۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
گوگد در محاصره سگ‌ها

معضل حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و افزایش جمعیت آن‌ها تهدیدی بالقوه برای جان شهروندان به‌خصوص در شهرهای کوچکی است که مجاورت بیشتری با طبیعت بکر دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسان همواره در تلاش بوده است تا با راهکارهای مؤثر تعامل خود را با محیط پیرامون و اجزا و عناصر آن بهبود ببخشد و سکونت‌گاه‌های بی‌عیب و نقص برای خود و همنوعانش فراهم کند. رفته‌رفته با افزایش جمعیت سکونت‌گاه‌های بشری، پیدایش تعداد زیادی شهر و تغییر سبک زندگی این تعامل کم‌رنگ‌تر و راهکارهای مفید برای ارتباط متعامل با طبیعت به دست فراموشی سپرده شد. حیوانات از اجزای جدانشدنی طبیعت هستند، اما حضور آن‌ها در شهرهای محل سکونت انسان‌ها مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

معضل حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهرها روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود و افزایش جمعیت آن‌ها تهدیدی بالقوه برای جان شهروندان است درحالی‌که این سگ‌های ولگرد غالباً باید در طبیعت باشند؛ برخی کارشناسان دلسوز محیط‌زیست یکی از دلایل ازدیاد گله‌های سگ‌های ولگرد را غذارسانی به آن‌ها و دست بردن در چرخه طبیعت این سگ‌ها می‌دانند و معتقد هستند غذارسانی موجب می‌شود سگ‌های قوای لازم را کسب کنند و سمت تولیدمثل و ازدیاد نسل بیشتر بروند.

مسئولان باید برای کاهش جمعیت سگ‌ها چاره‌اندیشی کنند

محمد زمانی یکی از شهروندان گوگد می‌گوید: صبح یکی از روزها بود که تعدادی سگ ولگرد با پارس کردن و دویدن، مسیری را در یکی از خیابان‌ها طی می‌کردند، بعد از عبور به سمت مسیر ماشین‌رو رسیدند؛ برای پاسخ به تلفن همراهم توقف کردم که یک دفعه متوجه شدم با سر و صدای زیاد به سمت خودرو دویدند، این فکر به ذهنم خطور کرد که اگر به جای خودرو، شهروندان در مسیر بودند چه اتفاقی برای آنان می‌افتاد و چه کسی پاسخگوی حادثه تلخ و ناگوار می‌شد.

وی می‌افزاید: حضور سگ‌های ولگرد در شهر موجب رعب و وحشت شهروندان می‌شود، و روزبه‌روز جمعیتشان در سطح شهر و روستا افزایش پیدا می‌کند، در راستای کاهش جمعیت سگ‌ها مسئولان باید چاره‌اندیشی کنند.

وحشت شهروندان از دیدن سگ‌ها

احمد محمدی از دیگر شهروندان تصریح می‌کند: روزی در مسیری در حال پیاده‌روی بودم که خانمی از دور به من اشاره کرد و پرسید مسیرتان همین است که دارید می‌آیید؟ پاسخ دادم و علت را جویا شدم. این خانم قصد داشت به کوچه پایینی به منزل پدرش که بیمار بود و برایش غذا درست کرده بود برود، اما از ترس وجود سگ‌ها که در سر کوچه بودند نمی‌توانست برود که همراهی‌اش کردم و او را سر کوچه پدرش رساندم و از من تشکر کرد و رفت.

وی تاکید می‌کند: نمونه‌هایی از این دست در شهر گوگد و حتی در سطح شهرستان بسیار است و بارها شهروندان خواستار جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب شده‌اند، لازم است موضوع را از مسئولان شهرستان پیگیری کنیم.

