واکاوی پدیده سقط جنین در مستند «خون‌ریزی»

مستند «خون‌ریزی» با بررسی زندگی یک زن طرفدار سقط، به رویه قانونی شدن سقط جنین در آمریکا و مخالفان و موافقان آن در این کشور می‌پردازد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سیما، مستند «خون‌ریزی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمد خوشدل‌فر که چهارشنبه _پنجم مردادماه_ ساعت ۲۲ و پنجشنبه _ششم مردادماه_ ساعت ۹ در نخستین پخش تلویزیونی‌اش از شبکه مستند سیما پخش می‌شود، موضوع سقط جنین را زیر ذره‌بین برده است.

محمد خوشدل‌فر اظهار کرد: «خون‌ریزی» درباره موضوع سقط جنین و قانونی با همین عنوان در آمریکا است که کمتر از یک ماه پیش، بعد از ۵۰ سال، دچار تغییراتی شد. در گذشته و در تمام ایالت‌ها، اگر کسی بعد از چهار ماهگی برای سقط جنین مراجعه می‌کرد، نباید مانع آن می‌شدند اما در قانون اخیر، هر ایالت می‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و الزامی از سوی دولت مرکزی برای آنان وجود ندارد.

وی افزود: پیشینه تاریخی این قانون و روند تصویب آن، خواست مردم آمریکا و نظرهای طرفین مختلف از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این مستند به آن پرداخته‌ایم. همان‌طور که می‌دانید قانون سقط جنین همواره یکی از موضوعات پربحث بوده و نه تنها در آمریکا، بلکه در تقریباً تمام کشورها محل مناقشه بوده است.

کارگردان مستند «خونریزی» با اشاره به بخش مهم فیلم خود گفت: در کنار این‌ها، بخش مهمی از این فیلم درباره نمایش بی‌پرده عمل سقط جنین است و سعی کردیم در مورد چگونگی این کار و اثرات آن روی مادر سخن بگوییم. شاید نگاه‌ها به این اتفاق کمی ساده‌انگارانه باشد، اما سعی کردیم نشان بدهیم که عمل سقط برای آن جنین، هم رجزآور و هم دردآور است.

خوشدل‌فر با اشاره به روند تحقیق و پژوهش این اثر گفت: تحقیق و پژوهش این مستند توسط محمدحسن صادق‌زاده انجام شد. وی وقت زیادی برای این مستند گذاشت و حتی قبل از ساخت این فیلم نیز تحقیقات گسترده‌ای را درباره این موضوع انجام داده بود. بنابراین برای پژوهش کتابخانه‌ای منابع زیادی را زیر و رو کردیم. از سوی دیگر، برای تأمین تصاویر آرشیوی زحمات زیادی کشیده شد. جالب است بدانید که تاکنون فیلم‌های زیادی درباره سقط جنین ساخته نشده است و به همین دلیل تصویر آرشیوی زیادی در اختیار نداشتیم.

به گزارش ایمنا، این کار در مرکز مستند سفیر فیلم تهیه شده است و از عوامل آن می‌توان به نویسنده علی پورمؤمن، مجری طرح محمدرضا بورونی، پژوهشگر محمدحسن صادق‌زاده، تدوین و صداگذاری محمد خوشدل‌فر و روابط عمومی و جریان‌سازی کار امیرحسین موحدی و مهدی دزفولی اشاره کرد.

واکاوی پدیده سقط جنین در مستند «خون‌ریزی»

کد خبر 591023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.