۳۳ سازمان مردم‌نهاد، درگاه ویژه برای ورود به سامانه‌های قضایی دارند

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه گفت: تاکنون تعداد ۳۳ نهاد مردمی، درگاه (کارتابل) ویژه برای ورود به سامانه‌های قضایی دارند و بدون مراجعه به محاکم و مراجع قضایی می‌توانند اعلام جرم کنند و در فرآیند دادرسی مشارکت داشته باشند.

به گزارش ایمنا، اسماعیل حسن‌زاده، درباره مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد با دستگاه قضائی اظهار کرد: هفتم اسفندماه سال ۹۸ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه مشتمل بر پنج فصل، ۵۴ ماده و ۱۸ تبصره توسط آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه ابلاغ شد.

وی با اشاره به اصل داوطلبانه بودن همکاری سمن‌ها با قوه قضائیه افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری مراجع مسئول از طریق سامانه جامع تمایل به همکاری نهادهای مردمی برای مشارکت در موضوع این دستورالعمل را دریافت و نسبت به احراز صلاحیت، تعیین موضوع و محدوده جغرافیایی فعالیت و شبکه سازی آنها اقدام کرده و اطلس اولویت و ظرفیت را در قالب سامانه جامع در اختیار مراجع مسئول قرار می‌دهد.

شاخص‌های ارزیابی نهادهای مردمی جهت مشارکت با قوه قضائیه

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه با اشاره به ماده ۱۰ دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه تصریح کرد: شاخص‌های ارزیابی نهادهای مردمی، سابقه و کیفیت، فعالیت تعداد اعضا و توان تخصصی و حرفه‌ای، میزان مقبولیت و اعتبار در جامعه، رعایت موازین و مقررات قانونی، برخورداری از ساختار شبکه‌ای و فعالیت‌های مرتبط با اولویت‌های بومی و منطقه‌ای است.

همکاری ۴۰۵ نهاد مردمی در قالب هسته‌های تخصصی پیشگیری از وقوع جرم

وی گفت: اکنون تعداد ۴۰۵ نهاد مردمی در قالب هسته‌های تخصصی پیشگیری از وقوع جرم در حال همکاری با سامانه سجام (سامانه جامع ارتباط مردمی) هستند و امکان ثبت نام و گزارش دهی دارند.

حسن‌زاده اظهار کرد: اشخاص حقیقی از طریق ورود به سامانه سجام و درج کد ملی امکان ثبت گزارش تخلف دارند اما اشخاص حقوقی مانند سازمان‌های مردم نهاد بعد از ثبت نام اعضا، ایجاد هسته تخصصی و تعیین مسئول هسته، می‌توانند گزارش‌های مختلف را در سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) اعلام کنند.

وی اضافه کرد: سازمان‌های مردم نهاد در زمینه سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان نقش مؤثری دارند. در حوزه‌های مختلف از جمله پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از بزه‌دیدگان، مشاوره‌های خانواده و بازگشت آسیب دیدگان به جامعه می‌توانند به معاونت اجتماعی کمک کنند.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه پیش از این نیز با اشاره به همکاری بیش از ۱۴۲ هزار دیده‌بان با سامانه سجام (سامانه جامع ارتباط مردمی) گفته بود که از سال ۹۸ تاکنون بیش از ۹۳ هزار گزارش و مطالبه مردمی در خصوص وقوع جرایم، تخلفات و آسیب‌های اجتماعی ثبت شده است.

گفتنی است: سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام) به نشانی sajam.scpd.ir با هدف جذب، آموزش و سازماندهی دیده‌بان مردمی و دریافت، بررسی، صحت‌سنجی، ارجاع و پیگیری گزارش‌ها و مطالبات مردمی در عرصه‌هایی مانند پیشگیری از وقوع جرایم، آسیب‌ها و تخلفات حوزه‌های منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آب، مفاسد اداری، مفاسد اقتصادی، قاچاق کالا و ارز، تهیه و توزیع مواد مخدر و روان‌گردان، محیط‌های کار و کارگری، بهداشت و درمان، تصرف اراضی ملی، تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی، احتکار و گران‌فروشی، انتخابات، فرار مالیاتی و جرایم و آسیب‌های فضای مجازی راه اندازی شده است.

سامانه سجام زیر نظر اداره کل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه فعالیت می‌کند و کارکرد آن بر مبنای خوداظهاری و مشارکت داوطلبانه مردم در راستای پیشگیری از وقوع جرم و ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد است.

منبع: ایرنا

کد خبر 591542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.