۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
نقش مغز در ارتباط ذهن و بدن

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات جدید به اهمیت هسته ساب‌تالاموس در مغز برای برقراری ارتباط با سیستم حرکتی پی بردند. آن‌ها تلاش می‎‌کنند از این موضوع برای پیشرفت درمان پارکینسون استفاده کنند.

به گزارش ایمنا، پژوهشگران دانشگاه آیووا در آمریکا در تحقیقات جدید خود تأیید کردند که یک منطقه خاص در مغز برای کنترل ارتباط ذهن با سیستم کنترل حرکتی بدن بسیار مهم است.

این یافته‌ها به احتمال زیاد پیشرفت‌هایی را در درمان بیماری پارکینسون به همراه خواهد داشت زیرا کاهش هماهنگی حرکتی یکی از علائم اصلی این اختلال است.

پژوهشگران در آزمایش‌هایی که روی انسان‌ها انجام شد به دقت مشخص کردند هسته ساب‌تالاموس منطقه‌ای در مغز است که با سیستم حرکتی ارتباط برقرار می‌کند تا به بدن کمک کرده که یک حرکت را متوقف کند. این ارتباط حیاتی است زیرا به انسان کمک می‌کند از غافلگیری جلوگیری کند و به شرایط بالقوه خطرناک یا پیش‌بینی‌نشده واکنش نشان دهد.

هسته ساب‌تالاموس گروه کوچکی از سلول‌ها بوده که بخشی از عقده‌های قاعده‌ای (basal ganglia) را که یک مدار کلیدی در کنترل حرکت است، شامل می‌شود. عقده‌های قاعده‌ای دستورات حرکتی اولیه تولیدشده در مغز را دریافت می‌کنند و قسمت‌های خاصی از آن دستورات را در حین عبور از سیستم عصبی مرکزی به نخاع تقویت یا متوقف می‌کنند.

محققان ابتدا ۲۰ بیمار مبتلا به بیماری پارکینسون را انتخاب کردند. این بیماری بر کنترل حرکتی تأثیر می‌گذارد. برای این بیماران محرک‌های عمقی مغز را کاشته بودند و از آنها برای فعال یا غیرفعال‌کردن هسته ساب‌تالاموس استفاده کردند.

آن‌ها در این آزمایش بر پاسخ‌های کنترل حرکتی مغز از طریق تکنیکی به نام تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال نظارت کردند. تحریک مغزی ترانس‌کرانیال یک روش غیرتهاجمی برای تحریک مغز است که در آن با استفاده از تغییر در میدان مغناطیسی به نواحی خاصی از مغز جریان الکتریکی وارد می‌شود.

بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون به طور منظم با تحریک عمیق مغزی درمان می‌شوند، اما افزودن تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال به محققان اجازه داد تا نقش قطعی هسته ساب‌تالاموس را تأیید کنند.

تحریک عمقی مغز تنها روشی است که به طور روشمند سیستماتیک بر فعالیت هسته‌های عمیق مغزی مانند هسته ساب‌تالاموس در رفتار انسان در بیداری تأثیر می‌گذارد.

با این حال ترکیب تحریک عمقی مغز با تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیال یک تلاش فنی بسیار پیچیده و جدید است بخصوص که بر روی انسان در هنگام بیداری انجام می‌شود.

به اعتقاد پژوهشگران، هسته ساب‌تالاموس یک هدف کلیدی درمانی در بیماری پارکینسون است. کاشت الکترودهای تحریک در هسته ساب‌تالاموس یک گزینه درمانی بسیار موفق برای علائم حرکتی بیماری پارکینسون است.

منبع: ایرنا
کد خبر 591645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.