۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
کرج در کام سازه‌های ناایمن

کرج، کلان‌شهر سه میلیون نفری، بیخ گوش پایتخت، دارای مناطق حاشیه‌ای با ساختمان‌های ناایمن فراوانی است که فرسودگی و خطرسازی آنها مدیریت شهری را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استان البرز به‌واسطه ضریب بالای مهاجرت‌پذیری که در نتیجه آن، حاشیه‌نشینی نیز رقم خورده است، با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی متعددی همچون ساخت‌وساز غیرمجاز که ثمره آن ساختمان‌های ناایمن خواهد بود، مواجه می‌شود.

حصارک، حسن‌آباد، سرحدآباد، ابراهیم‌آباد، آق‌تپه، حیدرآباد و مشکین‌آباد از حاشیه‌های استان البرز است که با ساخت‌وساز غیرمجاز، آپارتمان‌های فرسوده و ناایمن حواشی البرز را احاطه کرده است؛ البته این موارد در سایه بی‌توجهی، کم‌کاری، ترک فعل و سهل‌انگاری مسئولان وقت رقم خورده است، اما در حال حاضر جان اهالی و ساکنان این مناطق بیش از هر موضوعی اهمیت دارد.

چندی پیش مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز اعلام کرده بود ۱۰۰ ساختمان حادثه‌خیز در کرج شناسایی شده است که بعضی از آنها تعطیل و بعضی در چهارباغ و کرج تخریب شد و مابقی ساختمان‌های ناایمن باید مقاوم‌سازی شود.

انتظار می‌رود ایمن‌سازی و تخلیه خانه‌های ناایمن در راستای حفظ جان شهروندان طبق برنامه‌ریزی اصولی و مشخص از سوی مسئولان صورت بگیرد و از هرگونه اقدام تهاجمی و تأثیرپذیر از شرایط جلوگیری به عمل آید تا شاید شاهد بهبود وضعیت این قشر از شهروندان باشیم چرا که بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، پس از شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر، شهرداری مکلف است در خصوص استفاده و بهره‌برداری از ساختمان ناایمن هشدارهای لازم را به‌صورت رسمی و با تعیین مهلت مقرر برای رفع خطر، به مالک ابلاغ کند.

در بخشنامه اخیر وزیر کشور نیز به استانداران تاکید شده است که پس از پایان مهلت تعیین‌شده و اقدام نکردن مالک نسبت به رفع خطر، شهرداری باید با هماهنگی مراجع قضائی برای جلوگیری از فعالیت و بهره‌برداری از این قبیل ساختمان‌ها اقدام کند، همچنین مراجع صدور پروانه ساختمانی نسبت به شناسایی ساختمان‌های بدون پایان کار با اولویت ساختمان‌های بلندمرتبه، مهم و عمومی اقدام و در صورت وجود تخلف به‌ویژه در مسائل مربوط به ایمنی، پایداری و استحکام بنا، با تشخیص کارشناس رسمی دادگستری یا مهندس ناظر، گزارش تخلفات این قبیل ساختمان‌ها را برای صدور رأی مقتضی به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ ارجاع دهند.

لزوم جرم انگاری پدیده ساخت‌وساز غیرمجاز

منوچهر غفاری سرپرست شهرداری کرج، با اشاره به وجود ساختمان‌های ناپایدار در حیدرآباد و حسن‌آباد اظهار می‌کند: کرج بیش از سایر کلان‌شهرها درگیر اثرات ساخت‌وساز غیرمجاز است، زیرا از اتصال شهرک‌های پراکنده‌ای تشکیل شده است که هر کدام یک هسته مرکزی و حاشیه داشته است، در حالی که سایر کلان‌شهرها از یک هسته مرکزی تشکیل و به تدریج شهرک‌های اقماری به آن اضافه شده است. این امر پراکندگی و مشهود بودن ساخت‌وساز غیرمجاز در کرج را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به خلأ قانونی و لزوم جرم‌انگاری ساخت‌وساز غیرمجاز و سازندگان آن، می‌گوید: برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز شاید شهرداری در حدی کوتاهی کرده باشد، اما واقعیت این است که کسی به ساخت‌وساز غیرمجاز به عنوان خلاف قانون نگاه نمی‌کند و این پدیده جرم محسوب نمی‌شود؛ لذا سازنده غیرمجاز نیز تحت تعقیب قانون قرار نمی‌گیرد و این خلأ قانونی دلیلی بر افزایش این پدیده است.

