۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳
عصرانه خبری سلامت ۳۰ تیر

در این بسته خبری در مورد ویروس کرونا در مغز تونل‌سازی می‌کند، مکمل گلوتامین چگونه باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شود و کدام خوراکی‌ها برای مبتلایان به آرتروز مناسب نیست، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

محققان: ویروس کرونا در مغز تونل‌سازی می‌کند

سلول‌های مغز مدل به تنهایی نتوانستند به ویروس کرونا آلوده شوند زیرا فاقد گیرنده ACE2 هستند اما زمانی که آنها در همان ظرف با سلول‌های مدل بینی دارای این گیرنده‌ها قرار گرفتند به راحتی آلوده شدند. تاکنون نحوه ورود ویروس کووید -۱۹ به مغز تقریباً یک راز بوده است اما شواهد جدید نشان می‌دهد که ممکن است ویروس کرونا لوله‌های کوچکی از سلول‌های بینی به سلول‌های مغز بسازد تا بتواند از طریق آنها عبور کند.

کووید -۱۹ با طیف وسیعی از علائم عصبی ازجمله مه مغزی و سردرگمی مرتبط است. مطالعات کالبدشکافی حضور ویروس کرونا در مغز افراد را شناسایی کرده اما نحوه رسیدن به آنجا تا حدودی یک راز بوده است. نتایج مطالعات قبلی نشان می‌دهد که گیرنده ACE2 که ویروس معمولاً برای ورود به سلول‌ها از آن استفاده می‌کند، برخلاف سلول‌های پوشاننده بینی، دهان و ریه‌ها به سختی در مغز قابل تشخیص است.

اکنون، کیارا زورزولو در انستیتو پاستور فرانسه و همکاران وی دریافتند که به نظر می‌رسد ویروس کرونا از طریق سلول‌های دارای گیرنده ACE2 راه حیرت‌انگیزی برای ورود به سلول‌هایی باز می‌کند که فاقد گیرنده ACE2 هستند.

آنان آزمایش‌هایی را با ویروس کرونا و دو نوع سلول مختلف در یک ظرف آزمایشگاهی انجام دادند؛ یکی به نام SH-SY5Y برای مدل‌سازی سلول‌های مغز انسان و سلول دیگر، Vero E6 بود که برای مدل‌سازی سلول‌هایی استفاده شد که سطوح بدن ازجمله بینی را پوشش می‌دهند. سلول‌های مغز مدل به تنهایی نتوانستند به ویروس کرونا آلوده شوند زیرا فاقد گیرنده ACE2 هستند اما زمانی که آنها در همان ظرف با سلول‌های مدل بینی دارای این گیرنده‌ها قرار گرفتند به راحتی آلوده شدند.

با کمک میکروسکوپ الکترونی بسیار قوی، محققان مشاهده کردند که ویروس با ورود به سلول‌های بینی مدل، سلول‌ها را تحریک می‌کند تا لوله‌های کوچکی به نام نانولوله‌های تونل‌زنی را رشد دهند تا با سلول‌های مدل مغز ارتباط برقرار کنند. آنان با بزرگنمایی از نزدیک مشاهده کردند که ویروس از این تونل‌ها برای جابجایی بین دو نوع سلول استفاده می‌کند؛ نانولوله‌ها قبلاً برای انتقال ساختارهای خاص و سایر ذرات ویروسی بین سلول‌های دور شناخته شده‌اند.

سکوت راه مناسبی برای تربیت فرزند نیست

هر مادر و پدری می‌داند که بزرگ‌کردن فرزندان، اغلب چالش بزرگی است اما نباید در این روند عصبانی شوند.

هیچکس فرزندان خود را بهتر از والدین نمی‌شناسد، با این حال گاهی اوقات موقعیت‌هایی وجود دارد که در آن والدین غمگین می‌شوند و از خود می‌پرسند: "آیا این واقعاً طبیعی است؟ "حالا باید چیکار کنم؟.

در این زمان فقط شعار "نفس بکش" وجود دارد. به خصوص در مورد بچه‌های بزرگ‌تر، باید در نظر بگیرید که چقدر انرژی می‌خواهید برای دعواهای خاص استفاده کنید. هیچکس خواهان بحث‌های بی پایانی نیست که در آنها فقط دایره‌ای بچرخید. ما به شما نکاتی را به عنوانِ خوراکی برای فکر می‌گوییم.

