اگر این ۵ نشانه را دارید هرگز پنیر نخورید

اگر پس از مصرف یک وعده غذایی سرشار از پنیر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ شدید یا اسهال می‌شوید، احتمالا با مشکل تحمل‌نکردنِ لاکتوز یا حساسیت نسبت به این ماده مواجه هستید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

بهبودیافتگان از کرونا پس از یک سال از بهبودی چه علائمی دارند؟

ویروس کرونا علاوه بر عوارضی که از خود هنگام ابتلاء بروز می‌دهد، می‌تواند عوارضی داشته باشد که پس از گذشت یک سال از بهبودی بروز پیدا کند.

دکتر آندری زونکوف اعلام کرد که عفونت کرونا ممکن است عوارضی ایجاد کند که یک سال پس از عفونت ظاهر می‌شود.این پزشک برای افرادی که تابستان گذشته به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند توصیه‌هایی ارائه کرده است.

زوونکوف توضیح داد که امواج کووید ۱۹ در روسیه "اثرات واضح" را به شکل عوارضی بر جای گذاشت که می‌تواند چندین ماه پس از ابتلاء به این بیماری ظاهر شود.به گفته وی، جدی‌ترین عفونت‌ها مربوط به سویه «دلتا» بود که در نیمه دوم سال گذشته غالب بود.

این پزشک روس می‌گوید: «سال گذشته متغیر «دلتا» شیوع پیدا کرد که بسیاری را به کام مرگ کشاند و اثری قوی در قالب عوارض از خود به جای گذاشت که عمدتاً رگ‌های خونی در اندام‌های مختلف بدن به ویژه ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر این پنج نشانه را دارید هرگز پنیر نخورید

اگر پس از مصرف یک وعده غذایی سرشار از پنیر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ شدید یا اسهال شدید، احتمالاً با مشکل عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت نسبت به این ماده مواجه هستید.

اگر پس از مصرف یک وعده غذایی سرشار از پنیر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ شدید یا اسهال شدید، احتمالاً با مشکل عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت نسبت به این ماده مواجه هستید. این علائم معمولاً حدود ۳۰ دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف پنیر نمایان می‌شوند. گرفتگی عضلات شکم هم معمولاً در این موارد با اسهال همراه است.

دهان شما متورم می‌شود و گزگز می‌کند: اگرچه آلرژی به شیر گاو در کودکان خردسال شایع‌تر است، اما همچنان به‌عنوان یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها غذایی در بزرگسالان هم شناخته می‌شود. پس اگر به‌خاطر مصرف پنیر با خارش، گزگز یا تورم در اطراف زبان، گلو یا لب‌ها مواجه شدید، احتمالاً نسبت به شیر گاو آلرژی دارید.

دچار نفخ شدید می‌شوید: اگر پس از مصرف یک وعده غذایی سرشار از پنیر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ شدید یا اسهال شدید، احتمالاً با مشکل عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت نسبت به این ماده مواجه هستید. این علائم معمولاً حدود ۳۰ دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف پنیر نمایان می‌شوند. گرفتگی عضلات شکم هم معمولاً در این موارد با اسهال همراه است.

پوستتان جوش می‌زند: همان‌طور که قبلاً هم مشخص شده است، مصرف خوراکی‌هایی مثل پیتزا و دیگر غذاهای پنیردار می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های پوستی شود. به‌گفته متخصصان تغذیه، هورمون‌های موجود در شیر می‌توانند ترشحات سبوم را افزایش دهند و باعث مشکلاتی مثل چرب‌تر شدن پوست، انسداد روزنه‌های پوستی و آکنه شوند.

مشکل یبوست پیدا می‌کنید: مصرف انواع لبنیات مانند پنیر می‌تواند یکی از دلایل ابتلاء به یبوست باشد. یکی از مطالعات در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به یبوست مزمن پس از جایگزین کردن شیر سویا با شیر گاو دیگر با علائم یبوست مواجه نمی‌شوند. البته پنیر به‌طور کلی تحرکات روده را ضعیف و آهسته‌تر می‌کند، زیرا چربی زیادی دارد، درحالی که فیبر غذایی‌اش کم است.

