فصل تغییرات در دستگاه دیپلماسی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، سوم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عملیات ویژه دستگیری تروریست‌های موساد» نوشت: یکی از بزرگ‌ترین طراحی‌های خرابکارانه رژیم صهیونیستی به منظور هدف قرار دادن یکی از حساس‌ترین مراکز کشور با هوشیاری دستگاه امنیتی اطلاعاتی ایران با شکست روبه‌رو شد؛ شکستی که با انجام یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های امنیتی کشور ممکن شد و توانست ضربه مهمی به پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی یعنی راهبرد متزلزل امنیتی‌اش وارد کند و آن را در مقابل یک آغاز برای رسوایی بزرگ و انزوای کم‌سابقه در منطقه قرار دهد.

عصر شنبه بود که وزارت اطلاعات خبر داد شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که برای انجام عملیات تروریستی به کشور اعزام شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و کلیه عناصر آن بازداشت شدند.

بر اساس خبرهای دریافتی، ضربه به این شبکه در نتیجه یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های دستگاه اطلاعاتی ایران در داخل و خارج از کشور محقق شده است.

شبکه فوق از ماه‌ها قبل با هدایت سرپل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی از طریق اقلیم کردستان عراق وارد ایران شدند و ضمن شناسایی یکی از مراکز حساس کشور در استان اصفهان، قصد داشتند نسبت به انفجار آن اقدام کنند.

بر اساس گزارش‌های رسیده عناصر عملیاتی این شبکه، ماه‌ها برای اجرای این عملیات در یکی از کشورهای آفریقایی تحت آموزش بوده و چندین نوبت نیز عملیات مورد نظر را به صورت شبیه‌سازی شده اجرا کردند.

این تیم عملیاتی پیش از ورود به ایران تحت نظارت و رصد دقیق سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات بودند و برای شناسایی تمامی اعضا و مرتبطین داخلی و خارجی آنها ماه‌ها در تور اطلاعاتی وزارت اطلاعات قرار داشتند.

دستگیری اعضای عملیاتی این شبکه پیچیده در حالی انجام شد که حتی مواد منفجره شدیدالانفجار نیز از سوی این گروه در محل مورد نظر کار گذاشته شده و تنها چند ساعت به اجرای مرحله نهایی عملیات تروریستی آنها زمان باقی بود.

فصل تغییرات در دستگاه دیپلماسی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دنبال پیشرفته‌ترین سلاح هستیم» نوشت: سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آئین تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مالک اشتر سپاه، ایمان، توکل، عمل صالح، اندیشه الهی، تفکر انقلابی، روحیه جهادی و اتصال به منبع حکمت ولایت و ولی امر را که از کلامش جز نور قرآن چیزی نمی‌جوشد، ضامن موفقیت سپاه و پاسداران انقلاب دانست و اظهار کرد: در زبان و بیان رهبران و امامین انقلاب اسلامی چیزی جز منطق و کلام طیب و عمل صالح که به آن رفعت می‌دهد ندیده‌ایم و حرکت سپاه، چون به این چشمه حکمت بالغه الهی تکیه می‌کند و ما را در امتداد خطوط جهاد هدایت می‌کند، موفق است.

وی افزود: موفقیت در قلب‌ها و ذهن‌های نورانی است که به نصرت الهی تکیه می‌کنند و به همین دلیل هرچه جبهه دشمنی‌ها علیه شما وسیع می‌شود شما کم نمی‌آورید.

سرلشکر سلامی با بیان اینکه از اول انقلاب تا به امروز ما همواره با گشودن جبهه‌های جدید دشمن مواجه بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: چون دشمن همواره در پی رویش قدرت جدید، تولید خطر جدید، سلاح جدید، سیاست جدید، جغرافیای جدید، راهبرد جدید است و در این راه همه عرصه‌ها را گشوده و خط قرمز خود را پیروزی ما می‌داند، نمی‌تواند موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ملت ایران و نیروهای مسلح مقتدر و سپاه مصمم را تحمل کند.

تل‌آویو در حالی طراحی عملیات‌های خرابکارانه در جمهوری اسلامی از جمله مبادرت به حملات سایبری علیه تأسیسات نظامی و هسته‌ای حساس ایران را در دستور کار قرار داده که به زعم خود چنین اقداماتی را قابل اجرایی‌تر از تدارک یک حمله نظامی و پرهزینه علیه ایران تشخیص داده و در عین حال نیز همچنان در رسانه‌ها بر طبل جنگ می‌کوبد.