بعضی سگ‌های ولگرد بیماری هاری و کنه دارند

یکی دیگر از شهروندان گوگد می‌گوید: بعضی سگ‌های ولگرد دارای بیماری‌هایی نظیر هاری و کنه هستند که از راه مدفوع، بزاق و لمس این حیوانات آلوده به انسان منتقل می‌شود و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای انسان داشته باشد؛ شایع‌ترین بیماری انتقال یافته از سگ به انسان، هاری است که بر اثر گازگرفتگی حاصل می‌شود؛ همه اینها نشان از آن دارد که ترس از سگ‌های ولگرد در واقع ترسی به جا است.

این شهروند خاطرنشان می‌کند: شهروندان گوگد با سگ‌های ولگرد در سطح شهر مواجه هستند؛ اگر در ساعات پایانی شب و اول صبح چرخی در سطح شهر بزنیم، جولان سگ‌ها را به وفور خواهیم دید، سگ‌ها برای به دست آوردن غذا در محیط شهر در دسته‌های چندتایی حرکت می‌کنند و موجب ترس و دلهره در شهروندان می‌شوند. حرکت آن‌ها به صورت گروهی خطر حمله را افزایش می‌دهد و جان ساکنان به ویژه کودکان را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین لازم است این موضوع هرچه سریع‌تر بررسی شود.

۹۰ درصد حضور سگ‌های ولگرد در شهر گوگد منشأ بیرونی دارد

حسین علی‌محمدی، شهردار گوگد با اشاره به اجرای طرح زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر، اظهار می‌کند: از ابتدای طرح تاکنون ۱۸ قلاده سگ توسط پیمانکار جمع‌آوری و به پناهگاه مورد نظر انتقال داده می‌شوند تا روند عقیم‌سازی انجام شود.

وی می‌افزاید: ۹۰ درصد حضور سگ‌های ولگرد در شهر گوگد و سایر مناطق شهرستان از دیگر شهرها به این منطقه انتقال و رهاسازی می‌شوند، تاکنون در شهر گوگد حمله سگ به انسان گزارش نشده است، اما موجب رعب و وحشت شهروندان شدند.

شهردار گوگد با بیان اینکه شهروندان در صورت مشاهده سگ‌های ولگرد به شهرداری اطلاع دهند تا مأموران نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کنند، تاکید می‌کند: تاکنون هیچ گونه کمک و همکاری از سوی افراد مدعی حمایت از حقوق سگ‌ها با شهرداری در جمع‌آوری سگ‌ها و یا احداث پناهگاه صورت نگرفته است، فقط شعار حمایت از سگ‌ها سر می‌دهند.

علی‌محمدی با اشاره به رهاسازی وانت بارهای سگ در ورودی شهر گوگد، اضافه می‌کند: شهروندان در صورت مشاهده وانت‌های حمل سگ و رهاسازی آن‌ها در سطح شهر مراتب را به شهرداری گوگد اطلاع دهند.

ابلاغ دستورالعمل‌های محیط‌زیست به شهرداری‌ها

شهاب برهانی رئیس محیط‌زیست شهرستان گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، تصریح می‌کند: مکان مشخص شده در یکی از مناطق شهرستان برای نگهداری سگ‌های ولگرد مورد موافقت دامپزشکی قرار نگرفت، زیرا محل نگهداری سگ‌ها تا محیط پرورش دام و طیور باید رعایت شود.

وی می‌افزود: دستورالعمل محیط زیست مبنی بر نگهداری و جمع‌آوری و اتلاف سگ‌های ولگرد به شهرداری ابلاغ شده است، ۵۰۰ متر تا سکونت‌گاه شهروندان، اتلاف سگ‌های ولگرد در صورت مبتلا به بیماری‌های واگیردار از جمله دستورالعمل‌های سازمان محیط زیست است.

رئیس محیط زیست شهرستان گلپایگان ادامه می‌دهد: محیط زیست براساس وظیفه ذاتی از مکان نگهداری سگ‌های ولگرد به صورت دوره‌ای بازدید انجام می‌دهد.

کد خبر 591715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.