بابا ولی؛ گذری از یاد رفته در قلب کاشان/ چهارباغ؛ چهره ماندگار اصفهان

پر بازدیدترین اخبار شوراهای اسلامی شهرهای ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید ...

به گزارش خبرنگار ایمنا، «بابا ولی؛ گذری از یاد رفته در قلب کاشان»، «اصفهان برخوردار یا غیربرخوردار؟»، «لزوم بررسی خشک شدن درختان خیابان ولی‌عصر در شورای شهر تهران»، «ایجاد سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری در اصفهان»، «عملیات مرصاد، روز تاریخ‌ساز دوران دفاع مقدس»، «توسعه و تجهیز خط دو متروی اصفهان با تزریق مالی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد»، «ناایمنی در کمین حاشیه شهر اراک»، «حذف رانت از مدیریت شهری اصفهان»، «حواشی انتخاب شهردار کرج و «چهارباغ؛ چهره ماندگار اصفهان» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس پارلمان شهری ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

بابا ولی؛ گذری از یاد رفته در قلب کاشان

«بابا ولی؛ گذری از یاد رفته در قلب کاشان» نیز مورد استقبال بازدیدکنندگان سرویس پارلمان شهری ایمنا قرار گرفت.

شهر کاشان دارای بافت تاریخی متراکم با کوچه‌های پیچ در پیچ، کم عرض، دیوارهای خشتی و نماهای کاه‌گلی مسقف است. این سبک معماری بهترین نوع معماری در کویر است، بعضی معابر در مرکز محلات سرپوشیده بوده است و به نام "گذر" خوانده می‌شود.

گذر "بابا ولی" که گذری تاریخی-فرهنگی و طولانی‌ترین گذر کاشان است، به متروکه‌ای تبدیل شده است و روز به روز فرسوده‌تر می‌شود و ظرفیت‌های آن مغفول مانده و به چهره‌ای نازیبا تبدیل شده است، لذا مسئولان ذی‌ربط باید هرچه سریع‌تر برای احیای این بافت تاریخی اقدام کنند.

لزوم بررسی خشک شدن درختان خیابان ولی‌عصر در شورای شهر تهران

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نتایج بررسی مدیریت شهری درباره خشکاندن چند اصله درخت در خیابان ولی‌عصر (عج) اظهار کرد: این پرونده از طریق شهرداری تهران و دادستانی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: گاهی مالک ساختمانی چند اصله درخت را برای زیباتر شدن ساختمان خود قطع کرده که این برداشت غلطی است، زیرا قرار داشتن این درختان مقابل ساختمان، به آن زیبایی می‌دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قطع درختان برای ساخت بنا در برخی از نقاط شهر نیز انجام می‌شود، گفت: امروز در مورد خشک شدن چند اصله درخت در خیابان ولی‌عصر (عج) از مدیرعامل سازمان بوستان‌ها سوال پرسیدم و وی مطرح کرد که شهرداری تهران چند اخطار را به مالک بنا داده است، اما مالک اعتنایی به آن نکرد و در نهایت درختان را خشکانده است.

اصفهان برخوردار یا غیربرخوردار؟

«اصفهان برخوردار یا غیربرخوردار» یکی از اخبار پربازدید سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جرئیات این مسئله در گفت‌وگو با مدیران شهری تشریح شد.

بسیاری از شهرهای بزرگ از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه و آبادانی برخوردار هستند و در عین حال نقاط ضعفی نیز دارند که استان اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست.

شورای ششم شهر اصفهان تاکید دارد که در حال حاضر اصفهان از جهت محیط زیست و آلودگی هوا کاملاً غیربرخوردار و آمار بیکاری در این استان افزایش داشته است، اصفهان زیرساخت‌هایی برای گردشگری دارد و باید توجه به این بخش در اولویت قرار گیرد تا مشکلات این حوزه رفع شود و گردشگری استان که مورد کم‌توجهی واقع شده است دوباره قوت بگیرد و شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در نصف جهان باشیم.

ایجاد سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری در اصفهان

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در قالب تفاهمنامه‌ای که بین شهرداری و دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان منعقد شده است، سرای نوآوری فناوری اطلاعات و هوشمندسازی شهری در اصفهان ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل شهر که فرصت‌های خوبی برای کسب و کار، ارائه خدمات، عدالت‌محوری، شفافیت و ارتقای رضایت‌مندی شهروندان ایجاد می‌کند؛ هوشمندسازی شهری است.

عملیات مرصاد، روز تاریخ‌ساز دوران دفاع مقدس

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: پنجم مردادماه سالروز عملیات مرصاد و یکی از روزهای تاریخ‌ساز جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان این رؤیا را داشتند که وارد کرمانشاه شده و در طول مسیر شهروندان از آنها استقبال می‌کنند و سپس به تهران خواهند رسید، اما با همت نیروهای ارتش و سپاه منهدم شدند.

