حمایت همه‌جانبه از گندم‌کاران/ رشد صددرصدی خرید تضمینی

درحالی‌که سال گذشته میزان خرید گندم کل کشور در پایان فصل به چهارونیم میلیون تن رسیده بود، اما امسال خبر از خرید گندم بیش از پنج‌میلیون تن از ۳۱ استان کشور به گوش می‌رسد؛ حتی پیش‌بینی می‌شود سال زراعی جاری ۶.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خرید تضمینی گندم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش صددرصدی خرید گندم از کشاورزان جزو اتفاقات خوشایندی است که گندم‌کاران را نسبت به شرایط سال‌های گذشته راضی و خوشحال‌تر کرده است. اقدامی که همواره وجود داشته اما امسال ظاهراً با توجه به شرایط پیش‌آمده، جذابیت بیشتری را برای کشاورز داشته است؛ به‌گونه‌ای‌که دولت سیزدهم با هدف حمایت از فعالان بخش کشاورزی تصمیمی را به اجرا گذاشت که قطعاً تأثیری قابل‌توجه در بهبود شرایط تولید این محصول برای سال‌های آینده هم خواهد داشت.

جریان از این قرار است که در نخستین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۱، قیمت خرید تضمینی گندم برای امسال مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین شد که از این میزان، مبلغ ۱۰۵ هزار ریال به عنوان اصل قیمت تعیین شده و ۱۰ هزار ریال به عنوان هدیه تحویل در نظر گرفته شد. درصورتی‌که پیش از این نرخ خرید تضمینی گندم ۷۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم تعیین شده بود.

تصمیمی که با توجه به گرانی گندم در سراسر دنیا و افزایش نرخ هزینه‌های تولید مانند دستمزدها و نهاده‌ها، در نوع خود بسیار قابل قبول بود و توانست تا حدودی زحمات گندم‌کاران را جبران کند. این‌چنین در همان آغاز سال، دغدغه اصلی کشاورزان که تعیین قیمت برای خرید تضمینی گندم است با اعلام مصوبه دولت، رفع شد. ضمن آنکه بنا بر گفته مسئولان مربوطه اگر پیش‌بینی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر برداشت ۹ میلیون تن از سطح مزارع کشور، محقق شود می‌توان امیدوار بود که تلاطم‌های بازار جهانی غلات آسیب چندانی به بازار داخلی وارد نخواهد آورد.

حمایت همه جانبه از گندم کاران/ رشد صددرصدی خرید تضمینی

تولید بیشتر گندم حمایت دولت را می‌طلبد

با افزایش صددرصدی خرید تضمینی گندم می‌توان نتیجه گرفت که در سال زراعی جاری شرایط تولید گندم مناسب بوده است، ضمن آنکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده واردات خوبی هم داشته‌ایم. این اقدام دولت نه‌تنها انگیزه‌ای قوی برای تحویل گندم از سوی گندم‌کاران به دولت بوده، بلکه از قاچاق گندم و فروش‌های غیرمجاز جلوگیری کرده است که در نهایت در تولید آرد و محصولات وابسته و تأمین بازار داخل هم تأثیری بسیاری خواهد داشت.

به اعتقاد خانه کشاورز ایران رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم به جهت تحریم‌های اقتصادی و افزایش قیمت تمام‌شده تولید و رشد نرخ نهاده‌های کشاورزی نظیر بذر و کود است. این اقدام دولت می‌تواند در افزایش تولید گندم و خودکفایی، همچنین ایجاد امید در کشاورزان مؤثر باشد.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران ایران نیز در این باره می‌گوید: کشاورزان از اقدام دولت سیزدهم در تعیین نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم قطعاً رضایت دارند. با تعیین نرخ مناسب، انتظار می‌رود گندم‌های تولید شده که سال‌های گذشته به سمت نهاده‌های دامی و قاچاق می‌رفت امسال توسط دولت خریداری شود تا به خود اتکایی در این خصوص برسیم.

به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل دولت برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، تشویق کشاورزان در جهت افزایش تولید، خودکفایی در تولید گندم با توجه به مشکلات بازارهای جهانی و جلوگیری از قاچاق این کالا بوده است که در راستای حمایت از کشاورزان، فعالیت بیشتر آن‌ها در تأمین امنیت غذایی و در کل پایداری امنیت غذایی کشور، این اقدام انجام‌شده است.