اگر مدام رویکردهای بزرگ فرزندپروری خود را تضعیف کنید، خواهید دید که آن طور که باید کار نمی‌کنند زیرا فرزندان شما در مورد درخواست‌های خاص کمتر شما را جدی می‌گیرند.

ارتباطات: اعلامیه‌های روشن، محدودیت‌ها و پیامدهای روشن. این بدون عشق نیست، اما به فرزندان شما کمک می‌کند تا خود را جهت گیری کنند.

عملکرد الگو: شما الگو هستید، چه بخواهید چه نخواهید. فرزندان شما، رفتار خود را از شما کپی می‌کنند. درخواست کاری از آن‌ها که خودتان انجام نمی‌دهید، دشوار است.

گوش کنید: فرزندان شما همیشه باید احساس کنند که نگرانی‌ها و نیازهای آن‌ها را جدی می‌گیرید. این امر به ویژه برای کودکان بزرگ‌تر و نوجوانان صادق است.

تمجید فراوان: تقویت رفتار مثبت به جای تنبیه رفتار منفی، خود را ثابت کرده است.

آرامش خود را حفظ کنید: نفس کشیدن، نوشیدن یک لیوان آب و سپس بازگشت به موقعیت، به شما کمک می‌کند تا راه حل‌های بهتری پیدا کنید.

اعتیاد به اینترنت چه پیامدهایی دارد؟!

آسیب‌های اجتماعی اینترنت بخش زیادی از جوامع انسانی رابه خود مشغول کرده است، استفاده افراطی از اینترنت به خصوص در کودکان و نوجوانان زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی خطرناکی است که به بخشی از آنها اشاره می‌شود.

آسیب‌های اجتماعی اینترنت بخش زیادی از جوامع انسانی رابه خود مشغول کرده است، استفاده افراطی از اینترنت به خصوص در کودکان و نوجوانان زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی خطرناکی است که به بخشی از آنها اشاره می‌شود. استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت، به وابستگی شدید روانی و فکری می‌انجامد، با ورود اینترنت و رایانه به درون خانواده‌ها، بین والدین، معلمان، مربیان ودانش آموزان (فرزندان) جدایی فکری و عاطفی، رخ می‌دهد.

نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که درصد بالایی از نوجوانان و جوانان از اینترنت برای فعالیت‌های بیهوده‌ای نظیر: دوست یابی، بازی و صحبت با یکدیگر استفاده می‌کنند، نوجوانی که پشت میز رایانه و اینترنت نشسته است، برنامه‌های سایت را لذت بخش‌تر از سخنان پدر و مادر و تکالیف مدرسه می‌داند، در نتیجه، در ارتباطات، رفتار و زندگی اجتماعی او اختلال ایجاد می‌شود.

در سال ۱۹۹۵، روان شناسی به نام گلدبرگ، اعتیاد جدیدی به نام اعتیاد به اینترنت را کشف کرد، این اعتیاد به سرعت رو به گسترش است و هر روز افراد جدیدی را به کام خود می‌کشد، گاه مشاهده می‌شود که افراد یا فرزندان ما چنان در اتاق‌های گفت‌وگو غرق می‌شوند که حتی زمان صرف ناهار یا شام را فراموش می‌کنند.

این‌ها علائمی شبیه الکلی‌ها یا معتادان به مواد مخدر دارند، بسیاری از آنها از بی خوابی رنج می‌برند، خسته‌اند، روابطشان با اطرافیان و جامعه به حداقل می‌رسد و بیشتر حالت عصبی دارند، کمرنگ شدن و از بین رفتن رابطه عاطفی کاربر با اعضای خانواده و تبدیل آن به رابطه‌ای سرد مسالمت آمیز، از دیگر اثرات نامطلوب اعتیاد به اینترنت است.

هندوانه و فواید مصرف آن

هندوانه میوه‌ای سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح معدنی است که مصرف آن فواید بسیاری دارد.

