تغییرات کنکور ۱۴۰۲؛ از متن تا حاشیه

امروزه آزمون سراسری با مشکلاتی روبه‌رو شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع این مشکلات، تغییراتی در نظر گرفت که با انتقاد بسیاری از کارشناسان و دانش‌آموزان مواجه شد. درحال‌حاضر چگونگی برگزاری کنکور ۱۴۰۲، پرسش بسیاری از دانش‌آموزان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور جمعیت بسیاری از جوانان را برای کسب پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار داده و عملاً سرنوشت و آینده جوانان را تعیین می‌کند. این آزمون یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی جوانان محسوب می‌شود و باعث شده بسیاری از انتشاراتی‌ها و شرکت‌های سودجو از این بستر ایجاد شده سوءاستفاده کنند.

بیشتر بخوانید: 

امروزه آزمون سراسری با مشکلاتی روبه‌رو شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع این مشکلات، تغییراتی اعم از افزایش تأثیر معدل و حذف دروس عمومی تصویب کرد که البته از دید دانش‌آموزان، دانشجویان و کارشناسان، این تغییرات نیز مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد رتبه بر اساس سابقه تحصیلی سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درسی است که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌گردد و تنها ۶۰ درصد رتبه بر مبنای آزمون سراسری است.

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ می‌گوید: در کنکور سال آینده تحولات اساسی آغاز می‌شود. دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.

وی ادامه می‌دهد: آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می‌شود و نتیجه آن برای دو سال معتبر است.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اجرا می‌شود؟

طبق گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، طبق قانون، سازمان سنجش موظف است یک سال پیش از برگزاری کنکور سراسری، شیوه برگزاری را برای داوطلبان تشریح کند؛ بنابراین مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید در این بازه زمانی ابلاغ شود و در غیر این صورت کنکور ۱۴۰۲ به شیوه کنکور امسال برگزار می‌شود.

طبق این مسئله سه‌شنبه _بیست‌ویکم تیرماه ۱۴۰۱_ مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «به گفته آقای دکتر حسینی #معاون_پارلمانی_رئیس_جمهور معنای عدم ابلاغ مصوبه کنکوری جدید شورای انقلاب فرهنگی تا تاریخ ۱۴۰۱٫۴٫۱۵ توسط رئیس جمهور محترم این است که: ‏ «#مصوبه_جدید_کنکوری در کنکور ۱۴۰۲ اجرایی نخواهد شد.»

با این وجود چهارشنبه _بیست‌ودوم تیرماه ۱۴۰۱_ مدیرکل سیاست‌گذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مصوبه این شورا درخصوص تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ تصویب شده و به زودی ابلاغ می‌شود، می‌گوید: بازه زمانی برای ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور تا سال تحصیلی است و اینکه گفته می‌شود برای ابلاغ کردن مصوبه تنها تا اواسط تیرماه وقت داشتیم صحیح نیست، بلکه طبق قانون تا مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید زمان برای ابلاغ وجود دارد و زمانی که این مصوبه ابلاغ شود سازمان سنجش آموزش کشور موظف به اجرای آن است.

آخرین اخبار سنجش از تغییرات کنکور ۱۴۰۲

چهارشنبه _بیست‌ودوم تیرماه ۱۴۰۱_ اداره کل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ همانند مقررات آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «با توجه به ضرورت ابلاغ شیوه‌نامه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به اطلاع داوطلبان عزیز می‌رساند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برمبنای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس محترم شورای اسلامی و اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۵ همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.»

در این اطلاعیه تصریح شده است: «تغییرات جزئی مورد نیاز و مصوب شورای سنجش و پذیرش برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت ابلاغ هرگونه قانون یا مصوبه جدید، تغییرات برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و به بعد اعمال خواهد شد.»

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ تنها در ظاهر مناسب است

غلامرضا مکتبی، مشاور تحصیلی در رابطه با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: کنکور ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ تغییرات زیادی نخواهد داشت.

وی اشاره می‌کند: طبق اطلاعیه‌های منتشر شده ممکن است تغییرات کنکور طی چهار سال آینده به‌صورت کلی اعمال شود که این مسئله مستلزم برگزاری هماهنگ امتحانات پایانی از سال دهم در سطح منطقه‌ای و حتی کشوری است.

این مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: تغییرات اگر سازنده باشد، تأثیر مطلوبی خواهد داشت، اما به علت مافیایی که پشت صحنه کنکور قرار دارد معمولاً تغییرات به نفع این اشخاص است و برای شرکت‌کنندگان سود زیادی ندارد.

وی می‌افزاید: افزایش شرط معدل و تأثیر آن در رتبه به ظاهر تغییر خوبی است، اما متأسفانه به دلیل زیرساخت‌های آموزشی کشور این تغییر اصلاً قابل توجه نیست.

مکتبی تاکید می‌کند: برگزاری کنکور در دو نوبت نیز اصلاً تغییر مطلوبی نیست، زیرا شرکت‌کنندگان وقت کافی برای مطالعه نخواهند داشت و عملاً باید وقت و هزینه بیشتری را صرف کنکور کنند و در نهایت نیز ناامید خواهند شد.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ روند ورود به دانشگاه را دشوار می‌سازد

ستایش، دانش‌آموزان سال دوازدهم در رابطه با تأثیر تغییرات کنکور ۱۴۰۲ در روند ورود به دانشگاه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در تغییراتی که برای کنکور ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده به دلیل اینکه دروس عمومی حذف می‌شود و مسلماً سطح دروس تخصصی نیز بالاتر می‌رود، روند ورود داوطلب به دانشگاه دشوارتر خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: تغییراتی که برای کنکور در نظر گرفته شده مناسب نیست و احتمال اعمال شدن این تغییرات نیز کم است.

کد خبر 588350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.