واکسن استنشاقی چگونه با بیماری کرونا مقابله می‌کند؟

واکسن‌های استنشاقی باعث تولید آنتی‌بادی در مسیر ورود ویروس می‌شود؛ در این صورت ویروس نمی‌تواند وارد بدن شود و خطر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واکسیناسیون به‌عنوان ابزاری مؤثر در پیشگیری از بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و کاهش تعداد بیماران بستری شده در بیمارستان در نظر گرفته شده است. درحال‌حاضر واکسیناسیون از طریق روش سنتی تزریق واکسن به بازو انجام می‌شود البته محققان در حال توسعه واکسن‌های استنشاقی هستند که می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ را کاهش دهد. دانشمندان معتقدند واکسن‌های استنشاقی مؤثرتر از واکسن‌هایی هستند که به بازو تزریق می‌شوند. به نظر می‌رسد واکسن‌های استنشاقی که در حال توسعه هستند به عنوان دوز تقویت‌کننده عمل می‌کنند.

واکسن‌هایی که به صورت وریدی تزریق می‌شود چگونه عمل می‌کند؟

واکسن‌هایی که داخل بازو تزریق می‌شود، باعث ایجاد ایمنی سیستمیک و تولید آنتی‌بادی می‌شود سپس آنتی‌بادی‌های تولید شده در قسمت‌های مختلف بدن توزیع می‌شود. به همین دلیل این نوع واکسن خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را کاهش می‌دهد. البته سویه‌های جدیدتر ویروس کرونا مانند سویه امیکرون قادر است آنتی‌بادی ناشی از دریافت واکسن یا عفونت قبلی را خنثی کند. در حالی که واکسن‌های استنشاقی باعث تولید آنتی‌بادی در بافت مخاطی داخل بینی، گلو و دهان می‌شود و مانع ورود ویروس به دیگر قسمت‌های بدن می‌شود.

واکسن‌های استنشاقی چگونه عمل می‌کند؟

واکسن‌های استنشاقی باعث تولید آنتی‌بادی در مسیر ورود ویروس می‌شود در این صورت ویروس نمی‌تواند وارد بدن شود و خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. متخصصان معتقدند که واکسن‌های استنشاقی مانع بروز کرونای طولانی‌مدت و انتقال بیماری به دیگران می‌شود.

واکسن‌هایی استنشاقی چه مزایایی دارد؟

واکسن‌های استنشاقی پتانسیل خوبی برای محافظت از افراد در برابر بیماری کووید -۱۹ دارد؛ این روش واکسیناسیون غیرتهاجمی است و به راحتی قابل دریافت است. حتی ممکن است دریافت واکسن استنشاقی به کادر درمان آموزش دیده نیاز نداشته باشد. به نظر می‌رسد که این نوع واکسن برای بزرگسالان و همچنین کودکان مناسب و سازگار است.

چه زمانی واکسن‌های استنشاقی عرضه می‌شود؟

محققان در حال بررسی دو رویکرد برای تولید واکسن‌های استنشاقی هستند، یکی از آن‌ها بر اسپری بینی مبتنی بر پروتئین تمرکز دارد، در حالی که رویکرد دیگر از فناوری mRNA استفاده می‌کند که با استفاده از نانوذرات وارد بینی می‌شود. محققان در حال انجام آزمایش‌های بیشتر هستند تا میزان تأثیرگذاری واکسن‌های استنشاقی به صورت کامل مشخص شود. با وجود اینکه یافته‌های به دست آمده اولیه امیدوارکننده است و این نوع واکسن‌ها ممکن است به از بین بردن ویروس کرونا کمک کند، اما هنوز زمان زیادی تا عرضه آن‌ها وجود دارد. ممکن است لازم باشد افراد دوز تقویت‌کننده واکسن‌های استنشاقی را نیز دریافت کنند.

کد خبر 589675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.