ساخت‌وساز غیرمجاز عامل اصلی سیلاب امامزاده داوود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در سیلاب منطقه امامزاده داوود، یک دستگاه خودروی پارک شده در یکی از ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در حریم تنگه به کانال افتاد و مچاله شد و مسیر کانال را مسدود کرد، همین مسئله از دلایل اصلی بالا زدن سیلاب و افزایش قابل توجه خسارات شد.

به گزارش ایمنا، محمدحسن نامی ضمن اشاره به سیل اخیر امام‌زاده داوود، اظهار کرد: حوضه آبریز بالادست امامزاده داوود (ع) که متشکل از ۹ دره است که در نهایت به تنگه ذیل امام‌زاده ختم می‌شود و زمانی که بارش عادی و کمی فراتر از شرایط عادی باشد، این تنگه برای عبور آب مناسب است.

وی افزود: در تشریح دلیل شدت گرفتن خسارات سیل امام‌زاده داوود (ع) افزود: ساخت و سازهای غیرقانونی توسط افراد غیربومی در بالای حیاط شمالی امام‌زاده سبب شده است تا حریم عبور آب مورد تعرض قرار گرفته و شرایط برای گذر جریان مهیا نباشد.

* نقش ساخت‌وساز غیرمجاز در افزایش خسارات سیلاب امام‌زاده داوود (ع)

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: به معنای دیگر، ساخت‌وسازهای غیرمجاز سبب شده تا تنگه به وجود آمده در امامزاده داوود (ع) گنجایش عبور آب را از دست بدهد.

وی در بیان یکی از دلایل اصلی افزایش خسارات سیل اخیر در امامزاده داوود (ع) گفت: یک دستگاه خودروی پارک شده در یکی از ساخت و سازهای غیرمجاز واقع در حریم تنگه بر اثر سیلاب به کانال افتاده، مچاله شده و بدین ترتیب مسیر کانال را مسدود کرده است که همین مسئله یکی از دلایل اصلی بالازدگی سیلاب و افزایش قابل توجه خسارات در سیل امام‌زاده داوود است.

*انسداد کانال به وسیله یک خودرو خسارات سیل امام‌زاده داوود (ع) را افزایش داد

نامی تاکید کرد: اگر این انسداد در مسیر کانال توسط این خودرو انجام نمی‌شد، میزان خسارات به مراتب کمتر از شرایط فعلی بود.

وی ضمن رد تأثیر لایروبی بر شدت خسارات سیلاب گفت: شیب گذر آب در این مناطق بسیار زیاد است و عملاً ما در آن مسیر گل و لای برجای مانده نداریم که نیاز به لایروبی باشد، بر این مبنا این فرضیه که نبود لایروبی شدت خسارات را افزایش داده اصلاً صحیح نیست.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در طول هشت سال گذشته شاهد ۹ سیلاب در منطقه امام‌زاده داوود (ع) بودیم که دو بار هم حتی منجر به خسارت جدی به ساختمان امام زاده شده است.

منبع: فارس
کد خبر 592245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.