آیا پیک هفتم کرونا در راه است؟

پس از گذر از پیک ششم کرونا در کشور و فروکش‌کردن تعداد مبتلایان و صفرشدن آمار مرگ‌ومیر برای چند روز، برخی گمان کردند که کرونا تمام‌شده و به‌زودی جشن پایان آن را خواهیم گرفت. حالا در نیمه نخست تیرماه ۱۴۰۱ مبتلایان در ایران افزایش یافته و رنگ‌بندی شهرها از آبی درحال تغییر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گسترش اولیه و شیوع سویه امیکرون، سرعت بالایی داشت؛ به‌طوری‌که در کمتر از سه ماه کل جهان را درگیر خود کرد. البته این شیوع ناگهانی با سرعت زیاد، فروکش کردن با سرعت بالا را هم به همراه داشت.

هم‌اکنون همه کشورهای جهان موج ششم کرونا را پشت سر گذاشته‌اند و تابه‌حال روند کاهشی بیماری را تجربه می‌کردند. پس از این فروکش کردن ناگهانی، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافت و برخی پایان کرونا را تصور می‌کردند.

با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، برخی صاحب‌نظران نظریه پایان کرونا را مطرح کردند که دیگر امکان موج جدید وجود نخواهد دارد و کرونا در حال پایان است؛ اما آمارها نشان می‌دهد که در بیشتر کشورها ازجمله ایران پس از روند کاهشی بعد از پیک ششم، حالا شاهد افزایش تعداد مبتلاها هستیم. پس درحال حاضر با این‌وجود نظریه پایان کرونا رد شده و در آینده‌ای نزدیک اتفاق نخواهد افتاد.

پایان کرونا یا اوج‌گیری بیماری؟

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگوی اخیر خود اظهار کرد: موارد ابتلاء به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان در حال اوج‌گیری است و موارد ابتلای جهانی ۲۰ درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز روندی صعودی دارند. در هفته اخیر در کشور فرانسه آمار مبتلایان افزایش ۵۴ درصدی داشته و مقامات این کشور آغاز موج هفتم کرونا در این کشور را اعلام کرده‌اند.

آیا پیک هفتم کرونا در راه است؟

زیر سویه‌های جدید امیکرون با سرعت انتشار بیشتر

امیکرون زیر سویه‌هایی نیز داشت که به شرح زیر است:

BA.۱: اولین آن بود که باعث جهش و مواجهه جهان با موج جدیدی از کرونا شد.

BA.۲ (امیکرون پنهان‌کار): نوع جهش‌یافته امیکرون بود که قدرت سرایت‌پذیری بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی داشت. اکنون در بسیاری از کشورها نوع غالب، از نوع همین زیر سویه است.

XE: از ترکیب دو زیر سویه BA.۱ و BA.۲ به وجود آمد که سازمان جهانی بهداشت (WHO) این سویه را مسری‌ترین سویه کرونا دانسته بود. اولین بار در انگلیس شناسایی شد. جهان آماده‌باش در مقابله با این ویروس بود، اما مصونیت زیاد افراد جهان به جهت گسترش زیر سویه BA.۲ امیکرون از همه‌گیری این سویه جلوگیری کرد.

XD: این سویه نیز از خانواده امیکرون بوده و در کشورهای فرانسه، بلژیک و دانمارک شناسایی شد، اما همه‌گیر نشد.

BA.۴ و BA.۵: در برخی از کشورها مانند آفریقای‌جنوبی و انگلیس اولین بار دیده شده است. تاکنون گزارشی از میزان سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی این دوسویه منتشر نشده است اما برخی این دوسویه را عامل وقوع موج جدید کرونا می‌دانند.

