پشت پرده حمله ترکیه به شمال عراق چیست؟

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: عراق از سال ۲۰۰۳ دولت مرکزی قوی نداشته است و دولت بغداد توان حفاظت از مرزهای خود را ندارد به همین دلیل کشوری مانند ترکیه با توجه به بهانه‌ای که از طرف کردها دارد، می‌تواند به آن کشور حمله کند.

ابراهیم فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره حمله ترکیه به شمال عراق اظهار کرد: عراق از سال ۲۰۰۳ دولت مرکزی قوی نداشته است و دولت بغداد توان حفاظت از مرزهای خود را ندارد به همین دلیل کشوری مانند ترکیه با توجه به بهانه‌ای که از طرف کردها دارد، می‌تواند به آن کشور حمله و به مرزهای عراق تجاوز کند. همچنین بعد از سال ۲۰۰۳ و سقوط صدام این ماجرا ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: تهدید کردها برای ترکیه از سال ۱۹۸۰ جدی بوده و کشور ترکیه همیشه از طرف کردها مورد تهاجم و تهدید قرار گرفته است.

این کارشناس مسائل ترکیه تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت عراق توان پاسخگویی به دولت ترکیه را ندارد به همان دلیلی که در نظام بین‌الملل توان پاسخگویی ندارد.

وی گفت: ترکیه بیشتر عملیات نظامی خود را در سوریه انجام داده و این در حالی است که در نشست آستانه که در تهران برگزار شد اجازه این کار به ترکیه توسط ایران و روسیه داده نشد و می‌توان گفت این کار نوعی تلافی برای اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بود که به عراق حمله کند.

کد خبر 590664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.