سرپرست شهرداری کرج با بیان اینکه طی سال‌های گذشته ساخت‌وساز غیرمجاز در بسیاری از محله‌های کرج مهار شده است، ادامه می‌دهد: ساخت‌وسازی که اساساً از کف به صورت غیرمجاز انجام شده باشد، وجود ندارد، اما تخلفات ساختمانی وجود دارد که گاهی به تخلفات جزئی ختم می‌شود و سازنده در نهایت از شهرداری پایان کار دریافت می‌کند؛ در سایر تخلفات ساختمانی، برخی سازندگان، پروانه ساختمانی دریافت می‌کنند، اما در قید و بند گرفتن پایان کار نیستند و به قولنامه‌ای ساختن روی می‌آورند که این امر موجب پدید آمدن ساختمان‌های ناپایدار شده است.

وی می‌افزاید: با توجه به رأی دیوان عدالت اداری چندسالی است که برای املاک قولنامه‌ای مجوز صادر نمی‌کنیم و این امر موجب افزایش ساخت‌وساز غیرمجاز شده است.

غفاری تصریح می‌کند: باید بپذیریم تعداد ساختمان‌های ناپایدار در کرج زیاد است، زیرا بعضی از ساختمان‌ها به دلیل گذشت ۲۰ یا ۳۰ سال از زمان ساخت، به دلیل نداشتن استحکام کافی عمر مفیدی ندارد و بعضی دیگر از ساختمان‌ها نیز به دلیل عوامل خارجی مثل نشت لوله آب ناپایدار شده‌اند.

شناسایی ساختمان‌های ناایمن در مناطق ده‌گانه کرج

سیروس کاشی، معاون خدمات شهری منطقه شش شهرداری کرج با اشاره به صدور دستور قضائی برای تخلیه یک ساختمان هفت طبقه در حیدرآباد، می‌گوید: این ساختمان بیش از ۱۰ سال پیش بدون رعایت اصول فنی ساخته شده است و تاکنون هیچ گزارشی به شهرداری یا سازمان آتش‌نشانی مبنی بر ترک‌خوردگی ستون‌ها از سوی ساکنان واصل نشده است.

کرج در کام سازه‌های ناایمن

وی ادامه می‌دهد: بر اساس نظرات کارشناسی مشخص شد که ساختمان هفت طبقه در حیدرآباد استحکام لازم را ندارد و باید هرچه سریع‌تر تخلیه می‌شد.

معاون خدمات شهری منطقه شش شهرداری کرج با بیان اینکه حفظ جان شهروندان اصلی‌ترین اولویت مدیریت شهری است، می‌افزاید: پس از پیگیری‌های فراوان شهروندان این ساختمان را تخلیه کردند و مدیریت شهری نیز مطابق قوانین و نظر شورای اسلامی شهر تمام توان خود را برای حمایت از خانواده‌های ساکن این ساختمان هفت طبقه به‌کار می‌گیرد.

لزوم رعایت مقررات و الزامات در ساخت‌وسازها

جواد چپردار، رئیس شورای اسلامی شهر کرج در این باره می‌گوید: در صدد هستیم با همکاری سازمان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز و سایر تشکل‌های اجرایی، راهکارهای اساسی را برای استحکام‌بخشی به ساخت‌وسازها در نظر بگیریم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مدیریت شهری کرج دارای متخصصان خبره و باتجربه در بخش‌های مختلف از جمله ساختمان است که این مهم مورد توجه شورای ششم قرار گرفته است و از این ظرفیت‌ها در مجموعه مدیریت شهری برای ساماندهی ساخت‌وسازها استفاده خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه حوادث اخیر کشور در زمینه ساختمان‌های ناایمن سبب شد تا این مقوله مورد توجه مدیریت شهری کرج قرار گیرد، می‌افزاید: موضوع استحکام بناهایی که در دوره‌های گذشته ساخته شده است و رعایت استانداردها و قوانین در ساخت آنها انجام نشده است، باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا اطلاعات و آمار لازم تهیه شود.

وی ادامه می‌دهد: لازم است با همراهی سازمان نظام مهندسی ساختمان، استانداردها و مقررات در خصوص ساختمان‌های در حال احداث که مجوز لازم را از مدیریت شهری دریافت کرده است، اعمال شود و اگر قرار است مدیریت شهری در حوزه ساختمان فعالیتی انجام دهد، باید این مقررات و الزامات رعایت شود.

چپردار تصریح می‌کند: برای کاهش دغدغه‌ها در این بخش در شورای اسلامی شهر کرج آماده هستیم تا با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز و سازندگان، کمیته‌های مشترکی شکل گیرد تا در حوزه مدیریت شهری و حوزه نظارت در شوراها و سازمان نظارت بر ساختمان و سازندگان در کنار هم باشیم و پیشنهادهای این حوزه را دریافت کنیم.

کد خبر 592048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.