پیک هفتم در ایران و جهان؛ موج جدید کرونا

همان‌طورکه قابل پیش‌بینی بود، بعد از دوره سکون چندماهه، سناریوی رخ داده در اروپا و آمریکا در کشور ایران هم درحال وقوع است. ساب واریانت‌های BA.۴ و BA.۵ و همچنین دلتا از اواسط مرداد ۱۴۰۱ پیک هفتم در ایران را ایجاد خواهند کرد و سویه غالب کشور خواهند شد. اگرچه تعداد مبتلایان کمتر از پیک پنجم با زیرسویه‌های BA.۱ BA.۲ خواهد بود، اما موارد بستری و فوتی نسبت به ابتلاء بیشتر خواهد شد. پزشکان معتقدند توانایی این دو زیرسویه در آلوده کردن و شدت درگیری بیشتر از سویه‌های قبل خواهد بود.

مسئولان مراکز درمانی، متخصصان عفونی بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها و پزشکان در مطب‌ها، از افزایش میزان مراجعه بیماران با نشانه‌های کرونا که اغلب به شکل سرماخوردگی است، خبر می‌دهند و حالا همین افزایش، در آمارهای روزانه وزارت بهداشت از شیوع کرونا در کشور هم مشخص است.

شمار بیماران در دو هفته گذشته افزایش قابل توجهی داشته، به‌طوری‌که تعداد مبتلایان روزانه از اول تیرماه که ۲۶۵ نفر بود، روز گذشته بیست‌ودوم تیرماه، به پنج هزار نفر رسید. آمار فوتی‌ها هم باکمی نوسان، بالا رفت اما به گفته متخصصان عفونی، هنوز نگرانی از بابت تعداد فوتی‌ها وجود ندارد. تعداد بستری‌ها هم در ابتدای تیرماه، ۶۷ نفر بود که روز گذشته به ۵۴۱ نفر رسیده است در این شرایط نگرانی‌ها از شیوع دوباره کرونا و ورود به پیک هفتم کرونا افزایش‌یافته است.

پدیدار شدن نشان‌های ورود به موج هفتم کرونا

محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو ستاد کرونای کشور در آخرین نظرات خود اظهار کرد: نشانه‌های ورود به موج هفتم کرونا پدیدار شده است. او که در بیمارستان مسیح دانشوری فعال است، توضیحات بیشتری درباره افزایش آمار مراجعه‌کننده‌ها با علائم کرونا به بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها داد.

به گفته وی، براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، «سالمندان و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی، درخطر بیشتری قرار دارند و آن‌طور که تصویربرداری از بیماران نشان می‌دهد در مراحل حاد، ریه بیماران هم درگیر می‌شود.»

براساس اعلام عضو ستاد کرونا کشور، علائم ابتلاء شبیه سرماخوردگی است؛ البته اگر عفونت‌ها از بالا به پایین باشد، حکایت از درگیری ریه دارد: هم‌اکنون سویه غالب همان BA.۴ و BA.۵ است. با اینکه تغییرات محسوس در تعداد مبتلایان دیده می‌شود اما هنوز روی آمار بستری‌شده‌های آی سی‌یو این تغییرات را نمی‌بینیم؛ بنابراین این امید وجود دارد که بیماری با شدت پایین، افراد را به مدت حدود سه هفته درگیر کند و تعداد فوتی‌ها افزایش پیدا نکند.

وی ادامه داد: بعید به نظر می‌رسد که دوباره درگیر پاندمی کرونا شویم؛ اما به‌هرحال این‌ها نشانه‌های ورود به موج هفتم کروناست، اگر موارد ابتلاء بالاتر رود، ممکن است درگیر پیک شویم. امیکرون مانند دلتا نیست، نباید مردم را ترساند اما باید احتیاط کرد درمان کرونا پرهزینه است، حالا هم نسبت به قبل، میزان هزینه درمان کرونا، بیشتر است؛ بنابراین هر ابتلاء و بستری، بسیار هزینه‌بر خواهد بود و باید از ابتلای افراد جلوگیری شود.

