گلایه شهروندان از قطع درختان دالان سبز+ پاسخ مسئولان

درختان تنومند خوانسار در دل دالان سبز به بهانه هرس قطع می‌شود و چنان‌چه این روند ادامه داشته باشد، در آینده به جای درختان سر به فلک کشیده، آپارتمان‌ها و ویلاها را در حاشیه خیابان‌های شهر نظاره‌گر خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر خوانسار در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. این شهر را به زیبایی درختان تنومندش که بیش از دویست سال قدمت دارد، می‌شناسند. درختان تنومند دالان سبز سلامتی، تولید انرژی، نشاط اجتماعی، اقتصاد گردشگر محور به دنبال دارد.

زندگی در خوانسار با وجود درختانی که در گذر زمان در یکی از خیابان‌های شهر، دالانی سبزرنگ را به تصویر کشیده‌اند لذت‌بخش است؛ اما طی سال‌های اخیر اره‌برقی نفس را از جان این درختان گرفته است تا به جای درختان سر به فلک کشیده، آپارتمان‌ها را در حاشیه خیابان نظاره‌گر باشیم. هر ساله در فصل پاییز شاخه‌های درختان کهنسال به بهانه‌های مختلف از سوی شهرداری هرس می‌شود.

شهروندان از سرنوشت این میراث طبیعی نگران هستند؛ آنان درخواست دارند درختان سایر خیابان‌های شهر به درختان خیابان اصلی بپیوندد تا دالان سبز شهر خوانسار توسعه یابد، در این راستا لازم است درختان تنومند شهر پلاک‌کوبی و شناسنامه‌دار شده و از هرس آنها جلوگیری شود.

عده‌ای از شهروندان خوانسار در تماس با خبرگزاری ایمنا، نسبت به این وضعیت اعتراض دارند و خواهان رسیدگی فوری مسئولان شهر هستند.

شهروندان می‌توانند مشکلات خود را از طریق تماس با شماره تلفن ۸_۳۵۵۴۴۱۱۲ در اختیار این رسانه قرار دهند؛ دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز می‌توانند برای پاسخ‌گویی به شهروندان از همین طریق اقدام کنند.

درختان دالان سبز در معرض آسیب / ‏شناسنامه‌دار شدن ۵ هزار درخت

عباس نوروزی، مسئول فضای سبز شهرداری خوانسار اظهار کرد: یکی از شاخصه خوانسار دالان سبز آن است. دو کیلومتر خیابان اصلی شهر به واسطه درختان تنومند و کهنسال و در هم تنیده شده، دالان سبزی تشکیل دادند که طراوت و خنکی خاصی به شهر بخشیده است.

وی افزود: این درختان به دلیل تردد زیاد آسیب‌پذیر هستند و قطع درختان دالان سبز از سوی افراد سودجو به دلیل مجاورت در خیابان مرکزی شهر امکان پذیر نیست.

مسئول فضای سبز شهری شهرداری خوانسار با بیان اینکه ۱۰۰ هزار درخت در فضای سبز شهری وجود دارد، خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوایی و خاک مناسب و تغذیه آب همیشه جاری موجب حفظ سرسبزی دالان سبز است.

نوروزی تصریح کرد: از آنجایی که این درختان جزو میراث معنوی و طبیعی شهر به شمار می‌رود در راستای حفظ درختان تاکنون طرح شناسنامه‌دار شدن پنج هزار درخت موجود در خیابان امام و شهدا و آیت الله خوانساری و علوی و سرچشمه خوانسار انجام شده است.

وی گفت: جلوگیری از قطع غیرقانونی، تعیین مقدار سن درخت و برنامه‌ریزی در جهت آبرسانی، تغذیه مناسب و مبارزه هوشمند با آفات و بیماری‌های گیاهی مزایای شناسنامه‌دار شدن درختان عنوان کرد.

مسئول فضای سبز شهرداری خوانسار با اشاره به اقدامات شهرداری در راستای حفظ درختان شهر، گفت: به منظور شناسایی آفات درختان خشکیده شهر با دعوت از گروه گیاه پزشکی جهاد کشاورزی کرج طرح آزمایشی روی خاک این درختان انجام، اما هنوز جوابیه دریافت نشده است.

کد خبر 589396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.