واکسیناسیون تب برفکی ۶۰۰ هزار راس دام عشایری در استان اصفهان از مردادماه

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی بالغ بر ۶۰۰ هزار رأس دام عشایر و روستایی از مردادماه، خبر داد.

شهرام موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیماری تب برفکی یا FMD، یک بیماری ویروسی بسیار مسری با خسارات بسیار گسترده در دام‌های زوج سم است. دام‌هایی نظیر بز، گوسفند و گاو بسیار حساس نسبت به این بیماری هستند و به علت مسری بودن، این بیماری به سرعت شیوع پیدا می‌کند و خسارت‌های اقتصادی بسیار زیادی را در سطح دامداری‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از بیماری‌های ویروسی واکسیناسیون است که البته واکسیناسیون به تنهایی قادر به کنترل بیماری‌های ویروسی نیست و موارد دیگری نظیر رعایت مسائل بهداشتی و امنیت زیستی، نقش بی‌بدیلی دارد.

واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز بیماری به تنهایی کارا نیست

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز بیماری به تنهایی کارا نیست، تصریح کرد: موارد بهداشتی نظیر رعایت بهداشت جایگاه نگهداری دام، جلوگیری از تردد دام‌ها و رفت و آمد سایر دامداران به واحد دامداری باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی تولیدکننده واکسن نیست، ادامه داد: براساس اعتباراتی که در حوزه‌های مختلف و بیماری‌های مختلف به سازمان دامپزشکی کشور تخصیص داده می‌شود، سازمان دامپزشکی می‌تواند نسبت به تهیه و خرید واکسن اقدام کند.

موحدی گفت: با اعتبار تخصیص یافته به سازمان دامپزشکی کشور، واکسن تب برفکی برای واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین عشایری و روستایی در اختیار ادارات دامپزشکی استان‌ها قرار گرفته است و طرح سراسری واکسیناسیون بیماری تب برفکی برای دام‌های همزمان با سایر استان‌های کشور در استان اصفهان انجام خواهد شد.

شیوع تب برفکی در استان اصفهان وجود ندارد

وی با بیان اینکه این طرح از ابتدای مردادماه آغاز می‌شود و تا دو ماه ادامه دارد، اضافه کرد: اکیپ‌های واکسیناسیون شبکه‌های دامپزشکی و اکیپ‌های واکسیناسیون درمانگاه‌های دامپزشکی در این طرح به کار گرفته می‌شوند و امید است به پیش‌بینی در نظر گرفته شده که واکسیناسیون حدود ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و بیش از یک صد هزار رأس دام سنگین است، برسیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه واکسیناسیون بالغ بر ۶۰۰ هزار رأس دام طی دو ماه اقدامی بسیار بزرگ است، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون دام فعالیتی وقت‌گیر و مشقت‌بار است و همکاران باید با تحمل گرمای هوا در مکان‌هایی که بهداشتی نیستند، وظیفه خود را انجام دهند.

وی اظهار کرد: واکسن‌های استفاده شده در این طرح تولید داخل و با کیفیت بالا هستند. درحال‌حاضر موضوعی تحت عنوان شیوع تب برفکی در استان اصفهان وجود ندارد و با همت دامداران و دامپزشکی استان، کنترل شده است.

بروز بیماری تب برفکی خارج از انتظار نیست

موحدی افزود: بیماری تب برفکی بیماری بومی کشور است و بروز این بیماری خارج از انتظار نیست اما هنگامی که کلمه شیوع برای این بیماری به کار برده می‌شود به این معنی است که بیماری از حدی بیشتر شده و خسارت‌های سنگینی داشته است. طی چند سال گذشته با اقدامات انجام شده، این بیماری کنترل شده و مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: دولت توان در اختیار گذاشتن واکسن رایگان تب برفکی برای واحدهای صنعتی را ندارد این واحدها باید خود نسبت به خرید واکسن اقدام کنند و تزریقات واکسن را به صورت مرتب در دستور کار دارند.

کمبود ۶۰ دستگاه خودروی عملیاتی در دامپزشکی استان اصفهان

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه واکسیناسیون اکیپ‌های متخصص دولتی و خصوصی دامپزشکی فعال هستند، ادامه داد: به علت برخورداری دامپزشکی استان از بخش خصوصی بسیار خوب، مشکل کمبود نیروی انسانی در حوزه واکسیناسیون وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آنچه دامپزشکی استان اصفهان را تحت فشار قرار داده کمبود خودروی عملیاتی است، گفت: عملیات پیشگیرانه حوزه دامپزشکی باید در محل و جایگاه دام نظیر چادرهای عشایر و خانه‌های روستایی در صعب‌العبورترین مسیرها ارائه شود و برای انجام این اقدام مهم‌ترین سخت افزار خودروی عملیاتی است.

موحدی با بیان اینکه درصورتی‌که بخواهیم به حداقل‌های خودروهای عملیاتی مورد نیاز برسیم، با کمبود نزدیک به ۶۰ دستگاه خودروی عملیاتی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: خدمات ارائه شده در حوزه دامپزشکی، خدماتی ارزشمند است که دیده نمی‌شود. همکاران حوزه دامپزشکی، سربازان گمنام عرصه‌های بهداشت هستند و وظایف سنگینی بر دوش دارند.

کد خبر 589510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.