هاشمیان با تأکید بر استفاده از ماسک در فضاهای بسته اضافه کرد: نمی‌توان به مردم گفت مانند گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند، به‌هرحال شیوع کرونا هم مانند گذشته نیست و دیگر نمی‌توان مردم را محدود یا مجبور به قرنطینه کرد. سازمان جهانی بهداشت هم این اجازه را به کشورها نمی‌دهد. باید با واکسیناسیون، ایمنی را بالا برد.

احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه کرونا به‌زودی

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت چندی پیش با اشاره روند افزایشی موارد ابتلاء به کرونا در کشور اشاره، اظهار کرد: آنچه مسلم است، موارد ابتلاء از نوع امیکرون بوده و زیرسویه BA۵ در ایران شناسایی شده است. آمار فوتی‌ها هم با کمی نوسان، بالا رفت اما به گفته متخصصان عفونی، هنوز نگرانی از بابت تعداد فوتی‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زمزمه‌های موج جدید بیماری در کشور به گوش می‌رسد، افزود: امیدواریم که موج جدیدی در پیش نباشد. اگر در موج قبلی یک‌میلیون ابتلاء داشته‌ایم، در موج جدید ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود یعنی شدت موج جدید احتمالی، کمتر از موج قبلی است.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: به‌طور معمول یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد. سه‌رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش‌بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد.

کریمی، با تأکید بر تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای افرادی که سه دز واکسن زده‌اند، گفت: افرادی که شش ماه از تزریق دز سوم واکسن آن‌ها گذشته است، لازم است دز یادآور را بزنند.

خیز آرام کرونا به سمت پیک هفتم

هم‌اکنون کشورهایی مانند امارات و کوبا، موارد ابتلای بالایی دارند، اما مرگشان صفر است، در ایران هم باید ایمنی با واکسن بالا رود. ماه قبل، ستاد ملی مقابله با کرونا، برای تزریق دز یادآور کرونا برای جمعیت بالای ۱۲ سال توصیه اکید کرد و علاوه بر آن معاون وزیر بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر از صدور مجوز تزریق دز چهارم داد.

هرچند که به گفته کارشناسان، دیگر نباید عددی برای تزریق‌های بعدی کرونا اعلام شود و تنها به‌عنوان واکسن یادآور یا بوستر، از آن یاد شود چراکه این واکسن‌ها مانند آنفلوانزا، باید سالانه تزریق شوند. معاون بهداشتی وزیر بهداشت، در نامه‌ای که به دانشگاه‌های علوم پزشکی نوشت، اعلام کرد با توجه به بازگشت زائران حج، گردهمایی اربعین، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، تمام گروه‌های سنی که می‌توانند واکسن دریافت کنند و بیشتر از شش ماه از تزریق آخرین نوبت واکسنشان گذشته است، نسبت به تزریق اقدام کنند.

وی در این نامه، بر تداوم استفاده از ماسک، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه در گروه‌های پرخطر تأکید کرد و خواستار تشخیص به‌موقع ورود سویه‌های جدید شد.

تزریق دز سوم تنها ۲۷ درصد است

از طرفی محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو ستاد مقابله با کرونا کاهش استقبال از واکسیناسیون را نبود تبلیغات و فرهنگ‌سازی مناسب دراین‌باره عنوان کرد و گفت: هر کشوری که واکسیناسیون مناسب داشته است، در شیوع دوباره بیماری وضعیت مناسبی دارد، مثل کشور کوبا که واکسیناسیون کامل و مؤثری نسبت به جمعیت خودش داشته و بالاتر از ۸۰ تا ۹۰ درصد واکسن زده است، امروز وضعیت این کشور خوب است اما در کشورهایی که میزان واکسیناسیون کم بوده یا دز سوم را به میزان کمتر تزریق کرده‌اند، شرایط مناسب نیست.

به گفته وی در ایران بیش از ۱۵۰ میلیون دز واکسن تزریق شده است اما تزریق دز سوم تنها ۲۷ درصد است. تزریق واکسن دز چهارم که در بسیاری از کشورها عملیاتی شده در کشور ما هم برای عموم آغاز شده است.

