هزینه برق برای صنایع بالا نیست اما نبودش گران تمام می‌شود

رئیس انجمن انرژی ایران گفت: وزارت نیرو وقتی دیماندی را در اختیار صنایع قرار می‌دهد به این معناست که تضمین می‌دهد تا سقف مشخصی، برق مورد نیاز صنایع را تأمین کند.

بهنام محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: وزارت نیرو به دنبال طرح‌هایی ازجمله افزایش راندمان نیروگاه‌ها و تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی است تا بتواند در کوتاه‌مدت به افزایش ظرفیت عرضه برق کمک کند. علاوه بر این، درصدد ایجاد لینک‌های بین‌المللی از خطوطی مانند ایران و ارمنستان یا موارد مشابه برای جبران ناترازی برق است. این از روش‌هایی است که برای تعادل عرضه و تقاضا در سطح بین‌المللی انجام می‌شود.

وی افزود: بر این اساس اگر بتوانیم تبادلات بین‌المللی خود را در این حوزه توسعه بدهیم، در کوتاه‌مدت قدم رو به جلویی برداشته‌ایم.

به گفته رئیس انجمن انرژی ایران، در بحث مدیریت بهینه مصرف برق به سمت خاموشی در صنایع پیش رفتیم که این از روش‌های کوتاه مدتی است که در بقیه کشورها ازجمله در کشور ما اجرا شده است.

محمدی تاکید کرد: تا وقتی که یارانه انرژی داده می‌شود کمتر کسی سراغ بهینه‌سازی می‌رود، بنابراین یکی از راه‌های موجود، واقعی کردن تعرفه‌ها است که دولت می‌تواند با ایجاد طرح‌های حمایتی از آسیب‌پذیران پشتیبانی کند.

وی با بیان اینکه در ایران امکان پیاده‌سازی مدل‌های مختلف برای مدیریت بهینه برق در کسب‌وکار وجود دارد، گفت: بازار بهینه‌سازی انرژی و حمایت از بهینه‌سازی، جزو قوانینی است که به دلیل مشکلاتی که در ضمانت‌ها و بحث‌های اجرایی آنان وجود داشت، کمک چندانی به صنعت برق نکرد؛ درواقع قوانین خیلی خوبی را تدوین کرده اما اجرا نمی‌کنیم.

رئیس انجمن انرژی ایران خاطرنشان کرد: این اقدام‌ها (تدوین قوانین بدون ضمانت اجرایی) باعث می‌شود بخش خصوصی به سیگنال‌هایی که از تدوین قوانین جدید منتشر می‌شود، روی خوشی نشان ندهد.

محمدی با بیان اینکه در ساخت نیروگاه برای صنایع نیز مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: برای مثال حتی اگر فولاد قصد ساخت نیروگاه را هم داشته باشد، گاز مورد نیاز و نرخی که باید خریداری کند باید برای او مشخص و به‌صرفه باشد. درواقع ساخت نیروگاه باید از همه لحاظ برایش به‌صرفه باشد تا به فکر ساخت نیروگاه بیفتد.

وی ایران ادامه داد: دریک بازه زمانی در ایالت کالیفرنیا مصوب شد که اگر کسی قصد خانه سازی دارد، باید فضای احداث نیروگاه خورشیدی را پیش بینی کند، درواقع پشت بام خانه باید آماده نصب نیروگاه خورشیدی باشد. بعد از مدتی اعلام کردند که خانه‌های جدید حتماً پنل‌های خورشیدی را هم نصب کنند که همه اجرایی شدند. ولی در کشور ما قوانینی که در حوزه بهینه سازی و تجدیدپذیرها در کشور داریم متأسفانه اجرا نمی‌شود یا خیلی ناقص اجرا می‌شود.

وظیفه صنایع، راه‌اندازی نیروگاه نیست

وی با بیان اینکه وظیفه صنایع راه‌اندازی نیروگاه نیست، گفت: از صنعتی مانند فولاد که تخصص آن در ساخت نیروگاه نیست، نباید انتظار راه‌اندازی نیروگاه برای تأمین برق صنایع را داشت.

رئیس انجمن انرژی ایران گفت: وزارت نیرو وقتی دیماندی را در اختیار صنایع قرار می‌دهد به این معناست که تضمین می‌دهد تا سقف مشخصی، برق مورد نیاز صنایع را تأمین کند.

محمدی خاطرنشان کرد: برهم خوردن ناترازی عرضه و تقاضای برق که باعث ایجاد خاموشی در صنایع شده، به آنان فشار وارد می‌کند تا برای تأمین برق خود، نیروگاه تأسیس کنند یا ژنراتور فعال کنند که هر دو راهکار مناسب نیست؛ اگر قرار است نیروگاه‌های خودتأمینی برای تأمین برق صنایع ایجاد شود باید از سمت دولت، بخش خصوصی یا زیرنظر وزارت نیرو باشد.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر نقش هزینه برق در صنایع عدد بالایی نیست اما نبود برق برایشان گران تمام می‌شود، گفت: در مدیریت مصرف، وقتی صنایع را هدف قرار می‌دهیم درواقع به کشور زیان می‌رسانیم، چون بخش مولد اقتصاد از کار خواهد افتاد.

رئیس انجمن انرژی ایران افزود: در این شرایط برخی صنایع با شرط اینکه قطعی برق نداشته باشند، حاضرند با قیمت واقعی بهای برق را بپردازند تا بتوانند فعالیت خود را پیش ببرند.

محمدی با بیان اینکه وقتی مصرف کننده دیماند خریداری می‌کند، میزان هزینه‌ای که باید بپردازد ثابت است، اظهار کرد: اگر مصرف یک ماه صنعت، صفر باشد وقتی دیماند خریداری کند، درواقع درحال استفاده از زیرساخت است و باید بهای دیماند را به طور کامل بپردازد.

حرکت جهادی لازمه مدیریت بهینه برق

وی گفت: از چند سال پیش مشاهده شد که رشد مصرف از رشد عرضه پیشی گرفته است و قابل پیش‌بینی بود که کمبود عرضه فعلی را خواهیم داشت.

رئیس انجمن انرژی ایران گفت: در راه مدیریت بهینه مصرف انرژی چالش‌های متفاوتی را به خاطر نرفتن راه‌هایی که از قبل باید طی می‌کردیم در پیش رو داریم، طی سال‌های گذشته در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر فرصت خیلی خوبی را از دست دادیم و اگر هرسال هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد شبکه برق می‌شد بسیاری از مشکلات فعلی مطرح نبود. برای مدیریت بهینه برق در شرایط فعلی به یک حرکت جهادی نیاز داریم.

کد خبر 590681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.