تغییر شیوه آموزش به روش سفارش‌محور/لزوم ایجاد فرهنگ مهارت‌آموزی به‌جای مدرک‌گرایی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: در چندسال گذشته در آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان، تلاش بر این بوده است که از شیوه عرضه محور به سفارش‌محور حرکت کنیم. به‌طورکلی ۴۰۰ واحد صنفی در طرح آموزش دوگانه با فنی‌وحرفه‌ای همکاری می‌کنند که به معنای ۴۰۰ کارگاه مجهز صنعت به روز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش اخوان طبسی صبح امروز _ پنجشنبه سی‌ام تیرماه_در نشست خبری فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان به مناسبت هفته ملی مهارت، اظهار کرد: در مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اعتقاد بر این است که برای بهبود خدمت‌رسانی به مردم، باید ابتدا نگرش به ارائه خدمت تغییر یابد. مدل‌های سنتی آموزشی پاسخگوی نیاز امروز کشور نیست و اگر بخواهیم با نگاه سابق ادامه دهیم، دچار بحران‌های جدی در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و صنوف خواهیم بود.

وی افزود: امروزه در جامعه بین مسئولان امر، دغدغه اشتغال است اما صاحبان صنایع و صنوف از کمبود نیرو صحبت می‌کنند. چگونه می‌شود که صنایع و صنوف نیاز به نیروی کار دارند اما در کشور صحبت از کمبود کار است؟ در چندسال گذشته در آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان همه تلاش بر این بوده است که از شیوه عرضه محور به سفارش محور حرکت کنیم.

در نظام‌های موفق آموزشی دنیا، دولت نمی‌تواند مجری آموزش باشد

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: اعتقاد بر این است که در نظام‌های موفق آموزشی دنیا، دولت نمی‌تواند مجری آموزش باشد؛ چراکه در رشته مهارتی با توجه به تغییرات به روز و شدید تکنولوژی در صنعت، دولت نمی‌تواند آخرین تکنولوژی را به کارگاه‌ها بیاورد.

وی تصریح کرد: ارتباط بسیار قوی با صنایع و صنوف در دستور کار فنی و حرفه‌ای بوده و اعتقاد بر این است که باید در امر آموزش بخش خصوصی نیز با صاحبان صنایع و صنف ارتباط بگیرند. ارتباط صحیح واقعی و دو سویه با صنعت، موجب می‌شود نیاز واقعی صنعت گرفته شود و با شناخت صحیح از نیاز بازار کار، برنامه‌ریزی انجام می‌شود و درپی این موارد آموزش ارائه شده اثرگذار باشد.

اخوان طبسی اضافه کرد: در همین راستا طرح آموزش دوگانه و طرح صلاحیت حرفه‌ای وجود دارد، برای افراد جویای کار، نظام آموزشی دوگانه پیشنهاد می‌شود که ۳۰ درصد آموزش در محیط کارگاهی و مابقی در محیط واقعی کار بوده است. بنابر ارتباط اولیه انجام شده، در ابتدا شغل موردنظر شناسایی می‌شود و شغل مذکور به روش سفارش‌محور، دو سوم آموزش در داخل بنگاهی که قرار است فرد به کار گرفته شود، ارائه می‌شود.

مهارت‌آموزی در محیط واقعی مورد تاکید است

وی گفت: تقریباً یک هزار نفر در این روش آموزش دیده‌اند و بهترین اصنافی که افراد در آن به کار مشغول شده‌اند شامل صنف خدمات خودرو سبک اصفهان و صنف برق خودروی اصفهان بوده است. به طور کلی ۴۰۰ واحد صنفی در طرح آموزش دوگانه با فنی و حرفه‌ای همکاری می‌کنند که به معنی ۴۰۰ کارگاه مجهز صنعت به روز است. همچنین ۳۶ نمایندگی خودرو در این طرح درحال همکاری است که از مجهزترین کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای تجهیزات بهتری دارند. این سیستم در کشور درحال اجرا شدن است و به طور قطع می‌توان گفت در اصفهان بسیار کامل‌تر اجرا می‌شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان ادامه داد: از سایر طرح‌های در دستور کار، مهارت‌آموزی در محیط واقعی بوده و اعتقاد بر این است که اگر همه آموزش‌ها در آموزش دوگانه جای نگیرد، از این طرح استفاده می‌شود. در این طرح دوره‌ها سعی بر این است که بخشی از این طرح در محیط کار واقعی برای فرد تحت عنوان کارآموز اجرا شود تا ضعف تجهیزات در کارگاه‌ها پوشش داده شود، فردی که در کارگاه واقعی قرار می‌گیرد، مجبور به یاد گرفتن ارتباط‌های نرم نظیر فن بیان و مذاکره نیز هست.