دچار سوءهاضمه می‌شوید: اگر با مشکل ریفلاکس اسید یا عدم تحمل لاکتوز مواجه هستید، عجیب نیست که پس از خوردن پنیر هم دچار درجاتی از سوءهاضمه شوید، مخصوصاً اگر حجم پنیر مصرفی زیاد باشد.

چرا خواب‌آلودگی، پس از غذا اتفاق می‌افتد؟

احساس خواب‌آلودگی طی دو ساعت پس از غذاخوردن به‌دلیل افت قند خون واکنشی موسوم به سندروم پُست‌پرندیال است که با افت قند خون ناشتا تفاوت دارد.

سنگین‌شدن پلک‌ها و احساس تمایل به خوابیدن حتی افت انرژی پس از صرف غذا برای بسیاری افراد اتفاق می‌افتد. گرچه چرت کوتاه بعدازظهر برای بازیابی توان بدن خوب است اما این خواب‌آلودگی و خستگی به‌دلیل افت قند خون ایجاد می‌شود و نیاز به رعایت چند توصیه مهم برای مقابله با آن خواهد بود.

احساس خواب‌آلودگی طی دو ساعت پس از غذاخوردن به‌دلیل افت قند خون واکنشی موسوم به سندروم پُست‌پرندیال است که با افت قند خون ناشتا تفاوت دارد. پس از صرف خوراکی‌های شیرین یا منابع غلات تصفیه‌شده، سطح انسولین خون بالا می‌رود اما پس از مدت زمانی نسبتاً کوتاه انسولین کاهش می‌یابد و قند خون به‌شدت افت می‌کند. در چنین شرایطی ممکن است خستگی، تحریک‌پذیری، سردرد و… ایجاد شود اما بروز علائم در افراد مختلف، یکسان نخواهد بود.

شکر و نشاسته تصفیه‌شده همچنین باعث ترشح مقدار زیادی سروتونین می‌شود که ماده شیمیایی احساس نشاط است اما می‌تواند موجب احساس آرامش و خواب‌آلودگی نیز شود. از دیگر علت‌های بروز خواب‌آلودگی پس از صرف غذا عملکرد سیستم اعصاب پاراسمپاتیک و ریتم شبانه‌روزی بدن است. سیستم اعصاب پاراسمپاتیک بخشی از سیستم عصبی است که روند استراحت و هضم غذا را کنترل می‌کند و پس از صرف یک وعده غذایی با ایجاد احساس آرامش واکنش نشان می‌دهد. حیوانات و انسان نشانه‌های هوشیاری داخلی دارند که آنها را هنگام گرسنگی بیدار و هوشیار نگه می‌دارد تا غذا به‌دست آورند و زمانی که حجم زیادی غذا به بدن برسد، این سیگنال‌ها از بین می‌روند و احساس خستگی جایگزین می‌شود.

اختلال دوقطبی، اختلالی بدون درمان قطعی

یک روانشناس خانواده با تاکید بر اینکه اختلال دوقطبی ویژگی شخصیتی عمیق است و درمان قطعی برای آن متصور نیست، گفت: در روانشناسی برای بسیاری از ویژگی‌های اختلال شخصیتی درمان قطعی وجود ندارد، بلکه درمان‌ها به صورت نگهدارنده و کنترل‌کننده هستند.

امین مختاری با اشاره به اینکه بیماری دوقطبی یک اختلال شخصیتی است که جنبه‌های وراثتی عمیق دارد، اظهار کرد: بروز آن به یک سری محرک‌هایی بستگی دارد که عمدتاً ممکن است در دوره کودکی و نوجوانی ایجاد شود.

