مرمت بناهای مهم تاریخی نیازمند کار گروهی منسجم و هوشمندانه است

یک کارشناس مرمت آثار تاریخی گفت: مرمت سازه‌های باستانی باید به دست هنرمندانی چیره‌دست در زوایای مختلف هنری، معماری، مهندسی و کاشی‌کاری به صورت فوق حرفه‌ای انجام شود. این مهم نیاز به یک گروه منسجم دارد تا با هوشمندی و دلسوزی در قبال آثار فرهنگی وارد عمل شوند و فعالیت کنند.

مژده حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: نوع مرمت، مصالح و مواد اولیه‌ای که در آثار تاریخی استفاده می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. مرمتگر حکم پزشکی را دارد که ابتدا باید تشخیص دهد و بعد با هوشمندی روش درمان و راه‌های درمانی را ارائه دهد، متأسفانه بعضی از اشتباهات مرمتی آسیب جدی به اثر وارد می‌کند که حتی ممکن است جبران‌ناپذیر باشد.

به گفته وی، داربستی که روی گنبد مسجد امام اصفهان بسته شده است، اصولی نیست و باعث شده است به سازه فشار وارد شود. گروه مرمتی باید یک طرح برای چگونگی سازه داربست گنبد مسجد، طراحی می‌کرد و همه جوانب را در نظر می‌گرفت تا آسیب به حداقل ممکن برسد، همچنین انتخاب درست و بجا در مورد مواد اولیه و مصالح مناسب به‌کار برده شده بسیار مهم است. مواد انتخابی باید از لحاظ نوع ترکیبات با مواد به‌کار برده شده در اصل اثر هماهنگ باشد، این موارد در واقع اصول اولیه و ابتدایی کار مرمت است.

این کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی افزود: گاهی برای این نوع آثار ابتدا حفظ اثر موجود و حفاظت از سازه به شکلی است که خود یک مرحله از کار مرمتی است و با کمترین دخالت در اصالت اثر باید به چگونگی مرمت و بقای آن فکر شود. متأسفانه باید گفت میراث فرهنگی به عنوان یک سازمان نظارتی با اهمال‌کاری و نداشتن نظارت درست بر پیمانکار مرمتی، در خسارت و آسیب به گنبد بی‌تقصیر نیست؛ چرا که اگر نظارت به موقع انجام می‌گرفت شاید اکنون شاهد این اتفاق نبودیم.

حسنی تصریح کرد: مرمتگران باید برای انتخاب راه حل در درمان، احیا و حفاظت اثر، هنرمندانه و هوشمندانه عمل کنند در غیر این صورت شاهد تخریب میراث فرهنگی و تاریخی کشور عزیزمان خواهیم بود. متأسفانه در این پروژه از افراد غیرمتخصص در بحث مرمت استفاده شده است.

وی تاکید کرد: مرمت چنین پروژه‌ای به دست هنرمندانی چیره‌دست در زوایای مختلف هنری، معماری، مهندسی و کاشی‌کاری به صورت فوق‌حرفه‌ای باید انجام شود. این مهم نیاز به یک گروه منسجم دارد تا با هوشمندی و دلسوزی در قبال آثار فرهنگی وارد عمل شوند و فعالیت کنند.

این هنرمند مرمت‌کار ابراز امیدواری کرد: این تجربه تلخ باعث شود که مسئولان توجه بیشتری به اصول مرمتی داشته باشند و با مدیریت درست و انتخاب تیم حرفه‌ای مناسب برای مرمت میراث فرهنگی کشور بهتر وارد عمل شوند، چرا که در بعضی موارد خسارت‌های وارد شده قابل جبران نخواهد بود. خوشبختانه کشورمان از لحاظ علم مرمت از استادان و نیروهای باتجربه و حرفه‌ای برخوردار است و نیازی به مرمتگران خارجی نداریم، در این میان باید گفت که بیشتر به انتخاب صحیح گروه‌های مرمتی و مدیریت درست و نظارت دلسوزانه نیازمند هستیم.

به گزارش ایمنا، اواخر اردیبهشت‌ماه امسال بود که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از اتمام عملیات مرمت گنبد عظیم مسجد تاریخی امام (ره) (مسجد جامع عباسی) اصفهان و جمع‌آوری داربست‌های گنبد پس از ۱۱ سال خبر داد.

گنبد مسجد تاریخی امام (ره) اصفهان با کاربرد بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی به‌عنوان بزرگ‌ترین گنبد کاشی‌کاری مساجد تاریخی جهان شناخته می‌شود. مسجد امام یکی از آثار تاریخی میدان نقش‌جهان اصفهان است که در دوران صفویه ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی به‌شمار می‌رود. این مسجد به‌واسطه تزئینات بسیار شگفت‌انگیز به‌کاررفته در آن، شهرتی جهانی دارد. گنبد مسجد یکی از شاهکارهای معماری اصفهان است که به‌صورت دو پوسته (دو پوش) بنا شده است. ارتفاع گنبد داخلی ۳۸ متر و گنبد خارجی ۵۴ متر است. این مسجد تاریخی در سال ۱۳۵۸ با مجموعه میدان امام (نقش‌جهان) به ثبت یونسکو رسید.

کد خبر 592217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.