چهارباغ هویت اصفهان است

برای ساماندهی شرایط چهارباغ شورای عالی چهارباغ تشکیل شده است، رویکرد مدیریت شهری اصفهان این بوده تا این محل مکانی مفرح و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی باشد، توجه ویژه به زیبایی چهارباغ و کاهش مشکلات این گذر فرهنگی رضایت‌مندی گردشگران و شهروندان را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گذر فرهنگی چهارباغ از میراث ارزشمند تاریخی و یکی از محورهای گردشگری است، چهارباغ اصفهان نمادی شگفت‌انگیز از دوران صفویه است و تا به امروز ذوق، نشاط و سرزندگی را برای شهروندان این شهر تاریخی اصفهان بخشیده است، چهارباغ اصفهان در گذر زمان تغییرات زیادی کرده و چند سالی می‌شود چهارباغ به پیاده‌راه تبدیل شد و هنوز هم برخی از قسمت‌های آن در حال بازسازی و تعمیر است.

در حال حاضر چهارباغ در حالت پیاده‌راه تفرجگاهی زیبا و مسیری شادی‌بخش برای عابران پیاده‌ای است که از این خیابان گذر می‌کنند. بهسازی بیشتر این خیابان و کاهش مشکلات کسبه این محور امری ضروری است، زیرا علاوه‌بر نماد تفرجگاهی، سیاحتی بودن، جذب گردشگران داخلی و خارجی در خیابان چهارباغ عباسی رضایتمندی بیشتر شهروندان را نیز به همراه دارد و به این موضوع نباید بی‌توجه باشیم، لذا می‌طلبد مسئولان امر به دنبال پویایی هر روزه محور چهارباغ باشند.

وظیفه شورای شهر در خصوص محور چهارباغ چیست؟

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فعالیت شورای عالی چهارباغ و هدف از تشکیل این شورا، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در مدیریت دوره قبلی شورای اسلامی شهر اصفهان به دلیل ساماندهی شرایط چهارباغ تشکیل شورای عالی چهارباغ را تصویب کرده است تا این گذر به یک گذر فرهنگی تبدیل شود. افرادی از معاونت‌های مختلف شهرداری در این شورا نماینده و فعال هستند و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان نماینده ناظر در این شورای عالی حضور دارند.

وی می‌افزاید: شورای عالی چهارباغ برای برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها هر چند وقت یک بار تشکیل می‌شود، محور تاریخی چهارباغ برخوردار از یک مدیر است که مدیریت گذر فرهنگی چهارباغ را بر عهده دارد. جایگاه شورای اسلامی شهر اصفهان در حیطه شورای عالی چهارباغ نظارتی است و وظیفه اجرایی ندارد و هر زمانی که شورای عالی چهارباغ تشکیل شود دو نفر نماینده ناظر در این شورای اسلامی شهر حضور می‌یابند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر در گذر فرهنگی چهارباغ چند مشکل وجود دارد که مشکلات فرهنگی، مشکلات کسبه و خرده‌فروشان و دست‌فروشی‌ها از جمله این موارد است و هر کدام از این مشکلات توسط یک دستگاه و نهاد بالادستی قابل رفع شدن است، لذا با رفع مشکلات، این محور می‌تواند تأثیرات بسزایی در نشاط و شکوفایی شهروندان و شهر داشته باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر مشکلات گذر فرهنگی چهارباغ دسته‌بندی شود و در کارگروه‌های خاصی که از تمام دستگاه‌ها وجود دارد در مورد آن نظر ارائه شود و هر دستگاهی مشکلات مربوط به بخش خود را نظارت و ساماندهی کند به مرور زمان این مشکلات رفع خواهد شد.

ضرورت ساماندهی ساختمان‌های فرسوده چهارباغ

کلاهدوزان در خصوص مدیریت چهارباغ توسط شهرداری مناطق، اظهار می‌کند: در حال حاضر دو منطقه یک و سه شهرداری اصفهان مسئولیت اداره چهارباغ را بر عهده دارد. اداره عرض قسمت غربی چهارباغ برعهده شهردار منطقه یک و مدیریت بخش غربی نیز بر عهده شهردار منطقه سه است و هر کدام از شهرداران وظایفی در مقابل ساماندهی خیابان‌ها و گذرها، ساخت و ساز و ارائه خدمات شهری به شهروندان در این محور را بر عهده دارند.

وی تاکید می‌کند: وجود بعضی از مشکلات در شهر برای مثال ساختمان‌های فرسوده‌ای که در چهارباغ وجود دارد، لازم است که اشخاص حقیقی و صاحبان آن مغازه‌ها و ساختمان‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا ساختمان‌های فرسوده ایمن و علاوه‌بر آن ساختمان‌های ایمن در این محور ساخته شود. همچنین در خصوص وجود خرده‌فروشی‌ها و دست‌فروش‌ها در منطقه چهارباغ یک مشکل اساسی وجود دارد و این معضل باعث شده گذر چهارباغ از گذر فرهنگی و گردشگری بودن که برای این گذر دیده شده است، فاصله بگیرد و رفع نشدن این چالش از ارزش‌های میراثی چهارباغ می‌کاهد و باید چاره‌ای برای رفع آن اندیشیده شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: این روند باعث می‌شود که چهره چهارباغ تغییرات ناموزونی نسبت به سابقه فرهنگی و تاریخی خود داشته باشد، لازم است کسبه و صاحبان صنوف که در چهارباغ مغازه دارند و نماینده سایر افراد هستند، اقدامات لازم را انجام دهند، در کنار آن باید اکیپ سد معبر به وظایف خود عمل کند تا با همکاری همه جانبه چهره این گذر به چهره هویتی و گذر فرهنگی تبدیل شود.

کد خبر 588530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.