تصویب ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای سازمان فنی و حرفه‌ای استان اصفهان

وی اظهار کرد: به برکت سفر ریاست جمهوری به اصفهان، فنی وحرفه‌ای استان توانست بیشترین اعتبار تجهیزاتی را بگیرد که در صورت تخصیص یافتن این اعتبارات، شاهد تغییر در تجهیزات برخی مراکز سطح استان خواهیم بود. در همین راستا تاکنون ۱۶۵ میلیارد تومان مصوب شده اما هنوز تخصیص نیافته است. با نگاه آینده‌پژوهی و درنظر گرفتن مشاغل خوش آتیه، سرمایه‌گذاری روی چند رشته انجام می‌شود تا در تعدادی از رشته‌های تأثیرگذار در شهرستان‌ها، این اعتبار هزینه شود.

اخوان طبسی افزود: در مباحث روستایی و شهرستان‌ها، رصدخانه مهارتی در مجموعه اداره کل فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شده است. برای برنامه‌ریزی آتی استان اصفهان دو نگاه وجود دارد؛ در برخی مشاغل پررونق که متقاضی بیشتری دارند این رشته‌ها در دستور کار قرار می‌گیرند و برخی از مشاغل تحت عنوان مشاغل نوظهور با دیدگاه آینده‌پژوهی، در رصدخانه مهارت بررسی می‌شوند، به طور قطع در چند سال آینده شاهد حذف بسیاری از مشاغل سنتی خواهیم بود که کسب وکارهای دیجیتالی جایگزین آنها خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات اصلی در دستور کار، شناسایی مشاغل آینده در بازه‌های چندساله و برنامه‌ریزی برای آنها است. در همین راستا باید مربی‌هایی شناسایی، صاحبان صنوف و صنایع دعوت شوند و برنامه‌ریزی برای حرکات آتی صورت گیرد، این طرح حدود یک سال است که در دستور کار استان قرار دارد.

برگزاری طرح «کهاد» مهارت‌آموزی برای دانشجویان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اضافه کرد: طرح بسیار ویژه دیگری از سمت ریاست سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، طرح «کهاد» مهارت‌آموزی است که ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها است و در این طرح با دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه‌هایی امضا می‌شود و در استان اصفهان نیز با دانشگاه صنعتی اصفهان تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است. در این طرح بین ۱۸ تا ۲۴ واحد درسی دانشجویان در زمانی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ ساعت آموزش مهارتی، معادل‌سازی می‌شود و دانشجویان در قالب مراکز توانمندسازی، دانشجویان دوره آموزش مهارتی می‌بینند.

وی گفت: یکی از مشکلات اصلی این است که برای دانشجویان فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه، بازار کاری وجود ندارند؛ بنابراین تلاش انجام می‌شود تا در قالب این طرح دانشجویان توانمند شوند و پس از اتمام تحصیلات به وسیله ارتباط گرفته شده، متناسب با رشته تحصیلی خود و نیاز بازار وارد بازار کار شوند.

برگزاری طرح نخلستان برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات

اخوان طبسی ادامه داد: طرح «نخلستان» نیز درحال اجرا است که بیشتر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات درنظر گرفته شده و شامل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌شود. در این طرح با ارتباطات موجود با بنگاه‌های اقتصادی، افراد فارغ‌التحصیل به مهارت‌آموزی در محیط واقعی صنایع و صنوف دعوت می‌شوند و این افراد با آموزش مهارت دریافتی، ارتقای بهتری پیدا می‌کنند و با توجه به شناخت از محیط کار، افراد دارای ایده به شرکت‌های دانش‌بنیان وصل می‌شوند.

وی اضافه کرد: این افراد در قالب ارتباط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری و در اصفهان شهرک علمی تحقیقاتی به سمت پارک‌های علم و فناوری هدایت و حمایت می‌شوند تا ایده آنها به عمل تبدیل شود و به محصول برسد، با تاکید مقام معظم رهبری بر دانش‌بنیان، طرح نخلستان پوشش بسیار خوبی برای تحقق این امر خواهد بود.

همکاری فنی و حرفه‌ای استان با شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: در اصفهان طی سه سال با همکاری با شهرک عملی تحقیقاتی، واژه‌ای تحت عنوان «مهارت بنیان» تعریف شده است. بیشتر افراد حاضر در شرکت‌های دانش‌بنیان دارای علم هستند اما برای انجام کار مهارت لازم را ندارند، ارتباط فنی و حرفه‌ای طی سال جاری با این افراد بسیار قوی‌تر شده است و تعدادی از نخبگان مهارتی به نخبگان عملی وصل می‌شوند و شرکت‌های دانش‌بنیان با افراد مهارت بنیان می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان مهارتی خوبی را تشکیل دهند تا شاهد اتفاقات بسیار خوبی باشیم.

وی افزود: در همین راستا تفاهم‌نامه‌ای با شهرک علمی تحقیقاتی تنظیم شده است تا همکاری بسیار ویژه‌تری در دستور کار قرار گیرد، مقرر شده است که شعبه‌ای از پارک علمی تحقیقاتی اصفهان در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان واقع در پردیس خیابان کارگر، تأسیس شود و بتوانیم راه پیشرفت نخبگان شناسایی شده در حوزه مهارتی را به سمت شهرک علمی تحقیقاتی باز کنیم.

