مستند زندگی «محمدعلی جمال‌زاده» در رادیو فرهنگ

برنامه «چراغداران» رادیو فرهنگ به زندگی و آثار بنیان‌گذار داستان‌نویسی نوین در زبان فارسی و پدر داستان کوتاه ایرانی می‌پردازد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پرتال رادیو، برنامه «چراغداران» مستندی رادیویی است که به روایت زندگی و آثار مفاخر فرهنگی و هنری و ادبی کشورمان می‌پردازد و در برنامه امروز _سه‌شنبه بیست‌وهشتم تیرماه_ بهروز رضوی روایتگر زندگی «محمدعلی جمال‌زاده» می‌شود.

محمدعلی جمال‌زاده، نویسنده و مترجم اصفهانی معاصر کشورمان است. او را پدر داستان کوتاه زبان فارسی و آغازگر سبک واقع‌گرایی در ادبیات فارسی می‌دانند.

جمال‌زاده نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه ایرانی را با عنوان «یکی بود، یکی نبود» در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در برلین منتشر کرد. داستان‌هایش انتقادی (از وضع زمانه)، ساده، طنزآمیز و آکنده از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات عامیانه است.

«قصه‌نویسی»، «فارسی شکر است»، «رجل سیاسی»، «دوستی خاله خرسه»، «گنج شایان»، «پندنامه سعدی» و «سرگذشت حاجی‌بابای اصفهانی» از آثار جمال‌زاده است.

وی زمستان ۱۳۷۶ در ژنو درگذشت. او ۵۴ سال قبل از آن در خرداد ۱۳۲۳ در خاتمه کتاب «سر و ته یک کرباس» نوشت: «در این آخر عمری تنها آرزویی که دارم این است که همان جایی که نیم قرن پیش به خست و خاک افتاده‌ام همان جا نیز به خاک بروم و پس از طی دوره پر نشیب و فراز عمر، خواب واپسین را در جوار زاینده‌رود در نواز سر به دامان تخت فولاد اصفهان مهمان‌نواز نهاده، دیده از هستی پر غنج و دلال و پر رنج و ملال بر بندم.»

اما ای بسا آرزو که خاک شده است؛ او به جای آرمیدن بر کناره زاینده‌رود اصفهان، هشتم نوامبر ۱۹۹۷ میلادی، در جوار دریاچه لِمان ژنو به خاک رفت.

برنامه «چراغداران» به تهیه‌کنندگی حسینی‌باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

کد خبر 589264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.