آغاز برنامه راهبری و نظارت مصوبه تغییرات کنکور در شورا/ دو وظیفه سازمان سنجش در آزمون ۱۴۰۲

مدیرکل سیاست‌گذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی از آغاز برنامه راهبری و نظارت مصوبه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ در این شورا خبر داد و گفت: این شورا بر نحوه برگزاری آزمون نهایی و استاندارد با نحوه برگزاری کنکور به‌صورت دو بار در سال نظارت و راهبری خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، جلال موسوی در پی ابلاغ مصوبه کنکور از سال ۱۴۰۲ که روز گذشته با امضای رئیس‌جمهور به‌منظور اجرایی شدن ابلاغ شد، اظهار کرد: این مصوبه که توسط بالاترین سطح یعنی قوه مجریه ابلاغ شده است، از سوی آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش لازم‌الاجرا است، همچنین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است و تمام ارگان‌ها و نهادها و سازمان‌ها موظف به اجرای آن هستند و مصوبه شورا در خصوص تغییرات کنکور نیز این حکم را دارد، بنابراین اجرای آن از سال آینده قطعی است.

وی با تأکید بر این‌که برنامه راهبری و نظارت بر اجرای مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌زودی آغاز خواهد شد، افزود: بخشی از بندهای مصوبه تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی پس از پایان دوره متوسطه توسط وزارت آموزش‌وپرورش و بخشی از آن نیز توسط سازمان سنجش آموزش کشور باید اجرایی شود. در همین راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه راهبری و نظارت بر اجرای مصوبه را بر عهده دارد که به‌زودی آن را اجرایی خواهد کرد.

لزوم برگزاری آزمون نهایی و استاندارد با نظام تصحیح الکترونیک

مدیرکل سیاست‌گذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای آموزش‌وپرورش در راستای اجرای مصوبه فوق برگزاری آزمون نهایی و استاندارد با نظام تصحیح الکترونیک است. در این زمینه راهبری و نظارت‌های لازم برای اجرای هر چه‌بهتر آزمون استاندارد از سوی شورا انجام خواهد شد.

موسوی گفت: آزمون نهایی دانش‌آموزان باید با استاندارد لازم برگزار شود، در همین زمینه آموزش‌وپرورش موظف است آئین‌نامه اجرایی آن را تصویب و به‌منظور اطلاع داوطلبان از فرایند برگزاری آزمون ابلاغ کند تا آن‌ها در جریان فرایند برگزاری آزمون قرار بگیرند.

وی ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور نیز دو وظیفه اصلی را برای اجرای مصوبه اخیر شورا بر عهده دارد که یکی از این وظایف برگزاری کنکور به‌صورت دو بار در سال است و دوم این‌که نتایج این آزمون هم باید تا دو سال اعتبار داشته باشد.

موسوی اضافه کرد: برای این‌که سازمان سنجش بتواند دو بار در سال آزمون برگزار کند و نتایج آن‌هم تا دو سال اعتبار داشته باشد، باید این آزمون از استانداردهای لازم برخوردار باشد و این‌طور نباشد که یک آزمون سخت و یک آزمون راحت برگزار شود و نمرات داوطلبان در دو آزمون متفاوت باشد که ما در این خصوص جلساتی را با سازمان سنجش آموزش کشور به‌زودی برگزار خواهیم کرد.

مصوبه تغییرات کنکور در راستای حذف تدریجی کنکور است

وی گفت: ما در راستای تصویب مصوبه و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی تابه‌حال جلساتی را با نمایندگان مجلس برگزار کردیم و این مصوبه در راستای قانون مجلس که به حذف تدریجی کنکور اشاره می‌کند، تصویب‌شده است؛ بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، روز گذشته آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده‌واحده «تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» مصوب پانزدهم تیرماه ۱۴۰۰ را که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ پنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ و هفدهم خردادماه ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ برای اجرا ابلاغ کرد.

سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پر متقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶ - ۱۴۰۵ و بعدازآن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.

وزارت آموزش‌وپرورش نیز موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اقدام کند، به‌گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.

منبع: ایسنا

کد خبر 588780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.