مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور بالاست

مدیرکل پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو گفت: مصرف خودسرانه و قاچاق آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور باعث شده میزان استفاده از آن‌ها بالاتر از آمار فروش داروهای دیگر باشد.

‌به گزارش ایمنا، نوشین محمدحسینی اظهار کرد: برخلاف تصور عموم، آنتی‌بیوتیک‌ها بر عفونت‌های ویروسی بی‌تأثیر هستند و منجربه بهبود نمی‌شوند؛ به همین دلیل هنگامی که سرما می‌خوریم به هر میزان نیز آنتی‌بیوتیک مصرف کنیم، باز هم بهتر نمی‌شویم و کار اشتباه این است که دائم از آنتی‌بیوتیک‌های متنوع استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تشخیص عفونت ویروسی از باکتریایی، تنها برعهده پزشک است؛ یک سری علائم و شاخص‌ها وجود دارد که به پزشک در تشخیص کمک می‌کند که متناسب با آن، داروی مناسب را تجویز کند یا حتی هیچ دارویی تجویز نکند.

محمدحسینی ادامه داد: هر زمان که یک داروی آنتی‌بیوتیک را با تشخیص خود یا افراد غیرپزشک مصرف کنیم، یک قدم به سمت عوارض جانبی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی پیش می‌رویم. بسیاری از عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بسیاری از گلودردها نیازی به درمان با آنتی بیوتیک ندارند.

مدیرکل پایش مصرف فرآروده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو، اظهار کرد: مقاومت آنتی بیوتیکی به این معناست که در صورت ابتلاء به عفونت باکتریایی حتی با مصرف دارو، باکتری‌ها همچنان به رشد و فعالیت ادامه می‌دهند و دارو قادر نیست باکتری را از بین ببرد و از فعالیت بیماری‌زایی آن جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: مصرف بیش از حد و غیراصولی آنتی بیوتیک‌ها به باکتری‌ها فرصت می‌دهد مکانیسم‌های دفاعی آن‌ها را برای مقاومت در برابر داروها فعال‌تر کنند. هر زمانی که هر فردی در جامعه یک آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های حساس و مفید بدن از بین می‌روند اما باکتری‌های مقاوم شروع به رشد و تکثیر می‌کنند.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در کشور بسیار بالاست

محمدحسینی با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در کشور بسیار بالاست، ادامه داد: آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد؛ به دلیل ارزان بودن آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور نسبت به کشورهای همجوار، آن‌ها قاچاق هم می‌شوند و میزان مصرف خودسرانه و قاچاق آنتی‌بیوتیک‌ها بالاتر از میزان فروش دارو است.

به گفته وی، مردم باید بدانند که مصرف آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک ضرر دارد و تأثیری در روند بهبودی بیماری‌های ویروسی ندارد و بیماری‌های کبدی و کلیه را ایجاد می‌کند.

فروش آنتی‌بیوتیک‌ها بر اساس قانون ممنوع است

مدیرکل پایش مصرف فرآروده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو تاکید کرد: آنتی‌بیوتیک مانند آب، نان و نمک نیست که هر وقت نیاز پیدا کردیم مصرف شود، استفاده از آن باید استاندارد و براساس تجویز پزشک باشد؛ فروش آنتی بیوتیک‌ها براساس قانون ممنوع است اما بی‌رویه هم توسط پزشکان تجویز می‌شود و مردم نیز به داروخانه‌ها اصرار می‌کنند که بدون نسخه عرضه کنند.

محمدحسینی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کاهش مقاومت میکروبی ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف منطقی آن‌ها است و مردم نباید فریب تبلیغات کاذب را در فضای مجاز بخورند.

منبع: ایرنا

کد خبر 589822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.