مزمن شدن کرونا در ۳۰ درصد مبتلایان به زیرسویه جدید/اهمیت واکسیناسیون

عضو ستاد مقابله با کرونا گفت: ۳۰ درصد از افرادی که مبتلا به زیرسویه جدید کرونا می‌شوند، ممکن است به‌ عارضه کرونای مزمن مبتلا شوند که ضعف، سستی بدن، شکم‌درد، کلیه‌درد، سردرد و ریزش شدید مو را برای فرد به همراه دارد.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: درحال حاضر کشور ما و جهان با بازگشت کرونا با یک زیرسویه جدید به نام BA.۵ و BA.۴ روبه‌رو شده است که همین امر باعث شده که آمار مبتلایان و بستری‌های کرونا با روند افزایشی روبه‌رو شود.

وی افزود: ویژگی این زیرسویه جدید نسبت به زیرسویه‌های جدید انتقال بالای سریع آن است، اما میزان مرگ‌ومیر و بستری در قسمت مراقبت‌های ویژه کمتر از سویه‌های دیگر کرونا است.

دلایل بالا بودن آمار فوتی‌ها و افزایش بستری‌های کرونا در کشور

این عضو ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: دو رقمی شدن آمار فوتی‌های کشور و میزان بستری‌های کرونا در کشور، کم بودن میزان مرگ‌ومیر، بستری و بستری در قسمت مراقبت‌های ویژه ICU این سویه را نقض نمی‌کند، بلکه علت اصلی این است که میزان شیوع این زیرسویه نسبت به سویه‌های قبلی بالاتر است و همین امر باعث شده که فکر کنیم میزان کشندگی این زیرسویه بالا است در صورتی که میزان کشندگی و تعداد بستری این زیرسویه برحسب جمعیت مورد ابتلاء نسبت به سویه‌های قبلی کرونا بسیار پایین‌تر است.

وی ادامه داد: دورقمی شدن آمار فوتی‌های کشور و افزایش بستری‌های کرونا در کشور بیشتر مربوط به افراد واکسن نزده و افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند قلب و عروق، بیماری‌های خاص و غیره است.

مردانی اضافه کرد: علائم ابتلاء به زیرسویه BA.۵ و BA.۴ بدن‌درد، کمردرد، دردهای کلیوی، ضعف بدنی شدید است در صورتی که در سویه‌های قبلی کرونا علائم آن سرفه شدید، و افزایش دمای بدن، تب بالا و مهم‌تر از همه تنگی نفس بود.

کاهش‬ ابتلاء و مرگ‌ومیر با واکسیناسیون کرونا

وی تأکید کرد: ۳۰ درصد افرادی که مبتلابه زیرسویه جدید کرونا می‌شوند ممکن است دچار کرونای مزمن شوند که ضعف، سستی بدن، شکم‌درد، کلیه درد، سردرد و ریزش شدید مو را برای فرد به همراه دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: زیرسویه جدید کرونا برعکس زیرسویه اومیکرون که یک نفر می‌توانست ۱۰ نفر را مبتلابه کرونا کند، قابلیت ابتلای بالای ۱۸ نفر را دارد به همین خاطر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک لازم است ضمن اینکه افرادی که مبتلابه زیرسویه جدید کرونا می‌شوند حداقل باید ۱۰ روز در منزل قرنطینه باشند و در اجتماع حاضر نشوند هرچند علائم این زیرسویه بعد از شش روز خفیف می‌شود، اما قابلیت انتقال این ویروس در افراد مبتلابه افراد دیگر ۱۰ روز است.

وی اظهار کرد: هرچند این زیرسویه جدید کرونا واکسن‌گریز است و امکان ابتلاء به افرادی که حتی چهار دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، وجود دارد اما واکسن زدن باعث می‌شود که اثرات ابتلاء به این بیماری به‌شدت کاهش پیدا کند و حتی فرد را در ابتلاء به کرونای بلندمدت مصون می‌دارد ضمن اینکه تزریق واکسن کرونا باعث کاهش مرگ‌ومیر و بستری در بیمارستان می‌شود.

کد خبر 591525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.