مشکل بهزیستی در تامین سمعک/انبارها مملو از ویلچر است

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: تامین «سمعک» از مهم‌ترین نیازهای سازمان محسوب می‌شود، چراکه در زمینه تولید سمعک تولیدکننده داخلی نداریم و سازمان بهزیستی در این زمینه دچار مشکل است.

به گزارش ایمنا، اصغر کاظمی با اشاره به اقدامات بهزیستی برای سهولت دسترسی مددجویان به تجهیزات توانبخشی، اظهار کرد: طی سال جاری، ردیف بودجه تجهیزات توانبخشی با روند افزایشی همراه بوده و ماه گذشته حدود ۶۰ درصد اعتبارات در این زمینه به استان‌ها ابلاغ شده است تا خریدهای موردنیاز خود را زودتر انجام دهند، چراکه ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد.

وی افزود: لذا درحال‌حاضر انبارهای مراکز استان مملو از ویلچر است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، هرچند که در لحظه نیاز پیش می‌آید.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ویلچرهای برقی در چه شرایطی به مددجویان تخصیص می‌یابد، اظهار کرد: ویلچر برقی مورد نیاز بسیار محدود است و شاید سالانه حدود هزار ویلچر برقی کافی باشد. این نوع ویلچرها میان افراد دارای معلولیتی توزیع می‌شود که امکان تحرک نداشته باشند. زمانی که فردی بتواند با قدرت دست ویلچر را به حرکت درآورد، ویلچر برقی به وی ارائه نمی‌شود، زیرا از نظر علمی و توانبخشی فرد پس‌رفت می‌کند.

وی ادامه داد: فردی که از نظر توانی امکان تحرک اندام فوقانی را داشته باشد اما از ویلچر برقی استفاده کند، عضلات او تحلیل می‌رود، لذا ویلچر برقی به افرادی ارائه می‌شود که علاوه بر اینکه توان تحرک کلی را ندارند، نتوانند اندام فوقانی خود را حرکت دهند. بسیاری از افراد دارای معلولیتی که توان حرکت دارند نیز از ما تقاضای ویلچر برقی دارند، این درحالی است که از نظر علمی این موضوع اشتباه است.

وی تصریح کرد: البته به دلیل اینکه قیمت ویلچر برقی بالاست، سازمان بهزیستی در تهیه آن دچار مشکل است، اما اغلب استان‌ها با کمک خیران از پس نیاز سالانه‌شان برمی‌آیند و چندان پشت نوبتی در این زمینه وجود ندارد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان بهزیستی به طور کلی برای تجهیزات توانبخشی تا سقف ۳۳ میلیون تومان برای پنج وسیله، کمک هزینه پرداخت می‌کند.

کاظمی با اشاره به اینکه تهیه ویلچر برقی یکی از نیازمندی‌های مهم سازمان بهزیستی است اما در عین حال سمعک از مهم‌ترین نیازهای سازمان محسوب می‌شود، گفت: در زمینه تولید سمعک تولیدکننده داخلی نداریم و عمدتاً سمعک‌ها وارداتی است؛ با تغییر نرخ ارز قیمت آن دچار نوسان می‌شود، لذا سازمان بهزیستی در تأمین سمعک دچار مشکل است، زیرا در این زمینه رانت‌هایی وجود دارد که گاهی اوقات بازار از سمعک خالی می‌شود؛ در این راستا سازمان بهزیستی از تولیدکننده‌های داخلی به شدت حمایت می‌کند.

منبع: ایسنا

کد خبر 592082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.