چه‌بسا قیمت اعلام شده برای کشاورزان این امنیت را به وجود می‌آورد که تلاش خود را برای سال آینده بیشتر کنند و به عبارتی دغدغه‌ای از لحاظ فروش تولیدات خود نداشته باشند. در میان عده‌ای هم این حمایت‌ها را ناکافی دانسته و معتقدند که هزینه‌های تهیه کود، سم و نگهداری محصول برای تولید گندم در مقابل حمایت‌های دولت از کشاورزان بسیار بیشتر است.

برخی هم بر این باورند که دولت به جای هزینه کردن برای واردات گندم، کشاورز را راضی نگه دارد و این‌گونه تولیدات داخل به‌قدری افزایش می‌یابد که نیازی به واردات نخواهد بود. با این توجیه که اکنون با افزایش چند هزارتومانی خرید گندم از کشاورز، تولیدات نسبت به سال گذشته بیشتر شده است بنابراین اگر قیمت خرید بازهم بالاتر رود بدن شک، کشاورزان تولیدات بسیار بیشتر و باکیفیت‌تری را هم ارائه خواهد کرد.

حمایت همه جانبه از گندم کاران/ رشد صددرصدی خرید تضمینی

خرید تضمینی گندم در اصفهان تا پایان شهریورماه ادامه دارد

اما خرید تضمینی گندم در اصفهان به چه صورت بوده است؟ با توجه به کم‌آبی و خشکسالی‌های که کشاورزان با آن درگیر بوده‌اند، تولیدات گندم‌کاران اصفهان در چه شرایطی قرار دارد؟ آیا خرید تضمینی از این فعالان هنوز در حال انجام است؟ برداشت تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟

گفتنی است که فصل برداشت گندم در کشور، همه‌ساله از اوایل بهار در استان‌های گرمسیر آغاز شده و در نهایت در استان‌های سردسیر به پایان می‌رسد. در استان‌های گرم کشور مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان برداشت گندم در حال اتمام است و در استان‌هایی همچون فارس، لرستان، گلستان و کرمانشاه عملیات برداشت در حال انجام است. در استان اصفهان هم برداشت گندم مدت زمانی است که آغاز شده و احتمالاً تا پایان شهریور ماه ادامه داشته باشد.

حمایت همه جانبه از گندم کاران/ رشد صددرصدی خرید تضمینی

در این خصوص محسن ضیایی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان نسبت به سال گذشته افزایش صددرصدی داشته است گفت: مطابق با آخرین آمار، ۳۲ هزار و ۵۲۶ تن گندم از کشاورزان اصفهانی خریداری شده است. قیمت خرید گندم هم از کشاورز به ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان در هر کیلو رسیده است درحالی‌که سال گذشته هفت هزار تومان بود.

وی اضافه می‌کند: خرید گندم از شهرهای استان اصفهان از اول خردادماه آغاز شده و به علت گرما در برخی شهرها، برداشت زودتر انجام شده و خرید هم زودتر به اتمام می‌رسد اما بخشی دیگر از شهرستان‌ها با وجود آب و هوای سردتر برداشت دیرتری دارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان تصریح می‌کند: درمجموع خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان تا پایان شهریورماه ادامه دارد و البته اگر کشاورزی حتی تا پایان شهریورماه برداشت گندم داشته باشد، با تحویل به سیلوها به نرخ خرید تضمینی محصول خود را می‌فروشد.

ضیایی در رابطه با دلیل افزایش میزان خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل اظهار می‌کند: با توجه به پراکنش بارش‌ها، تولید گندم هم افزایش داشته و بر این اساس خرید هم بیشتر شده است. قطعاً یکی از دلایل افزایش تولید گندم، ایجاد انگیزه‌ای بود که با اعلام زودهنگام قیمت خرید تضمینی برای کشاورز به وجود آمد.

وی یادآور می‌شود: قبلاً نرخ خرید در فروردین‌ماه هم زمان با برداشت محصول اعلام می‌شد اما در دولت سیزدهم روند کار این چنین شد که نرخ خرید قبل از کاشت گندم اعلام شود تا کشاورز، با اطلاع از قیمت‌ها کشت خود را انجام دهد، وقتی نرخ مناسبی هم اعلام شود تولید هم بیشتر خواهد بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان می‌گوید: نرخ تضمینی گندم برای سال آینده هم تا مهرماه سال جاری اعلام خواهد شد و کشاورزی که اقدام به کشت گندم برای سال آینده خواهد کرد با آگاهی از قیمت‌ها، دلیلی قانع‌کننده و محکم برای تولیدات بیشتری پیدا می‌کند. ضمن آنکه نگرانی نسبت به فروش محصولات خود نخواهد داشت.

گزارش از: نفیسه زمانی‌نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 589714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.