دارویی که می‌تواند طول عمر انسان را به ۲۰۰ سال افزایش دهد

سنولیتیک سلول‌های بدن انسان را که مسئول پیشبرد روند پیری هستند از بین می‌برد و به طور بالقوه طول عمر انسان را دو برابر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهم‌ترین رویدادهای علم‌وفناوری در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر بوده است:

زنان مبتلا به اندومتریوز، بیشتر دچار سکته مغزی می‌شوند

بررسی‌های جدید متخصصان بین‌الملل به رهبری دانشگاه‌های آمریکایی نشان می‌دهند که ابتلای زنان به بیماری اندومتریوز می‌تواند خطر وقوع سکته مغزی در آنها را به شکلی قابل توجه افزایش دهد. براساس نتایج یک مطالعه بزرگ و آینده‌نگر که در نشریه Stroke منتشر شده است زنان مبتلا به اندومتریوز ممکن است در مقایسه با زنان بدون شرایط التهابی مزمن در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی باشند.

به گفته مجریان این مطالعه از دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه آریزونای آمریکا، تخمین زده می‌شود که اندومتریوز یا رشد غیر طبیعی بافت مشابه آندومتر در خارج از رحم، تقریباً ۱۰ درصد از زنان در سن باروری را تحت تأثیر قرار دهد. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که زنان مبتلا به اندومتریوز بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا هستند.

خودمراقبتی لازمه پیشگیری از شیوع بیمارهای حاد تنفسی در حجاج و خانواده‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم خودمراقبتی فردی در حجاج و خانواده‌ها برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های حاد تنفسی ضروری دانست.

وی با اشاره به بازگشت حجاج در شرایط موجود و افزایش موارد بیماری کرونا در کشور گفت: رعایت خودمراقبتی فردی و شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی حجاج و خانواده و اطرافیان آنها ضروری است. متاسفانه با ورود به پیک جدید کرونا در صورت جدی نگرفتن شیوه نامه‌های بهداشتی با شیوع بیشتر بیماری به ویژه در حجاج و خانواده‌های آنها روبرو خواهیم شد، حجاج در صورت داشتن هرگونه علائم بیماری تنفسی، ضمن رعایت اصول بهداشت فردی، حفظ فاصله از دیگران، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات نسبت به درمان به موقع خود اقدام کنند.

احتمال بالای زایمان زودرس در صورت ابتلای مادر به کووید -۱۹

نتایج یک تحقیق جدید بین‌المللی نشان می‌دهند زنانی که در سه ماهه سوم بارداری خود به کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند، احتمال زیادی دارد که دچار زایمان رودرس گردند. بر اساس تحقیقاتی که اخیراً منتشر شده است، عفونت SARS-CoV-2 با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط است، اما فقط برای زنانی که در سه ماهه آخر بارداری خود آلوده به این ویروس می‌شوند.

این مطالعه که روی بیش از پنج هزار زن باردار انجام شده است، یکی از اولین مطالعاتی است که به نتایج بارداری برای بیماران کووید -۱۹ در سه ماهه انتهایی پرداخته است. به طور کلی، اطلاعات محدودی در مورد ارتباط بارداری و عفونت کووید -۱۹ وجود دارد. مطالعاتی که تا به امروز انجام شده‌اند، اغلب کوچک و عموماً محدود به بیماران بستری در بیمارستان بوده است، ضمن آنکه پیامدهای مبتنی بر عفونت در مراحل مختلف بارداری گزارش نشده‌اند.

درمان آلزایمر با عوض کردن خون!

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که ممکن است با عوض‌کردن خون بتوان به درمان آلزایمر کمک کرد. پژوهش جدیدی که در «مرکز علوم درمانی دانشگاه تگزاس در هیوستون» (UTHealth Houston) انجام شده، نشان می‌دهد که یک درمان جدید و اصلاح‌کننده برای بیماری آلزایمر ممکن است «عوض کردن کل خون» باشد که تشکیل پلاک آمیلوئید را در مغز موش‌ها به طور مؤثری کاهش می‌دهد.

این گروه پژوهشی به سرپرستی « کلودیو سوتو» (Claudio Soto)، استاد بخش عصب‌شناسی مرکز علوم درمانی دانشگاه تگزاس در هیوستون، مجموعه‌ای از درمان‌های تعویض کامل خون را انجام دادند تا خون موش‌هایی را که پروتئین‌های پیش‌ساز آمیلوئید عامل بیماری آلزایمر را در خود دارند تا اندازه‌ای با خون موش‌های سالم با زمینه ژنتیکی مشابه جایگزین کنند.

