بارش‌های رگباری مونسونی تا روز شنبه در اصفهان/آماده‌باش ۲۵۰ تیم امداد و نجات

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از آماده‌باش ۲۵۰ تیم امدادی و نجات برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی در استان خبر داد و گفت: براساس پیش‌بینی هواشناسی، بارش‌های رگباری ناشی از فعالیت جریان‌های مانسون اقیانوس هند طی روزهای پنجشنبه تا شنبه هفته آینده اصفهان را فرامی‌گیرد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی تابستانه و بارش‌های رگباری از روز چهارشنبه در استان آغاز می‌شود و روزهای پنجشنبه و شنبه شاهد تشدید فعالیت سامانه بارشی «مونسونی» خواهیم بود، اظهار کرد: ماهیت این بارش‌ها در مقطع کوتاهی بسیار ناگهانی و فراوان است که معمولاً در ارتفاعات کوه‌ها شاهد این بارندگی‌های شدید هستیم و با سیلاب‌هایی بستر رودخانه‌های فصلی و روستاهای کنار رودخانه‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌های فصلی در چند استان

وی افزود: درپی پیش‌بینی تشدید فعالیت سامانه بارشی تابستانی مونسونی شاهد رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، بارش تگرگ در مناطق جنوب، جنوب غرب، مرکز استان (به ویژه مناطق جنوبی‌تر) و مناطق همجوار با استان فارس، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آماده‌باش ۲۵۰ تیم امدادی و نجات برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی در استان، ادامه داد: اثرات این سامانه رگبار شدید باران، ایجاد روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی آب رودخانه‌های فصلی، اختلال تردد در محورهای مواصلاتی استان منتهی به استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد خواهد بود.

آماده‌باش تمام دستگاه‌های امدادی و عملیاتی برای مقابله با سیل

وی با تاکید بر اینکه بارش‌های آخر هفته می‌تواند منجر به ایجاد روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها و آسیب به جاده‌های روستایی و پل‌ها شود، گفت: به منظور پیشگیری از خسارت‌های آنی ناشی از باران‌های ناگهانی رگباری به تمام دستگاه‌ها و گروه‌های امدادی و عملیاتی اعلام هشدار شده است تا نسبت به طرح‌های پیشگیری از سیلاب‌های فصلی، ساماندهی و بازگشایی مسیر رودخانه‌ها، حفاظت از راه‌ها و احداث و تقویت سیل‌بندها اقدام کنند.

شیشه‌فروش اضافه کرد: اداره راهداری باید از پل‌ها بازدید فنی، لایه‌روبی و رسوبات را خارج و با تقویت سیل‌بندها از جاده‌ها حفاظت کند. به جهاد کشاورزی ضمن حفاظت از قنوات و اراضی کشاورزی در برابر سیل، هشدارهای کافی و لازم برای اطلاع به کشاورزان و دامداران جهت نداشتن تردد در مسیرها رودخانه‌ها، همچنین نبود استقرار عشایر در ارتفاعات کوه‌ها و بستر رودخانه دستورات لازم ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس این هشدار، شرکت آب‌منطقه‌ای باید رودخانه‌ها و مسیل‌ها را ساماندهی کند و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز ستاد سیل را فعال و طرح‌های تقویت سیل‌بندهای شهری و طرح‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را اجرا کند. بنیاد مسکن و راه و شهرسازی نیز با همکاری شهرداری‌ها سیل‌بندهای مسکن مهر را تقویت کنند. همچنین به دستگاه‌های امدادی مانند هلال‌احمر، اورژانس، آتش‌نشانی و ستاد سیل شهرداری‌ها آماده‌باش لازم برای ارائه خدمات امدادی داده شده است.

هشدار به مردم برای دوری از تردد در مناطق سیل‌خیز و حاشیه رودخانه‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌های فصلی و اختلال در تردد محورهای مواصلاتی استان اصفهان با استان‌های جنوبی همجوار طی آخر هفته پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: مردم در روزهای آخر هفته افراد از تردد، اسکان و پارک خودرو در مناطق مستعد سیل به‌ویژه در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌های جنوب استان و کوه‌نوردی و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی هواشناسی بارش‌های رگباری ناشی از فعالیت جریان‌های مونسونی اقیانوس هند طی روزهای پنجشنبه تا شنبه هفته آینده اصفهان را فرا می‌گیرد، ادامه داد: به عشایر استان توصیه می‌شود از چادر زدن در کوهپایه‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و مناطق سیل‌خیز و نیز چرای دام در این مناطق طی روزهای پنجشنبه و جمعه پرهیز کنند.

تشدید خیزش گردوغبار در مناطق شرقی و مرکزی

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه از اواخر امروز سه‌شنبه تا اوایل چهارشنبه وجود پدیده گردوخاک در نیمه شرقی استان سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد، گفت: افزایش سرعت وزش باد در مناطق شمال شرق و هم‌مرز با استان سمنان منجر به خیزش گردوخاک در مناطق شرق و مرکزی استان می‌شود.

وی درباره اینکه درپی این شرایط شاهد افزایش آلودگی هوا، ماندگاری ذرات گردوغبار، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق مرکزی صنعتی، شرق و شمال‌شرق استان هستیم، افزود: براساس پیش‌بینی هواشناسی این کانون‌های گردوغبار را در شهرستان‌های خوروبیابانک، جندق، انارک، اردستان، سجزی، نائین، کوهپایه و مناطق مرکزی اصفهان شاهد خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اجتناب از انجام هرگونه فعالیت همچون عملیات معدنی و خاک‌برداری که منجربه افزایش گردوخاک شود، خاطرنشان کرد: افراد آسیب‌پذیر از قرارگرفتن در فضای باز اجتناب و افراد در کاهش انتشار آلودگی‌های ناشی از خودروها و صنایع همکاری کنند، همچنین از آتش‌زدن ضایعات، بقایای گیاهی و کشاورزی جلوگیری و تأسیسات، گلخانه‌ها و تابلوها در برابر وزش باد پرهیز شود.

کد خبر 591144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.