برنامه‌های مشاوره‌ والدفرزندی و پیش از ازدواج بهزیستی+جزئیات

مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور از ارائه ۵۱ هزار و ۷۴ مورد مشاوره قبل از ازدواج به افراد و برگزاری ۵۰ هزار و ۶۵۴ جلسه آموزش‌های هنگام ازدواج طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایمنا، بهزاد وحیدنیا با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی درخصوص ارائه آموزش‌های «پیش از ازدواج»، «زندگی خانواده» و «مهارت‌های زندگی»، اظهار کرد: برنامه‌های آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده (روابط همسران و والدفرزند) و بلوغ نوجوانی از نوع برنامه‌های پیشگیرانه همگانی است که جمعیت هدف آن عموم مردم هستند. اما به‌طور مشخص در برنامه آموزش پیش از ازدواج، جمعیت هدف کلیه افراد مجرد در دامنه سنی ۳۰ تا ۱۵ سال، در آموزش زندگی خانواده کلیه افراد متأهل با اولویت پنج سال اول زندگی مشترک و جمعیت هدف برای آموزش‌های بلوغ و نوجوانی برای والدین دارای نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال است.

وی با اشاره به اینکه برنامه آموزش پیش از ازدواج از سال ۱۳۸۱ اجرا و به افراد ارائه می‌شود، افزود: آموزش‌های پیش از ازدواج، آماده‌سازی افراد برای ازدواج و تشکیل خانواده را مدنظر دارد. آموزش زندگی خانواده، آموزشی پیشگیرانه است که به‌منظور بهبود روابط خانوادگی و افزایش آگاهی و آموزش مهارت‌های خانوادگی ارائه می‌شود. آموزش زندگی خانواده از سال ۱۳۷۸ شروع و برنامه‌ریزی‌شده است.

آموزش آموزشگران دوره بلوغ و نوجوانی در ۱۳ استان کشور

مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور درخصوص ارائه آموزش دوره بلوغ و نوجوانی که به مدیریت رفتاری نوجوان و توانمندسازی خانواده به آموزش والدین دارای فرزند نوجوان اختصاص دارد، اشاره کرد و گفت: آموزش آموزشگران دوره بلوغ و نوجوانی از سال ۱۳۹۵ شروع و در سال ۹۸ به صورت پایلوت در ۱۳ استان اجرا و از سال ۱۴۰۰ به صورت ملی شروع شد.

وی تأکید کرد: کلیه دوره‌های آموزشی برای مخاطب اصلی برنامه به صورت رایگان است و جلسات آموزشی در قالب بلوک‌بندی آموزشی (چهار و ۱۶) ساعت برای آموزش‌های پیش از ازدواج، زندگی خانواده و بلوغ و نوجوانی شش، هشت و ۱۶ ساعت برگزار می‌شود. دوره‌های آموزشی تربیت آموزشگر (T.O.T) به دو صورت کوتاه‌مدت ۱۶ ساعت و بلندمدت بین ۲۴ تا ۳۲ ساعت برگزار می‌شود و دوره‌های بازآموزی متناسب با شرایط استان بین چهارتا ۱۶ ساعت است. در برگزاری دوره‌های چهارساعته، سرفصل‌های آموزشی با توجه به نیازسنجی آموزشی، بافت فرهنگی- اجتماعی از پکیج آموزشی معرفی‌شده، توسط کارشناس مسئول و آموزشگران استان تعیین می‌شود.

وحیدنیا درخصوص نحوه برگزاری این دوره‌های آموزشی اظهار کرد: شیوه اجرای آموزش‌ها برمبنای آموزش چهره به چهره در گروه‌های آموزشی و استاندارد آموزشی نفرات شرکت‌کننده جلسات ۳۰ نفره است، اما در شرایط بحرانی و خاص مانند شیوع ویروس کووید -۱۹، شیوه ارائه آموزش‌ها تغییر کرد؛ به‌طوری‌که شیوه حضوری با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزشی و با رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی حداقل یک متر، با مدت‌زمان آموزشی، هر جلسه حداکثر دو ساعت و متناسب با منطقه‌بندی سفید، زرد، آبی و قرمز و دوره آموزشی غیرحضوری به صورت آنلاین یا آفلاین برگزار می‌شود.

ارائه مشاوره پیش از ازدواج به ۵۱۰۷۴

وی با اشاره به آمار از میزان ارائه مشاوره‌های پیش از ازدواج، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰، ۵۱ هزار و ۷۴ مشاوره قبل از ازدواج ارائه شد؛ همچنین به ۱۲۶ هزار و ۶۱۰ زوج متقاضی ازدواج در قالب برگزاری ۵۰ هزار و ۶۵۴ جلسه آموزش‌های هنگام ازدواج ارائه شده است. آمار ارائه‌شده توسط ۱۸ استان که با دانشگاه علوم پزشکی همکاری جهت ارائه عملکرد داشته‌اند، صورت گرفته است. با توجه به اینکه متولی آموزش‌های هنگام ازدواج وزارت بهداشت است، ارائه و پشتیبانی آموزش‌های روان‌شناختی در ۳۱ استان همکاری در تولید محتوا، در تعامل با وزارت بهداشت صورت گرفته است.

مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی کشور درخصوص برگزاری دوره‌های آموزشی دوره بلوغ و نوجوانی برای والدین دارای فرزند ۱۲ تا ۱۸ سال نیز تصریح کرد: در سال ۹۸، ۴۸ هزار و ۵۹۷ والد در قالب برگزاری دو هزار و ۷۳۴ دوره آموزشی، سال ۹۹، ۱۶ هزار و ۳۵۲ والد در قالب برگزاری ۸۰۸ دوره آموزشی و در سال ۱۴۰۰، ۲۰ هزار و ۷۰۳ والد در قالب برگزاری ۱۰۳۷ دوره آموزشی شرکت کردند.

منبع: ایسنا

کد خبر 589253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.