سویه جدید ویروس کرونا در راه است

ویروس‌شناسان در انگلیس نگرانی خود را نسبت‌به شیوع سویه جدید کرونا به نام «قنطورس» ابراز کردند. ویروس‌شناسان در انگلیس نگرانی خود را درباره پدیدار شدن زیرسویه دیگری از امیکرون ابراز کرده‌اند. این زیرسویه در هند به سرعت گسترش یافته و اکنون به انگلیس نیز رسیده است. زیرسویه BA.2.75 با نام «قنطورس» برای نخستین‌بار اوایل ماه مه در هند شناسایی شد، پس از آن موارد ابتلا به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرد و ظاهراً سریع‌تر از زیرسویه مسری BA.5 که در هند نیز وجود دارد در حال گسترش است.

زیرسویه BA.2.75 همچنین در حدود ۱۰ کشور دیگر از جمله انگلیس، ایالات متحده، استرالیا، آلمان و کانادا شناسایی شده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در اروپا (ECDC) این زیرسویه را هفتم جولای به عنوان «زیرسویه تحت بررسی» معرفی کرده است. به نظر می‌رسد که قدرت انتقال این زیرسویه بسیار بالا بوده و ممکن است باعث بروز نوع شدید بیماری شود، البته شواهد موجود برای تأیید این ادعا کافی نیست.

دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا چه تاثیری بر سویه جدید BA.5 دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا مانع بروز نوع شدید سویه جدید کرونا BA.5 می‌شود. تعداد موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ در بعضی کشورها دوباره در حال افزایش است؛ به نظر می‌رسد دلیل این اتفاق پدیدار شدن زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 امیکرون است. متخصصان معتقدند که آخرین زیرسویه‌ها نسبت به سویه‌های گذشته مسری‌تر بوده و می‌توانند آنتی‌بادی ناشی از دریافت واکسن یا عفونت قبلی را خنثی کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که واکسیناسیون کووید -۱۹ مهم‌ترین ابزار برای محافظت در برابر بیماری‌های جدی ناشی از سویه‌های در حال شیوع است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد زمانی که زیرسویه BA.1 اومیکرون غالب بود، دو دوز واکسن کرونا ۶۱ درصد محافظت در برابر بستری شدن ناشی از کرونا در بیمارستان ایجاد کرد، سپس اثربخشی واکسن پس از نوبت سوم به ۹۲ درصد افزایش پیدا کرد.

علائم BA.5 چیست؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رایج‌ترین علائم زیرسویه BA.5 ویروس کرونا شامل سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، مشکلات گوارشی، قرمزی چشم، تب، تعریق شبانه، افت فشار خون و در بعضی موارد از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌شود.

گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که زیرسویه BA.5 امیکرون اکنون به سویه غالب کروناویروس در ایالات متحده تبدیل شده است، این زیرسویه چهار برابر بیشتر در برابر بعضی از واکسن‌های این بیماری از جمله فایزر و مدرنا مقاوم است. این زیرسویه علاوه بر افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ می‌تواند منجر به افزایش آمار افراد بستری شده در بیمارستان شود.

دارویی که می‌تواند طول عمر انسان را به ۲۰۰ سال افزایش دهد

«سنولیتیک» که به شکل قرص مصرف شود، سلول‌های بدن انسان را که مسئول پیشبرد روند پیری هستند از بین می‌برد و به طور بالقوه طول عمر انسان را دو برابر می‌کند.

اندرو استیل، زیست‌شناس محاسباتی بریتانیایی کتاب جدیدی در مورد طول عمر انسان منتشر کرده و معتقد است که زندگی کردن بیش از یک قرن با کمک نوع خاصی از دارو برای نسل بشر امکان‌پذیر است. در این کتاب، گفته شده که تحقیقات در زمینه این دارو که «سنولیتیک» (senolytics) نام دارد در حال حاضر نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند و این دارو می‌تواند در دهه‌های آینده در بازار و در دسترس قرار گیرد.

بنا به گفته استیل «هیچ محدودیتی برای مدت زمان زندگی ما وجود ندارد» وی تصریح کرده است: از دید من، هیچ دلیل فیزیکی یا بیولوژیکی خاصی وجود ندارد که مانع از افزایش طول عمر به ۲۰۰ سال شود!

اختلال تیروئید ریسک زوال عقل را افزایش می‌دهد

میلیون‌ها سالمند سعی می‌کنند غده تیروئید کم‌کار را با داروهای روزانه مدیریت کنند، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که با افزایش سن، ممکن است همچنان در معرض ابتلا به زوال عقل باشند.

محققان دریافتند که در میان بیش از ۱۵ هزار بزرگسال تایوانی مسن، کسانی که برای کم کاری تیروئید تحت درمان قرار گرفته بودند به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند. کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به اندازه کافی هورمون‌های تیروئیدی که متابولیسم را کنترل می‌کنند، تولید نمی‌کند.

کد خبر 589887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.