تهدید کادر درمان از سوی واکسن ستیزان

عضو ستاد مقابله با کرونا با انتقاد نسبت به آمار تزریق واکسن در کشور، تصریح کرد: ایران بسیار خوب در زمینهٔ واکسیناسیون اقدام کرد، اما حالا تبلیغات برای تزریق واکسن بسیار کم شده است. زمانی روزانه بیش از یک‌میلیون نفر واکسن تزریق می‌کردند و حالا به‌روزی ۱۲ هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر، واکسن ستیزان، یعنی آن‌هایی که ضد واکسن هستند، به‌شدت کادر درمان را تهدید می‌کنند و آزار می‌دهند، ما این تهدیدها را در فضای مجازی بسیار می‌بینیم و به‌شدت نسبت به تزریق دزهای سوم و یادآور، واکنش نشان می‌دهند. به‌هرحال واکسن هم می‌تواند عوارض و درصد خطایی داشته باشد، اما باید نگاه مثبتی به آن داشت.

هاشمیان ادامه داد: هم‌اکنون حدود ۲۷ میلیون نفر دز سوم واکسن را زده‌اند و جمعیت افرادی که شش ماه از آخرین تزریق‌شان گذشته، بالاست. اثر واکسن، دائمی نیست و باگذشت زمان اثربخشی آن کم می‌شود.

به گفته وی، افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، باید دز سوم را بزنند و اگر مدت‌زمان زیادی از آن گذشته، باید نسبت به دز یادآور هم اقدام کنند: افرادی که دو دز واکسن زده‌اند، ایمنی کاملی ندارند، خیلی از مردم هم هستند که تمایل به تزریق دز یادآور دارند اما نمی‌دانند به کجا باید مراجعه کنند.

مراجعه‌های سرپایی سه برابر شده‌اند

هفته گذشته پیام طبرسی متخصص عفونی و دیگر عضو ستاد مقابله با کرونا هم افزایش ابتلاء به کرونا در کشور را چشمگیر عنوان کرد.

به گفته وی، ازآنجاکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش‌یافته، ممکن است تعداد افراد زیادی درگیر بیماری شوند و وقتی جمعیت بالایی درگیر بیماری شود، به‌طورحتم عوارض و مرگ‌ومیر و بستری در آی سی‌یو بیشتر می‌شود. حدود یک هفته است که دوباره موارد سرپایی ما افزایش‌یافته که افزایش چشمگیری هم هست و به نظر می‌رسد آغاز یک موج جدید در کشور است. باید صبر کرد که یک هفته تا ۱۰ روز دیگر بگذرد تا درباره ارتفاع و شدت این موج بتوانیم اظهارنظر کنیم.

عضو ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: هم‌اکنون افراد با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. اگر بیماری در جامعه بچرخد و افراد بیشتری مبتلا شوند، برخی از مبتلایان هم نیاز به بستری در بخش و حتی آی سی یو پیدا می‌کنند. به گفته وی، در روزهای گذشته، مراجعه سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری سه برابر شده است و از ۱۲ نفر به ۵۰ نفر در روز گذشته رسیده که نشان می‌دهد بیماری روبه افزایش است.

آیا پیک هفتم کرونا در راه است؟

وقوع پیک جدید کرونا در مرداد و شهریورماه

مینو محرز عضو ستاد کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به علت انتشار سویه‌های BA.۴ و BA.۵ که در اروپا و آمریکا نیز شایع است، هر روز بر تعداد بیماران مبتلابه بیماری کرونا افزوده می‌شود، سرعت انتقال سویه‌های جدید بیشتر از سویه‌های قبل است و به سرعت افراد را مبتلا می‌کند.

وی با بیان اینکه علائم و تأثیر ابتلاء به این سویه‌ها برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای شدیدتر است، افزود: افرادی که به‌نوبت یادآور واکسن رسیده‌اند، برای تکمیل واکسیناسیون خود با واکسن‌های در دسترس اقدام کنند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا با بیان اینکه کشور آمادگی انجام و تکمیل واکسیناسیون کرونا را دارد، ادامه داد: درحال‌حاضر دز چهارم واکسن کرونا برای همه افراد و افراد سنین بالا یا دارای بیماری زمینه‌ای تزریق می‌شود.