این روانشناس خانواده افزود: البته پتانسیل این اختلال در فرد وجود دارد که در دوره نوجوانی با فراهم شدن شرایط پیرامون می‌تواند بروز کند، از طرفی افکار و روحیات انسان ریتم صاف در زندگی ندارد بلکه دارای نوساناتی با دامنه مشخص است، یعنی گاهی انسان‌ها در زندگی احساس می‌کنند پرانرژی‌تر و گاهی دارای انرژی کمتری هستند که ممکن است این ریتم را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه تجربه کند که این امری طبیعی است.

وی ادامه داد: افرادی که دچار اختلال شخصیت دو قطبی هستند دامنه این نوسانات در آن‌هابیش‌تر است، یعنی قله‌های خلقیات آن‌ها مرتفع‌تر و چاله‌های عمیق‌تری را تجربه می‌کنند، یعنی اگر قله‌ها را میزان شادمانی در نظر بگیریم یک شادمانی فزاینده‌تر و چاله‌ها را خلق شبه افسردگی درنظر بگیریم چاله‌های عمیق‌تری هستند، پس می‌توان نتیجه گرفت افرادی که دارای اختلال شخصیت دو قطبی یا bipolar هستند افرادی بوده که در فاز شادمانی یک فرم بسیار شدیدتر و در فاز غم و اندوه یک فرم شدیدتر را تجربه می‌کنند.

علت کمر و گردن درد حین رانندگی چیست؟ چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

نشستن طولانی در ماشین در یک حالت می‌تواند باعث کمر درد و گردن درد شود. اگر مسافر باشید احتمالاً می‌توانید با استفاده از داروهای مسکن درد خود را کاهش دهید. اما اگر راننده باشید این امکان برای شما وجود ندارد. به خصوص اگر رانندگی شغل شما است.

مطالعه‌ای که در می ۲۰۱۵ در آرشیو بین‌المللی بهداشت حرفه‌ای و محیطی منتشر شد نشان داد افرادی که اغلب در وضعیت خاصی مانند رانندگی قرار دارند در مقایسه با سایر افرادی که این وضعیت را ندارد دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به فتق دیسک کمر و سیاتیک قرار دارند.

عوامل زیادی در ایجاد درد کمر و گردن نقش دارند که ممکن است بعد از یک سفر طولانی مدت به آن مبتلا شوید.

وضعیت قرارگیری: وضعیت نامناسب کمر، پاها و گردن شما می‌تواند منجر به فشار بر ستون فقرات و در نتیجه منجر به خشکی و گرفتگی گردن شود.

لرزش‌ها: ثابت شده که لرزش‌های مداوم و تکان خوردن پشت شما در هنگام رانندگی خطر کمر درد و سیاتیک را افزایش می‌دهد.

صندلی: کمر درد می‌تواند ناشی از صندلی نامناسب باشد. مثل طراحی نامناسب یا نحوه قرار گیری صندلی باشد.

کاهش افسردگی و اضطراب با ویتامین B6

طبق مطالعات جدید، ویتامین B6 می‌تواند افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

محققان تأثیر ویتامین‌های B6 و B12 را بررسی کردند تا ببینند که هر کدام از این ویتامین‌ها چقدر می‌تواند در کاهش علائم اضطراب و افسردگی مؤثر باشد.

شرکت کنندگان در مطالعه، دوزهای بالایی از ویتامین تعیین شده خود را برای حدود یک ماه مصرف کردند. شرکت‌کنندگانی که ویتامین B6 مصرف کردند، کاهش بسیاری در علائم اضطراب خود مشاهده کردند که نشان‌دهنده بهبود عملکرد GABA، انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با آرامش و ریلکسی است.

همه ما ممکن است در مواقعی احساس اضطراب یا غمگینی کنیم. با این حال، برخی از افراد ممکن است این سطوح مختل کننده زندگی را به طور مرتب تجربه کنند و به یک اختلال سلامت روان تبدیل شوند که نیاز به درمان دارد. محققان دانشگاه ریدینگ در بریتانیا بررسی کردند که چگونه ویتامین B6 و ویتامین B12 ممکن است بر سطح اضطراب و افسردگی تأثیر بگذارند.

کد خبر 590802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.