پرویز کردوانی در «مستند فرهنگ»

برنامه «مستند فرهنگ»، امروز_ یکم مردادماه_ راوی بحشی از زندگی مرحوم پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پورتال رادیو، «مستند فرهنگ»، روایتی از زندگی مفاخر فرهنگی کشور است که در برنامه امروز_ یکم مردادماه ۱۴۰۱_ به بخش‌هایی از زندگی پرویز کردوانی، دارنده نشان درجه یک دانش و چهره ماندگار و پدر علم کویرشناسی ایران پرداخته می‌شود.

پرفسور پرویز کردوانی، در سال ۱۳۱۰ در گرمسار متولد شد، پدرش از ملاکان منطقه بود. کردوانی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گرمسار گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم از مدرسه رازی (فرانسوی) در تهران برای ادامه تحصیل در رشته عمران کویر به آلمان عزیمت کرد.

آن مرحوم سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دکترا شد و پس از بازگشت از آلمان در دانشکده کشاورزی ارومیه به فعالیت پرداخت. سپس به دانشگاه تهران رفت و از سال ۱۳۴۸ در این دانشگاه مشغول تدریس شد.

کردوانی مدیرکل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران را در بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ برعهده داشت و بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸) بود.

زنده‌یاد پرویز کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویرشناسی و مقابله با خشکسالی داشت. کردوانی استاد نمونه دانشگاه تهران بود و جایزه مهرگان علم به خاطر تألیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط زیست را کسب کرد. وی پنجشنبه، بیست‌وهشتم مرداد ۱۴۰۰ چشم از جهان فرو بست.

«مستند فرهنگ» ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

کد خبر 590119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.