تکمیل واکسیناسیون و تزریق دز سوم اولویتی مهم

وی تصریح کرد: افرادی که فاصله زمانی زیادی از تزریق دوز دوم آن‌ها می‌گذرد اما دز سوم را تزریق نکرده‌اند، ابتدا برای تزریق دز سوم مراجعه کنند.

محرز با بیان اینکه تعداد افراد مبتلابه بیماری کرونا طی هفته آینده بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: براساس تخمین‌ها و پیش‌بینی‌ها در مرداد و شهریورماه به پیک بعدی کرونا خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه بیشتر بیماران سرپایی از افرادی هستند که واکسن تزریق کردند اما دارای بیماری زمینه‌ای هستند، گفت: این افراد به علائم خود توجه زیادی ندارند و تفکر آن‌ها بر ابتلاء به سرماخوردگی است.

لزوم توجه به رعایت دستورات بهداشتی

وی با بیان اینکه در صورتی که واکسیناسیون در مقابل بیماری کرونا انجام نمی‌شد ابتلاء به سویه امیکرون در کشور بیشتر می‌شد، ادامه داد: درحال‌حاضر باید اصل پیشگیری از ابتلاء در دستور کار قرار گیرد و افراد واکسیناسیون و تکمیل مراحل آن و استفاده از ماسک، رعایت اصول بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه با افزایش تعداد ابتلاء تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها نیز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: این‌یک اصل است که با افزایش بیماران مبتلابه بیماری کرونا، افراد سنین بالا و دارای بیماری زمینه‌ای که نسبت به واکسیناسیون اقدام نکرده‌اند، متوجه خطر بیشتری هستند.

قدرت انتشار انفجاری زیر سویه‌های جدید کرونا

فرزین خوروش، مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیست‌ویکم تیرماه در نشست علمی، آموزشی، خبری کرونا، اظهار کرد: بیماری کرونا از بهمن ۹۸ در ووهان چین شروع شد و ابتدا درگیری‌های شدید، ابتلاهای ریوی و علائم آن گسترش و در همه جهان انتشار پیدا کرد.

وی افزود: اوایل تصور می‌شد با یک پیک یا یک ابتلاء موضوع به اتمام می‌رسد و تلاش دنیا بر یافتن درمان برای این بیماری بود و پیگیری واکسیناسیون و ایمنی جمعی را در دستور کار قرار داد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: امیدها بر این بود که با آمدن واکسن‌ها ویروس کنترل و از انتشار آن جلوگیری شود. برخی اعتقاد داشتند که باید افراد بسیاری به این بیماری مبتلا شوند تا ایمنی جمعی ایجاد شود و متعاقب آن کووید از بین برود.

وی تصریح کرد: تبلیغات ضدواکسن در همه دنیا از موانعی بود که بر سر راه واکسیناسیون قرار داشت و منجر می‌شد در بسیاری از کشورها واکسیناسیون به نحو مناسبی انجام نشود اما با تلاش‌ها و اقدامات علمی انجام شده، واکسیناسیون در جامعه جای گرفت و بسیاری از تزریق واکسن استقبال کردند.

خوروش اضافه کرد: پس از رد شدن از قله ابتلاء به یک جهش از ویروس، تصور می‌شد که دیگر با کرونا روبه‌رو نخواهیم بود اما این ویروس هربار جهشی جدید انجام می‌دهد و شاهد شروع و وقوع جهش‌های جدیدی هستیم.

