اهداف ترکیه از حمله به شمال عراق چیست؟

طی روزهای گذشته، ارتش ترکیه در مناطق استراتژیک شمال عراق، دست به حملات هوایی کوبنده‌ای زده و متعاقب آن، درگیری با نیروهای پ.ک.ک به اوج رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز چهارشنبه بیست‌ونهم تیرماه حمله توپخانه‌ای ترکیه به مکانی گردشگری در شهر زاخو واقع در استان دهوک اقلیم کردستان عراق منجر به کشته شدن هشت شهروند و زخمی شدن ۲۳ شهروند دیگر که از گردشگران بودند، تحت حملات توپخانه‌ای قرار گرفتند.

این در حالی است که ترکیه مسئولیت این حمله را نپذیرفته و مدعی شده است که این حملات توسط حزب کارگران کردستان (پ.ک. ک) انجام شده است؛ اقدامی که خشم عراقی‌ها را به همراه داشته است.

اما این حملات باز هم در روز جمعه سی‌ویکم تیرماه ادامه داشته و مناطق مذکور تحت حملات توپخانه‌ای مجدد ترکیه قرار گرفته است.

ریاست پارلمان عراق هم از برگزاری جلسه نمایندگان با حضور جمعه عناد، وزیر دفاع، فؤاد حسین، وزیر خارجه و عبد الامیر رشید یارالله، رئیس ستاد ارتش عراق روز شنبه یکم مردادماه برای بررسی حمله توپخانه‌ای ترکیه به یک منطقه گردشگری در استان دهوک خبر داد.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز با رد اظهارات مقام‌های عراقی در باره دست داشتن ترکیه در حمله روز گذشته به غیرنظامیان در دهوک عراق، «پ.ک. ک» را عامل این حمله معرفی کرد.

چاووش اوغلو گفت که ما معتقدیم این حمله خائنانه را گروه تروریستی پ ک ک انجام داده است و ترکیه هیچ گاه غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و جامعه جهانی از این امر آگاه است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به حمله به استان دهوک ادامه داد: بر اساس اعلام نیروهای مسلح ترکیه، غیرنظامیان هدف قرار داده نشده‌اند. داعش در عراق به طور قابل ملاحظه‌ای پاکسازی شده اما گروه تروریستی پ.ک. ک موجودیت خود را در این کشور حفظ کرده است و ما در این زمینه آماده همکاری هستیم.

وی اظهار کرد: حمله‌ای به سفارتخانه ترکیه در بغداد انجام نشده است و مقامات عراقی تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند. گروه تروریستی پ ک ک همواره غیرنظامیان را هدف قرار داده است و در منطقه سنجار از غیرنظامیان ایزدی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

چاووش اوغلو خواستار همکاری با کشورهای همسایه در زمینه مبارزه با تروریسم شد و گفت: ترکیه ترجیح می‌دهد خود آن کشورها تروریست‌ها را از خاک‌شان پاکسازی کنند. مبارزه ترکیه با تروریسم در چارچوب مقررات بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

ترکیه نگران وضعیت انتخابات آینده است

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حملات ترکیه به شمال عراق اظهار می‌کند: ترکیه مکرراً به شمال عراق و شمال غرب سوریه به این‌گونه حملات اقدام کرده است، اکنون هم تحت فشار کشورهای روسیه و ایران به ترکیه هشدار داده شد که به شمال سوریه حمله نکند.

وی با بیان اینکه همواره ترکیه عنوان می‌کند این‌گونه حملات توسط حزب کارگران کرد (پ.ک. ک) صورت گرفته است، ادامه می‌دهد: اما واقعاً حزب پ.ک. ک در یک مرکز سیاحتی تفریحی که اغلب خانواده‌های عراقی از جنوب عراق یا بغداد به تفریح و گردشگری مشغول هستند، آیا امکان دارد چنین مرکزی به عنوان مرکز پ.ک. ک باشد؟ واضح است که این ادعاها درست نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: ظاهراً این حملات به صورت توپخانه‌ای بوده و توپخانه‌ها بیشتر در اختیار نظامیان کرد است که چندین پایگاه در شمال عراق تأسیس کردند.

