آذربایجان شرقی رتبه پنجم جمعیت سالمند کشور را دارد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی در رده پنجم جمعیت سالمند کشور قرار دارد و ادامه این روند موجب نگرانی و هشداری برای نهادهای خدمت رسان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرگل صحاف ابراهیمی روز _ یکشنبه، بیست‌وششم تیرماه ۱۴۰۱_ در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی، "شروعی دوباره برای بهتر زیستن" را پیام امسال سازمان بهزیستی کشور اعلام و اظهار کرد: امروزه بهزیستی از یک سازمان حمایتی تبدیل به یک مجموعه تخصصی با نگاه علمی _مردمی شده است.

وی افزود: این سازمان با فعالیت‌های گسترده اعم از ارائه خدمات توانبخشی، حمایتگری، مشارکت اجتماعی، برنامه‌های پیشگیرانه و مداخله‌گر و به طور کلی به عنوان متولی سلامت جامعه تعریف می‌شود و همواره نیازمند همکاری کلیه افراد مؤثر، نهادها و سازمان‌های تأثیرگذار و عموم مردم در راستای هم افزایی و حمایت از جامعه تحت پوشش است.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: این سازمان در حال حاضر با ۱۸۰ نوع فعالیت، ۵۲ زیر گروه و ۵ معاونت از خدمات ۷۶۰ نفر نیروی کار بهره می‌گیرد و تعداد افراد مستمری بگیر هشت هزار و ۹۰۵، همچنین پشت نوبت دریافت کنندگان مستمری ۱۴ هزار و ۲۱۴ خانوار وجود دارد.

صحاف با اشاره به تخصیص کمک هزینه به بخش‌های مختلف تحت پوشش سازمان، میزان هزینه کرد بهزیستی برای هزار و ۴۲۳ دانشجو را ۳۷ میلیارد ریال، ۲۱ هزار و ۵۶۲ زن سرپرست خانوار ۷۱ میلیارد ریال و ۷۴۹ خانواده دو قلو و چند قلویی را پنج میلیارد ریال اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: روند رو به افزایش جمعیت سالمند، استان آذربایجان شرقی را در رده پنجم کشوری قرار داده است و ادامه این روند موجب نگرانی و هشداری برای نهادهای خدمت رسان است.

صحاف با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۲۸ هزار نفر سالمند بالای ۶۰ سال در مراکز مختلف تحت نظارت بهزیستی مراقبت و نگهداری می‌شوند، این میزان را تنها ۸ دهم از مجموع جمعیت سالمند عنوان کرد که نشان از تأثیر باورهای دینی و پیوندهای عمیق خانوادگی در مراقبت از سالمندان دارد.

مدیر کل بهزیستی استان در خصوص واگذاری کودکان بی سرپرست به فرزندخواندگی تصریح کرد: تاکنون ۶۰ کودک کاملاً بی سرپرست در استان به خانواده‌های بدون فرزند واگذار شده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۹ سامانه‌ای برای ساماندهی خانواده‌های متقاضی فرزند و رعایت عدالت در واگذاری کودکان بی سرپرست تشکیل شده و با رعایت اولویت و نوبت دهی و ادامه روند این واگذاری‌ها ادامه خواهد داشت

صحاف همچنین از شناسایی شش نوزاد سرراهی در طول سال ۱۴۰۰ و یک مورد در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ خبر داده، بیان کرد: از نوزادان شناسایی شده ۵ نوزاد پسر و ۲ نوزاد دختر بوده‌اند که به لحاظ جسمانی هردو شرایط سالم و ناسالم با پدیده سندرم داون را شامل می‌شدند.

وی در خصوص حدود و میزان اختیارات کارکنان اورژانس اجتماعی بیان کرد: کارکنان اورژانس مجوز قانونی و قضائی برای ورود به محل را به تنهایی ندارند و اکثر اوقات مداخلات با حضور نیروی انتظامی و اورژانس صورت می‌گیرد از این رو بهزیستی استان در این خصوص از طریق بهزیستی کل کشور اقدام کرده است تا مداخلات اورژانس اجتماعی ۱۲۳ با هماهنگی پلیس ۱۱۰، اورژانس ۱۱۵، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ۱۴۸۰ از طریق یک سامانه واحد و مشترک انجام گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان بر تأمین سلامت روانی مردم و پیشگیری از مشکلات روحی ناشی از شرایط کرونایی تاکید و اظهار کرد: از ابتدای شیوع بیماری سامانه غربالگری و اضطراب از طریق بهزیستی کشور راه اندازی شده و سامانه ۱۴۸۰ همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده ارائه خدمات و مشاوره به شهروندان است.

صحاف همچنین با اشاره به افزایش هزینه‌های مربوط به تهیه و تأمین وسایل توانبخشی اظهار امیدواری کرد: با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اصحاب رسانه و همکاری خیرین، نذورات مردمی در قالب فراهم کردن شرایط برای اشتغال یک معلول یا تهیه کردن وسایل توانبخشی چون صندلی چرخدار و… برای افراد کم توان و نیازمند به صورت یک رسم معمول جامعه درآید.

کد خبر 588962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.