یک بیمار کرونا می‌تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند

وی گفت: نامی جدید برای جهش‌های جدید امیکرون در نظر گرفته نشده و سویه‌ای که در کشورها منتشر شده است، تحت عنوان BA.۴ و BA.۵ شناخته می‌شود و ویروس‌های در حال بررسی در آزمایشگاه‌ها نیز از همین نوع هستند. طی یکی دو هفته گذشته این ویروس با مشخصه قدرت انتقال چند برابری نسبت به سویه‌های قبل، وارد کشور شد و در حال انتشار است.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: شانس درگیری ریوی در سویه امیکرون، کمتر است و جهش‌هایی که انجام می‌دهد نیز ویروس را ضعیف‌تر می‌کند و امیکرون خاصیتی که در مقایسه با نوع دلتا داشت این بود که بیشتر درگیری دستگاه تنفسی فوقانی را ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه پس از پشت سر گذاشتن پیک ششم مرگ‌ومیر بسیار کاهش یافت و حتی به صفر رسید، اظهار کرد: زیرسویه‌های جدید امیکرون به علت قدرت انتشار بالا به صورت انفجاری در حال انتشار است و گفته می‌شود یک نفر مبتلا می‌تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند. علائم این زیرسویه تاکنون نظیر علائم امیکرون بوده و شامل آبریزش بینی، سردرد، بدن درد، خستگی و تب می‌شود که همانند یک سرماخوردگی شدید است.

در صورت داشتن علائم سرماخوردگی فرض بر ابتلاء به کرونا باشد

خوروش افزود: مردم نباید فکر کنند که علائم موجود در آن‌ها به علت سرماخوردگی است و هر کس دارای چنین علائمی است باید فرض را بر ابتلاء به امیکرون بگذارد و قرنطینه حداقل پنج روزه در دستور کار باشد. مهم‌ترین اصل در پیشگیری از ابتلاء به این بیماری قرنطینه بیمار حداقل به مدت پنج روز است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم، در دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید با کرونا زندگی کرد اما به این معنی نیست که سهل‌انگاری صورت گیرد. هنگامی که موارد ابتلاء زیاد باشد افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به شدت بدحال و بستری می‌شوند و حتی احتمال فوت وجود دارد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: پیش‌بینی این است که باید از نظر بیمارستانی، بستری و مرگ‌ومیر آمادگی داشته باشیم و افراد جامعه باید راه پیشگیری از این ویروس را بدانند تا بتوانیم این پیک یا پیک هفتم را پشت سر بگذاریم، باید رعایت پروتکل‌ها بازگردد و ماسک زدن در مکان‌های بسته و عمومی جدی گرفته و یک و نیم متر فاصله رعایت شود. همچنین قرنطینه افراد مبتلا یا مشکوک حداقل به مدت پنج روز در دستور کار قرار گیرد و فرد مبتلا پس از پنج روز از ماسک استفاده کند.

سیستم بهداشت و درمان در آمادگی کامل

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم تجمعات تعطیل نشوند، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور قرار گیرد و افراد مبتلا نیز نباید با داشتن علائم در تجمعات حضور پیدا کنند، اضافه کرد: سیستم بهداشت و درمان و علوم پزشکی در آمادگی کامل هستند.

خوروش گفت: برای کرونا در دنیا درمان قطعی وجود ندارد و داروهای ضدویروس متعددی در دنیا استفاده می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که به هیچ عنوان از آنتی‌بیوتیک برای درمان کرونا استفاده نشود؛ چراکه هیچ تأثیری ندارد و بی‌جهت نباید استفاده شود مگر در مواردی که آنتی‌بیوتیک برای عفونتی خاص به کار رود. درمان کرونا، درمانی حمایتی است و بیماران علامت درمانی می‌شوند. استفاده سر خود از داروها و آمپول‌ها اقدامی بسیار خطرناک است و تنها شربت‌های سرفه موجود در بازار موردی برای استفاده ندارد.