وی اضافه می‌کند: معتقدم ترکیه به شدت نگران وضع انتخابات آینده خود است. از طرفی ارتش خود را مجهز کرده و در خط مرزی نگه داشته و تا ۵۰ کیلومتری داخل خاک عراق هم وارد شده و به دنبال بهانه‌هایی است که بگوید ارتش ما در خارج مشغول مبارزه و جنگ است و باید همه متحد شویم و از آن‌ها حمایت کنیم و در نتیجه بافت سیاسی را بهم نزنیم.

هدف اصلی ترکیه ایجاد مشغولیت‌های نظامی است

زنگنه می‌افزاید: هدف اصلی ترکیه ایجاد هرج‌ومرج خارج از مرز، ایجاد مشغولیت‌های نظامی و استفاده از فعالیت‌های نظامی برای استحکام جایگاه حزب و شخص اردوغان در انتخابات آینده است.

وی می‌گوید: موضع‌گیری مقامات مختلف عراق از رئیس پارلمان عراق تا برخی از وزرای عراقی و مسئولان و سران حکومت اقلیم کردستان (بارزانی‌ها) در موضع‌گیری خود نامی از ترکیه نام نبردند گویی جن و پری ترقه‌هایی در مکانی انداختند و تعدادی زخمی و کشته شدند. از این رو نامی از ترکیه در موضع گیری‌های خود نبردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان می‌کند: دولت عراق براثر فشار احزاب عراقی، مردم و خانواده کشته‌های این حملات، مجبور شد جلسه شورای امنیت عراق را تشکیل دهد و این حملات را بررسی کند. همچنین دستورالعمل‌هایی نسبت به فراخوان سفیر و کاردار عراق در آنکارا، تعطیلی سفارت ترکیه در بغداد، ایجاد محدودیت برای پروازهای ترکیه به عراق و محدودیت برای ورود کالا از ترکیه به عراق صادر کرد و قرار شد به سازمان ملل و شورای امنیت هم شکایت شود و این اعمال را محکوم کنند.

وی یادآور می‌شود: دولت به ناچار موضع گیری‌های نسبتاً قابل توجهی به عمل آورد، برخی از گروه‌های عراقی مطالبه می‌کردند و حتی در شبکه‌های تلویزیونی هم صراحتاً اعلام کردند که ما باید پاسخ هر عملی که ترکیه در عراق انجام می‌دهد را با همان شدت و حدت و ابزار و روش‌ها به خاک ترکیه جواب بدهیم. یعنی اگر توپی به مناطق غیرنظامی عراق شلیک شد حتماً باید پاسخ آن به همان صورت در داخل خاک ترکیه داده شود.

صباح زنگنه اظهار می‌کند: همچنین یادآور می‌شوند که یک هواپیمای آموزشی وارد فضای عراق شده و هواپیمای عراقی که بلافاصله پرواز کرده بود و آن هواپیما را ساقط کرده از این حادثه هم به عنوان نمونه یاد می‌کنند که این‌گونه می‌توان ترکیه را ملزم کرد که وارد خاک عراق نشود و به خاک عراق تحدی و تجاوز نکند.

بخش عمده‌ای از اقتصاد ترکیه متکی به گردشگران عراقی است

وی با اشاره به سرانجام حملات نظامی ترکیه به شمال عراق می‌گوید: بخش عمده‌ای از اقتصاد ترکیه متکی به گردشگران عراقی که به این کشور سفر می‌کنند، است و اگر این سفرها محدود شود ترکیه عملاً حدود سه میلیارد دلار متضرر خواهد شد. از طرف دیگر بخش عمده‌ای از بازارهای عراق در اختیار شرکت‌های ترک است و کار این شرکت‌ها متوقف خواهد شد و باز هم چند میلیارد دلار ضرر خواهند کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد این نوع اقدامات می‌تواند در رفتار ترکیه نسبت به عراق باعث تجدید نظر شود و ترکیه به این نوع اقدامات پایان دهد.

کد خبر 590299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.