وی تصریح کرد: تنگه چهارزبر پس از این عملیات، مرصاد نامیده شد و یادمانی نیز در مسیر کربلا در آنجا نصب شده که یادگار روزهای است که عراق در خوزستان پیشروی کرده بود، منافقان این هجوم را رقم زده بودند، اما شکست خوردند. تا مدت‌ها بعد آثار خرابی‌ها و جنایت‌های آنها در حق شهروندان آن مناطق به چشم می‌خورد.

توسعه و تجهیز خط دو متروی اصفهان با تزریق مالی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: لایحه پیشنهاد ۲۵ درصد تخفیف عوارض ساختمانی برای مالکان ساختمان‌هایی که می‌خواهند پروانه دریافت کنند، تصویب شد و در طبقات اول، دوم و سوم این رقم اعمال و این روند تا مهرماه سال جاری اجرا می‌شود.

وی در مورد تصویب قرارداد برای خط دوم متروی شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: بعد از مصوبه شورای اسلامی شهر جهت اجازه به شهرداری برای انجام قراردادی با شرکت (مپنا)، تأیید و تصویب این قرارداد در شورای اقتصاد نیز لازم بود، در حال حاضر این لایحه در شورای اقتصاد تأیید و تصویب شده است و بر این اساس ۶۸۰ میلیون یورو بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان تزریق مالی به خط دو متروی اصفهان انجام می‌شود تا تجهیز و توسعه خط دوم مترو تسهیل شود.

ناایمنی در کمین حاشیه شهر اراک

یکی از اخبار پربازدید سرویس پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته «ناایمنی در کمین حاشیه شهر اراک» بود که جرئیات این مسئله در گفت‌وگو با مدیران شهری اراک تشریح شد.

در سه سال اخیر حدود ۵۰۰ اخطار در شهرستان اراک برای تمام اماکن دارای ناامنی همچون منازل مسکونی ناایمن، مراکز تجاری و پاساژها و ساختمان‌های مهم شهری صادر شده است و اکنون نیز ۲۵ ساختمان بسیار ناامن در حوزه‌های درمانی، تجاری و مسکونی در شهر وجود دارد که نیازمند پیگیری جدی و فوری است تا بروز خطرات ناگوار و بردباری شهروندان پیشگیری شود.

شناسایی نقاط ناایمن شهر کافی نیست، بلکه باید به شکل پهنه‌ای به رفع ناامنی ساختمان‌ها به ویژه در حاشیه شهر اراک پرداخته شود و محقق شدن این مهم تنها با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط، مدیریت شهری و شهروندان ممکن خواهد شد.

رانت از مدیریت شهری اصفهان حذف شده است؟

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از انتظارات مردم از مدیران این است که اقدامات ادارات و سازمان‌ها قابل رصد و به دور از ابهام باشد، لذا با توجه به این حساسیت، طرح شفافیت در دستور کار قرار گرفت تا درآمدها و هزینه‌های شهر برای مردم شفاف شود.

وی تاکید کرد: امروز به جرئت می‌توانیم بگوییم دست‌اندرکاران شهر، سفره هر نوع توافق و رقمی که شفاف نباشد، را برچیده‌اند و آنچه در شهرداری دریافت می‌شود، همان چیزی است که به تصویب شورای اسلامی شهر و مراجع ذی‌ربط رسیده است.

حواشی انتخاب شهردار کرج

از پرمخاطب‌ترین اخبار ایمنا پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته «حواشی انتخاب شهردار کرج» بود.

روایت انتخاب شهردار کلان‌شهر کرج، داستان هزار و یک شب روزها و شب‌های این کلان‌شهر است؛ از سال‌های دور تا به امروز و هر دوره پس از انتخابات شورای اسلامی شهر جنجال انتخاب شهردار دامن اعضای شورای اسلامی شهر را می‌گیرد، دوره ششم نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

شورای اسلامی شهر کرج اعلام کرده است که بیست‌وششم تیرماه شهردار منتخب را معرفی خواهد کرد، اما هنوز هیچ خبر رسمی مبنی بر انتخاب گزینه‌های تصدی شهرداری مطرح نشده است، گویی که شورای ششم قصد غافلگیری شهروندان را دارد و هنوز شهردار منتخب را معرفی نکرده است.

چهارباغ؛ چهره ماندگار اصفهان

«چهارباغ؛ چهره ماندگار اصفهان» از اخباری بود که مخاطبان زیادی را در هفته گذشته به خود جلب کرد و جزو پربازدید پارلمان شهری خبرگزاری ایمنا قرار گرفت.

گذر فرهنگی و تاریخی چهارباغ از اواسط فعالیت دوره سوم شورای اسلامی شهر اصفهان مورد توجه قرار گرفته و احیای دولت خانه صفوی مد نظر بوده است. در برنامه‌ریزی‌های بعدی بحث پیاده‌راه شدن چهارباغ مطرح شد و اقدامات عملیاتی و عمرانی برای پیاده‌راه کردن این محور در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده این محور تاریخی به صورت پیاده‌رو ساخته شد و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گرفته است. حفظ میراث تاریخی و ماندگار گذر فرهنگی و تاریخی چهارباغ از مهم‌ترین مسائل برای جذب گردشگران است.

کد خبر 591749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.