وی ادامه داد: علائم این بیماری پس از پنج روز بهبود می‌یابد اما اگر تب بیمار پس از پنج روز ادامه داشت و درگیر سرفه‌های شدید یا خلط خونی شد و حال عمومی خوبی نداشت و اگر به خصوص دارای بیماری‌های زمینه‌ای بود، باید به پزشک مراجعه کند تا درمان‌ها و مداخلات لازم انجام شود. در مواردی که شک به درگیری ریه و افت اکسیژن وجود داشته باشد، طبق پروتکل‌های کشوری عمل می‌شود و بیمار براساس نیاز درمان سرپایی یا درمان بستری دریافت می‌کند.

آیا پیک هفتم کرونا در راه است؟

واکسیناسیون دارای دو جنبه حفاظت از خود و دیگران است

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه واکسیناسیون دارای دو جنبه حفاظت از خود و حفاظت از دیگران است، اظهار کرد: نمی‌توان خودخواهی کرد و گفت من واکسن تزریق نمی‌کنم. حتی در مقطعی به سمت واکسیناسیون اجباری پیش رفتیم؛ چراکه چنین موضوعاتی بی‌حرمتی نسبت به جامعه است و گاهی اوقات باید با اجبار پیش رفت.

وی افزود: تصمیماتی که در جلسات ستاد ملی کرونا گرفته می‌شود بر اساس جمع‌آوری به روز داده‌های سراسر کشور اتخاذ می‌شود و تصمیم حال‌حاضر برگزاری مراسم اربعین است اما امکان دارد تا زمان اربعین سویه‌ای جدید با مشخصاتی جدید به کشور وارد شود و تصمیمات تغییر کند.

خوروش با توجه به شرایط ویروس کرونا نمی‌توان به صورت صددرصدی درخصوص این بیماری صحبت کرد، ادامه داد: هیچ ممنوعیتی برای واکسیناسیون کووید مگر شوک حساسیتی بسیار شدید وجود ندارد و حتی فردی که حساسیت بسیار شدیدی به دز اول واکسیناسیون خود نشان داده است می‌تواند دز دوم را با واکسن دیگری امتحان کند.

وی تصریح کرد: بیماری که سکته مغزی داشته است جزو بیمارانی است که لزوم بیشتری برای واکسیناسیون دارد. اگر مبنا بر ایجاد لخته با واکسن باشد باید درنظر گرفت که خود بیماری کرونا بیشتر لخته یا حتی سکته ایجاد می‌کند.

طب نوین مخالف طب سنتی نیست

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: کمیته عوارض واکسیناسیون وجود دارد و به صورت مرتب هر بیماری که پس از واکسیناسیون دچار عوارضی شده است، تیمی متخصص عارضه وی را بررسی می‌کنند که آیا عارضه مذکور در ارتباط با بیماری‌های زمینه‌ای سابق وی یا در ارتباط با واکسیناسیون بوده است.

وی با بیان اینکه طب نوین مخالف و متقابل طب سنتی نیست، گفت: به هیچ عنوان مخالف طب سنتی نیستیم و باید همه کنار یکدیگر باشند، در جلسات اخیر کمیته کرونا اساتید طب سنتی دعوت شدند و تحقیقات خود را نشان دادند و پروتکلی تحت عنوان طب سنتی در درمان کرونا اضافه شد. براساس شواهد و مدارک برخی از موارد طب سنتی رد می‌شود اما به معنی مخالفت با کل موضوع طب سنتی نیست.

خوروش با بیان اینکه بهترین معیار برای مقایسه وضعیت قبل واکسیناسیون و پس از آن، میزان مرگ‌ومیر کادر درمان است، خاطرنشان کرد: ممکن است واکسن‌ها تغییر کنند یا واکسن‌های موجود کنار بروند و واکسن‌های جدید جایگزین آن‌ها شوند. دولت ایران جدای از سایر دولت‌ها تصمیم نمی‌گیرد و همه جهان در مقابله با بیماری کرونا با یکدیگر پیش می‌روند؛ حتی واکسیناسیون اجباری نیز در برخی کشورها جدی‌تر گرفته شده است و برخی کشورها تنها واکسن‌های خاصی را قبول می‌کنند.

کد خبر 587978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.