تبلیغ پیام غدیر، رسالت همگانی است

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: خداوند بابت اعمالی کوچک، در روز غدیر پاداش‌های کلان می‌دهد و این همه به‌خاطر عظمت واقعه غدیر است.

حجت‌الاسلام مهدی صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که بابت مسئله غدیر باید مورد توجه قرار گیرد، اهمیت رسالتی است که خداوند متعال طبق آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده بر دوش پیامبرش نهاده است.

وی ادامه داد: اگرچه بعضی از علمای اهل سنت به دلیل تعصب و کتمان حقیقت، نزول این آیه در حقّ امیرالمومنین (ع) را انکار کرده‌اند، اما بسیاری از دانشمندان و محققان اهل سنّت همچون «ابن عساکر» در کتاب تاریخ مدینه دمشق، «ثعلبی» در الکشف و البیان، «حاکم حسکانی» در شواهد التنزیل شأن نزول این آیه را در رابطه با امیرالمؤمنین دانسته‌اند.

این استاد حوزه علمیه افزود: اهمیت این پیام تا آنجا است که تلاش‌های ۲۳ ساله پیامبر (ص) به ابلاغ آن وابسته است، بلکه از آنجا که حضرت محمد (ص) پیامبر موعود در کتب آسمانی انبیا گذشته و در حقیقت تکمیل کننده رسالت پیامبران پیشین از آدم ابوالبشر تا اوصیای حضرت عیسی (ع) بوده‌اند، بنابراین می‌توان گفت ثمربخشی رسالت همه پیامبران به ابلاغ این پیام وابسته است.

صفری ادامه داد: با توجه به این نکته، تفسیر این واقعه مهم و پیام آن به اعلام دوستی و محبّت امیرالمؤمنین کما اینکه بعضی در رابطه با معنای «مولا» گمان کرده‌اند، خطایی آشکار و دور از تعقّل است، بلکه تنها معنا و تفسیر این واقعه مهم و پیام آن، ولایت و سرپرستی و رهبری امیرالمؤمنین پس از پیامبر اکرم (ص) و استمرار امامت و ولایت در یازده امام معصوم پس از ایشان است.

وی تصریح کرد: جنبه دیگر قضیه، وظیفه ما در قبال این پیام است. این مطلب از آنجا اهمیت می‌یابد که پیامبر اکرم (ص) که خود نخستین پیام رسان و مبلّغ پیام غدیر بود، همین وظیفه خطیر را بر دوش تک تک امّت اسلامی تا روز قیامت نهاد. آنجا که در خطبه غدیریه فرمود: «ای مردم من آنچه گفتنی بود و مأموریت داشتم انجام بدهم (تبلیغ رسالت)، انجام دادم. چه کسی که این‌جا حاضر است و چه غایب. چه آن‌هایی که متولد شدند و چه آن‌ها که در آینده می‌آیند که جای عذر برای کسی باقی نماند. پس باید این پیام را حاضر به غایب و پدران هم به فرزندانشان ابلاغ کنند.»

این کارشناس مذهبی افزود: نقش افراد امت اسلامی و به خصوص پدران در این راستا، همچون نقش پیامبر (ص) تبلیغ و رساندن پیام غدیر است و شاید بتوان گفت همان‌گونه که تلاش‌های دوران نبوّت پیامبر وابسته به ابلاغ این پیام بوده، کوشش‌ها، تلاش‌ها و عبادات دوران زندگی ما نیز وابسته به ابلاغ این پیام است و از همین جا است که برای کمترین کار و ساده‌ترین عمل در جهت تبلیغ غدیر بالاترین ثواب‌ها در روایات معصومین ذکر شده است.

صفری ادامه داد: شاید این سوال در ذهن انسان مطرح شود که چرا خدا بابت اعمالی کوچک همچون تبسّم، نوپوشیدن، طعام دادن، صله رحم در روز غدیر چنین پاداش‌های کلان و عظیمی عطا می‌کند، پاسخ این سوال از همان مطلبی که ذکر شد به دست می‌آید. این اعمال گرچه به ظاهر ساده و کوچک اند اما از آنجا که تبلیغ پیام غدیر با همین کارهای به ظاهر ساده صورت می‌گیرد، به خاطر مهم بودن و عظیم بودن غدیر، این اعمال نیز مهم و عظیم جلوه می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: خداوند متعال به حق پیامبرش حضرت محمد مصطفی (ص) ما را نیز از پیامبران و مبلّغان غدیر قرار دهد.

کد خبر 588907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.