اصفهان در انتظار بارش‌های کم‌سابقه مرداد/شدت بارش‌های مانسونی در نیمه‌جنوبی استان

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بارش باران طی تابستان در استان اصفهان کم‌سابقه است، گفت: شدت بارش‌های مذکور کل نیمه جنوبی استان را درگیر خواهد کرد که می‌تواند منجربه آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری‌شدن رواناب شود.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هفته‌های اول و دوم مردادماه نفوذ جریان‌های مانسونی را در نیمه جنوبی استان خواهیم داشت که این موضوع سبب افزایش میزان بارش فراتر از نرمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه نفوذ این جریان و بارش باران طی تابستان در استان اصفهان کم‌سابقه است، افزود: این سامانه عموماً دارای بارش‌های گرم و مرطوب جنوبی است که به صورت رگبار، رعدوبرق و وزش باد شکل می‌گیرند.

مناطق مستعد دچار سیلاب محلی و لحظه‌ای / از‬ اطراف رودخانه‌ها دور شوید

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه نوع بارش‌ها به گونه‌ای است که در مناطق مستعد می‌توانند منجر به ایجاد سیلاب‌های محلی و لحظه‌ای شود، تصریح کرد: طبق آخرین اطلاعات، روزهای پنجشنبه و جمعه بارش‌های رگباری ناشی از فعالیت سامانه مانسونی را روی استان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شدت بارش‌های مذکور کل نیمه جنوبی استان را درگیر خواهد کرد که می‌تواند منجر به آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان آب شود، اضافه کرد: این بارش‌ها عمدتاً به صورت محلی تخلیه می‌شوند؛ بنابراین در بیشتر مناطق بارش‌ها به صورت یکنواخت نخواهد بود.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در مناطق مستعد بارش تگرگ نیز پیش‌بینی می‌شود، گفت: توصیه اکید می‌شود که افراد از رفتن یا ماندن در کنار رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها خودداری کنند. سیلاب‌های گسترده‌ای پیش‌بینی نمی‌شود و عمده سیلاب‌ها به صورت محلی خواهد بود.

بارش‌های مانسونی در شهرستان‌های استان اصفهان

وی با بیان اینکه طبق آخرین اطلاعات بارش‌های پاییزی در استان اصفهان با تأخیر همراه است، ادامه داد: بارش‌های مانسونی در شهرستان‌هایی نظیر سمیرم، دهاقان، زرین‌شهر، فلاورجان و جرقویه شدت بیشتری دارند.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه افزایش دمای یک تا دو درجه‌ای فراتر از نرمال در مناطق غرب، جنوب و مرکز استان پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: با وجود افزایش دما در مناطق مذکور، دمای هوا در نیمه شرقی در حد نرمال خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: منابع آبی استان اصفهان شرایط مساعدی ندارد اما در شرایط بحرانی نیز به سر نمی‌برد.

کد خبر 591041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.