اهمیت دادن به تربیت نیروی ماهر

اخوان طبسی تصریح کرد: رسانه‌ها باید کمک کننده باشند تا فرهنگ مهارت‌آموزی در جامعه رونق پیدا کند و جایگزین فرهنگ مدرک‌گرایی شود، کرونا طی دو سال گذشته به اقتصاد بیشتر کشورها آسیب زد اما آلمان ژاپن و کره جنوبی که به بهانه‌های مختلفی در جنگ‌ها نابود شده بودند و جزو زبانزدترین کشورهای صنعتی هستند، تراز اقتصادی تقریباً ثابتی داشتند. راز موفقیت این کشورها بیشتر اهمیت دادن به تربیت نیروی ماهر به نسبت مدرک، بوده است.

وی با بیان اینکه کشورهای مذکور در بازار کار و صنعت، شایسته‌سالاری را در دستور کار قرار دادند، خاطرنشان کرد: مردم باید آگاهی داشته باشند که داشتن شغل ارزش است نه داشتن مدرک. اگرچه نیازمند افراد دانشمند و تحصیل‌کرده در کشور هستیم اما درصد این افراد باید زیر ۳۰ درصد باشد. با منابع موجود در کشور می‌توانیم بالاتر از سه کشور مذکور قرار بگیریم اما شرط اصلی، داشتن نیروی ماهر و مهارتی در عرصه‌های مختلف صنفی، خدماتی و صنعتی است.

آموزش مهارت به اتباع با هدف فراهم‌سازی زمینه بازگشت به کشور خود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه یکی از هدف آموزش پناهندگان و اتباع خارجی این است که بیشتر رشته‌هایی به این افراد آموزش داده شود که درپی آن زمینه بازگشت آنها به کشور خود و اشتغال در همان کشور فراهم شود، گفت: حداقل چندین سال است که به نقطه ضعف در ارتباط با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برخورد کرده‌ایم و اشتغال نداشتن آنها ضعف بزرگ سیستم آموزشی بوده است.

وی اضافه کرد: اگر از فرصت سه قشر جامعه یعنی دانشجویان، سربازان و زندانیان که مقطعی از زندگی خود را در مکانی سپری می‌کنند، استفاده شود و متناسب با نیاز روز مهارتی آموزش ببیند، به آنها کمک شده است و طی چند سال گذشته تحت عناوین مختلفی با بهبود دستورالعمل‌ها، این امر در دستور کار قرار گرفته است.

تعامل سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش زندانیان

اخوان طبسی با اشاره به تعامل سازمان فنی و حرفه‌ای با زندانیان، اظهار کرد: در زندان اصفهان کارگاه‌های تولیدی بسیار خوبی تأسیس شده است و فنی و حرفه‌ای ضمن ارسال تجهیزاتی محدود، در تأمین مربی کمک‌کننده آنها است. برنامه‌ریزی به این شیوه است که با دسته‌بندی زندانیان، افراد به سمت آموزش در کنار تولید در محیط کار واقعی هدایت می‌شوند، تولیدات آنها توسط موسساتی در زندان، به فروش می‌رسد و درصدی کمک هزینه به خانواده زندانی داده می‌شود.

وی افزود: با اجرای این اقدامات فرد پس از اتمام دوره حکم جرم خود، مهارتی آموخته است و پس از طی این دوره می‌تواند به شغلی مشغول شود. گاهی آموزش به زندانی داده می‌شود اما پس از بازگشت به زندگی معمول، فرد دوباره به دلایل متفاوتی نظیر درآمد بیشتر به سمت جرم سابق خود باز می‌گردد.

افزایش کودکان کار و خیابان به علت وجود مشاغل کاذب

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان درخصوص اقدامات انجام شده برای کودکان کار و خیابان، تصریح کرد: رشد زیادی در کودکان کار و کودکان خیابانی وجود دارد و به برخی از این کودکان آموزش داده می‌شود اما در صورتی که برخورد جدی با برخی مشاغل کاذب در جامعه وجود نداشته باشد و از روش‌های نامناسب در جامعه درآمدزایی داشته باشند، اقدامات انجام شده بی‌تاثیر است. توانمندی ایجاد شده درپی آموزش‌ها به قدری هست که افراد به سمت مشاغل آبرومند سوق پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: دیر یا زود آموزشگاه‌های سنتی باید از چرخه فعالیت آموزشی کنار روند و آموزشی که ابتدا بر توانمندسازی کار کند، پیشرفت خواهد کرد. دوره‌های ویژه‌ای برای مؤسسان آموزشی تعریف شده است که در ابتدا تاکید بر تغییر نگرش وجود دارد تا آگاه باشند که مدیران آموزشگاهی باید ارتباطی واقعی با صنوف بگیرند و درپی آن با دنیای بزرگی از مشاغل روبه‌رو شوند.

کد خبر 589760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.