فصل تغییرات در دستگاه دیپلماسی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فصل تغییرات در دستگاه دیپلماسی» نوشت: سرانجام زمزمه‌ای که چند ماهی است وجود داشت در بخش اول به واقعیت پیوست و با دیدار هشت سفیر جدید ایران در شش کشور و یک سازمان بین المللی (دفتر ژنو و نیویورک سازمان ملل متحد) با رئیس‌جمهور، حالا این هشت نفر باید چمدان‌ها را ببندند و عازم محل مأموریت خود شوند.

دو ماه قبل بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی سابق وزارت خارجه از تغییر حدود ۴۰ نفر از سفرای ایران خبرداده بود، هر چند خودش قبل از تغییر سفرا عوض شد و جایش را به ناصر کنعانی داد اما به نظر می‌رسد بعد از تغییر هشت نفره اخیر باید باز هم منتظر تغییرات دیگر باشیم به ویژه اینکه کشورهای مهمی مثل انگلیس، سوئیس، فرانسه و ژاپن همچنان یا بدون سفیر هستند یا سفرای فعلی آنها به پایان مأموریت خود رسیده‌اند.

روز گذشته آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با سفرای جدید، سفیران را نمایندگان نظام اسلامی معرفی کرد که باید منافع و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی و تأمین کنند.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم ارزیابی عملکرد سفرا بر اساس اهداف تعیین شده برای هر کشور از جمله میزان کمک به توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، توجه ویژه به امور ایرانیان خارج از کشور، رعایت و بسط ارزش‌های اسلامی و انقلابی در رفتار فردی و خانوادگی سفرا و مقابله با هرگونه روابط ناسالم اقتصادی در حوزه مأموریت، آنان را موظف به تلاش برای تحقق نهایی اهداف و سیاست‌های کشور دانست.

رئیسی برای سفیران جمهوری اسلامی ایران در کشورهای لهستان، گرجستان، سیرالئون، چک، لبنان، هند و همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک آرزوی موفقیت کرد. تغییر مهم در نیویورک اما مهم‌ترین تغییر در کادر دیپلماتیک ایران در میان این هشت نفر بدون شک کرسی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک است که به نوعی مهم‌ترین نمایندگی خارجی هر کشوری از جمله ایران محسوب می‌شود.

در هر دولتی برای این پست بسیار مهم، دیپلمات‌هایی کارکشته و نزدیک به دولت مستقر انتخاب می‌شوند از جمله کمال خرازی در دولت هاشمی، نژادحسینیان و محمدجواد ظریف در دولت خاتمی.

در دولت احمدی‌نژاد نیز در سه سال اول برخلاف نظر احمدی‌نژاد، ظریف همچنان سفیر ایران در نیویورک بود و گفته می‌شد تاکید بر حضور ظریف در این جایگاه با نظر نهادها و شخصیت‌های عالی کشور بوده است.

با این حال ظریف نیز در سال سوم دولت اول احمدی‌نژاد با بازنشستگی روبه‌رو شد و به تهران آمد و جایش را به محمد خزاعی داد که تا پایان دولت احمدی‌نژاد نماینده ایران در سازمان ملل بود. در دولت روحانی با اینکه نظر دولت، حمید ابوطالبی بود اما به دلیل ممانعت آمریکا از اعطای روادید به وی به بهانه مشارکت ابوطالبی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، سرانجام غلامعلی خوشرو عازم نیویورک شد.

پس از خروج ترامپ از برجام و بالا گرفتن تنش میان ایران و آمریکا بر سر برجام، در اردیبهشت ۱۳۹۸، مجید تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه و از نزدیک‌ترین دیپلمات‌ها به ظریف عازم نیویورک شد که تا امروز این مسئولیت را به رغم محدودیت‌های سخت دوره ترامپ و حتی یک دوره بیماری سرطان به عهده داشته است.

با اعلام دیدار سعید ایروانی سفیر جدید ایران در سازمان ملل با رئیس‌جمهور، حالا او باید به قلب سیاسی جهان در نیویورک برود و نمایندگی دائم ایران در برج شیشه‌ای سازمان ملل در منهتن را تحویل بگیرد. در سوابق ایروانی کوله‌باری از تجارب دیپلماتیک نیست اما جایگاه‌هایی که در این چند سال داشته، مهم و حساس بوده‌اند و همین باعث شده است که او نیز به عنوان یک دیپلمات سرد و گرم چشیده به حساب آید.

فصل تغییرات در دستگاه دیپلماسی

کد خبر 590672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.