نزدیک به ۹۲ درصد از هندوانه را آب تشکیل می‌دهد و میوه‌ای بدون چربی است که بهترین زمان برای مصرف آن بهار و تابستان است.هندوانه و فواید مصرف آن

خواص مصرف هندوانه از بهبود سلامت قلب و عروق گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن، متنوع است:

بهبود سلامت قلب و عروق و استخوان‌ها:

لیکوپن موجود در هندوانه برای حفظ سلامت قلب و عروق به رسمیت شناخته شده است ضمن اینکه یک عامل مهم در ترویج سلامت استخوان‌ها نیز محسوب می‌شود. مصرف مقدار زیاد هندوانه از آنجا که منجر به بهبود جریان خون از طریق شاهرگها می‌شود، به عملکرد قلبی عروقی کمک می‌کند. لیکوپن همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد. هندوانه سرشار از پتاسیم است و به حفظ کلسیم در بدن و داشتن استخوان‌ها و مفاصل قوی‌تر کمک می‌کند.

کاهش چربی بدن:

هر لیوان آب هندوانه حاوی ۲۵۰ میلیگرم سیترولین است؛ یک اسید آمینه که به آرژنین تبدیل می‌شود و به جلوگیری از تجمع بیش از حد چربی در بدن کمک می‌کند.

طبق تحقیقات جدید مصرف آب هندوانه قبل از فعالیت بدنی شدید به کاهش ضربان قلب و درد عضلات کمک می‌کند و این به خاطر سیترولین موجود در آن است.

کدام خوراکی‌ها برای مبتلایان به آرتروز مناسب نیست؟

استئوآرتریت ثانویه ناشی از عوامل متعددی چون چاقی، ضربات مکرر، جراحی مکرر، اختلالات متابولیسم، ناهنجاری‌های مادرزادی مفصل، نقرس، دیابت، اختلالات هورمونی و مشکلات ناشی از مشاغل خاص است

استئوآرتریت یا آرتروز بیماری تحلیل برنده مفاصل و شایع‌ترین فرم آرتریت است. آرتریت به معنای التهاب مفصل است. در واقع استئو آرتریت یک بیماری مفصلی مزمن است که در آن غضروف مفاصل تحمل کننده وزن بدن تحلیل می‌رود. اما چگونه می‌توان جلوی این عارضه را گرفت یا مشکلات ناشی از ابتلا به آن را تقلیل داد؟

شایع‌ترین مفاصل درگیر در این بیماری مفاصل دست، ستون فقرات و مفاصل تحمل کننده وزن مانند لگن و زانو است. در صورتی که ابتلا به این بیماری ناشی از صدمات فیزیکی یا بیماری‌ها نباشد، استئوآرتریت اولیه نامیده می‌شود که این بیماری اغلب به دلیل افزایش سن ایجاد می‌شود.

با افزایش سن، پروتئین موجود در غضروف مفصلی از بین رفته که سبب لایه لایه شدن آنها و ایجاد شکاف‌های ریز در ناحیه غضروف می‌شود که در نهایت منجر به تخریب کامل غضروف می‌شود. استفاده مکرر مفصلی که غضروف مفصلی آن ساییده شده است به تدریج التهاب غضروف، درد و تورم مفصل را به دنبال خواهد داشت.

با از بین رفتن عملکرد غضروف، مابین استخوان‌ها اصطکاکی ایجاد می‌شود که سبب درد و محدودیت و خشکی در حرکت می‌شود. التهاب غضروف موجب تحریک استخوان سازی می‌شود که حاصل این فرآیند ایجاد خارهای استخوانی یا استئوفیت‌ها می‌باشد.

مکمل گلوتامین چگونه باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شود؟

اگر دستگاه گوارش مشکل داشته باشد بیماری‌های مختلفی برای فرد ایجاد می‌شوند. اگر معده درست کار نکند مشکلاتی همچون یبوست، دل‌درد، بی‌حالی، خستگی، فراموشی، خلق‌وخوی ضعیف و … گریبان گیر فرد خواهند شد. به همین دلیل سلامت دستگاه گوارش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علم همچنان به پیدا کردن ارتباط بین شرایط سلامتی با التهاب ناشی از بی‌نظمی در دستگاه گوارش ادامه می‌دهد. این شرایط شامل انواع مشکلات گوارشی می‌شود.

افرادی که با مشکلات گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کنند معمولاً به پزشکان زیادی مراجعه می‌کنند تا بتوانند مشکل خود را حل کنند. البته بعضی از مکمل‌ها می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. ال گلوتامین یکی از این مکمل‌ها است که در ادامه بیشتر درباره آن با شما صحبت می‌کنیم. اگر مشکلات گوارشی دارید مطمئن باشید که تا انتهای این مقاله به راه درمان آن خواهید رسید.

کد خبر 589821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.