنگام خواب، تعریق طولانی و بدون علت، تعریق به همراه درد در قفسه سینه و تب فرد با پزشک متخصص در این باره به گفت و گو بپردازد. پزشک با توجه به نشانه‌ها و بررسی آزمایش‌های مختلف از جمله آزمایش ید به انجام روش‌های مختلف درمانی می‌پردازد. استفاده از ترکیبات ضد تعریق های اختصاصی، بوتاکس، یونتوفورز داروهای آنتی کولینرژیک و حتی جراحی را می‌توان روش‌های مختلف درمانی برای مبتلایان به هایپرهیدروز دانست.

اختلال هایپرهیدروزیس چیست؟ + تشخیص، علائم، دارو و درمان اختلال تعریق زیاد بدن

درمان‌های خانگی برای رفع تعریق بیش از حد

تعریق های معمولی یا تعریق بیش از حد بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی یا ایجاد هیجان را می‌توان امری نسبتاً نرمال دانست اما در صورتی که فرد در شرایط غیر عادی قرار بگیرد و دچار این حد از تعریق شود بهتر است با پزشک این مسئله را در جریان بگذارد اما به صورت کلی روش‌های خانگی نیز برای درمان این اختلال وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به تعویض مکرر جوراب‌ها، قرار دادن دست‌ها و پاها در معرض هوا، حمام روزانه و استفاده از کفش و لباس‌های تهیه شده از مواد طبیعی اشاره کرد.

عوارض و خسارات ناشی از ابتلاء به بیماری هایپرهیدروز یا اختلال تعرق بیش از حد

در صورتی که مبتلایان به درمان این اختلال رسیدگی نکنند می‌توانند علاوه بر پیشرفت این اختلال به انواع بیماری‌های دیگر مانند درگیری با انواع باکتری‌ها مبتلا شوند. بنابراین توصیه می‌شود افراد مبتلا به اختلال هایپرهیدروز به حمام روزانه بسیار توجه کنند و از لباس‌های نخی تهیه شده از الیاف طبیعی استفاده کنند. رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مداوم لباس‌ها می‌تواند تا حد ممکن فرد را از ابتلاء به دیگر بیماری‌های جسمانی نجات دهد. یکی دیگر از مواردی که در ابتلاء به این بیماری اهمیت دارد، افزایش اضطراب‌ها و تنش‌های فرد مبتلا است. اضطراب‌ها می‌تواند به ابتلای افراد به سایر بیماری‌های روانی منجر شود. بنابراین توصیه می‌شود افراد با مراجعه به مراکز درمانی، درمان هر چه سریع‌تر این اختلال را دنبال کند.

کد خبر 592318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.