نقش طراحی شهری در گرایش مردم به فضاهای سبز

کمپین‌های زیباسازی شهری اغلب مردم را به بهبود زندگی روزمره خود سوق می‌دهند، ضمن این‌که خود نیز از طریق ارتقا فضاهای عمومی نقش مهمی در افزایش گرایش مردم به حضور در فضاهای شهری ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مبلمان شهری اغلب وسایلی نظیر سیستم‌های روشنایی، علائم راهنمایی و رانندگی، نیمکت‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، آب‌نماها و فضاهای سبز کوچک را در بر می‌گیرد که هر یک نقش مهمی در افزایش تعاملات اجتماعی میان ساکنان یک شهر ایفا می‌کند. در واقع، مردم به خاطر وجود هر یک از مبلمان شهری ممکن است گرایش بیشتری به حضور در فضاهای عمومی داشته باشند، ضمن این‌که وجود این تجهیزات می‌تواند به افزایش امنیت، بهبود قابلیت دسترسی و به طور کلی، بالا بردن میزان زیست‌پذیری یک شهر کمک کند. به عنوان مثال، پیدایش مبلمان هوشمند در بعضی از شهرهای جهان، قابلیت شارژ تجهیزات الکترونیکی را برای شهروندان فراهم آورده که همین امر، حضور آن‌ها را در فضاهای شهری به واسطه امکان استفاده از لپ‌تاپ‌ها یا تلفن‌های همراه افزایش داده است. از سوی دیگر، کارایی سیستم‌های روشنایی به افزایش حس امنیت در شهروندان منجر می‌شود و در نتیجه، حضور آن‌ها در مکان‌های عمومی به هنگام تاریکی شهر نیز افزایش می‌یابد.

نقش طراحی شهری در گرایش مردم به فضاهای سبز

برخی از محققان بر این باور هستند که چنانچه مدیران شهری به برگزاری کمپین‌های زیباسازی شهری بپردازند، آن‌گاه خواهند توانست مردم را به حضور در فضاهای عمومی سوق دهند که این رویداد می‌تواند مزایای بسیاری را برای شهرها و شهروندان در پی داشته باشد. علاوه بر این، طراحی فضاهای عمومی، سازگار با نیاز شهروندان به افزایش گرایش آن‌ها به حضور در این مکان‌ها کمک خواهد کرد و در نتیجه، به مشارکت این افراد برای حفظ و بهبود وضعیت فضاهای عمومی منجر خواهد شد. عکس این قضیه زمانی اتفاق می‌افتد که طراحی فضاهای عمومی مطابق با خواسته‌های شهروندان نباشد و در نتیجه به کمترین حضور آن‌ها در این مکان‌ها منجر شود که این اتفاق، تبعات منفی بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

بدیهی است که نمی‌توان شهرها را بر مبنای سازه‌ها و بناهای آن تعریف کرد، بلکه آن‌چه در توصیف شهرها مهم به حساب می‌آید، نشاط مردم در فضاهای عمومی است. به عنوان مثال، نیویورک در ایالات متحده آمریکا و پالرمو در ایتالیا در سراسر جهان به واسطه شور ساکنان در فضاهای عمومی شهرت دارد. اغلب مردم نیویورک با نشاط زیادی در چشم‌اندازهای سبز شهری به تعامل اجتماعی با یکدیگر یا صرف غذاهای مختلف مشغول هستند و این در حالی است که ساکنان پالرمو اغلب با هیجان زیاد در کنار هم به تماشای مسابقات فوتبال در فضاهای عمومی می‌پردازند.

فضاهای عمومی در کنار تمام مزایای خود، مکان‌هایی برای یادگیری و بازی کودکان به حساب می‌آید، ضمن این‌که جوانان و سایر قشرهای جامعه نیز می‌توانند در این مکان‌ها به مطالعه، کار، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حتی استراحت بپردازند که همین فعالیت‌ها، فرهنگ کلی یک شهر را شکل می‌دهد. در نتیجه، معماران تمام توان خود را به کار می‌گیرند فضاها و زیرساخت‌هایی برای شهرها طراحی کنند که ساکنان را به حضور هرچه بیشتر در این مکان‌ها سوق می‌دهد و در نتیجه، شور را برای آن‌ها و شهر به ارمغان می‌آورد.

طراحی مناسب فضاهای شهری نه‌تنها به افزایش نشاط شهروندان و شکل دادن فرهنگ امروز شهری کمک می‌کند، بلکه مزایای درازمدت را برای نسل‌های بعدی در پی دارد. تحقیقات حاکی است که در سراسر شهرهای جهان، از الجزیره پایتخت الجزایر گرفته تا اوکلند و شیکاگو در آمریکا، مکزیکوسیتی و سئول پایتخت کره جنوبی، ایجاد تحول در فضاهای عمومی شهری باید متأثر از نیازهای مردم باشد تا آن‌ها را به استفاده هر چه بیشتر از این مکان‌ها سوق دهد. در واقع، هر چه تنوع این فضاها بیشتر باشد، نیازهای بیشتری از مردم برآورده خواهد شد و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از آن‌ها رو خواهند آورد.

نقش طراحی شهری در گرایش مردم به فضاهای سبز

به عنوان مثال مناطق الجزیره، برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت و از سبکی مدرن برخوردار بود. امروزه همچنان اغلب فضاهای عمومی شهر را درختانی با سایه گسترده، نیمکت‌ها و سیستم‌های روشنایی مناسب فرا گرفته است که حس امنیت را هنگام تاریکی شب برای شهروندان به وجود می‌آورد و آن‌ها را به حضور در مکان‌های عمومی و برقراری تعامل با یکدیگر سوق می‌دهد. این در حالی است که در مناطقی با ساختمان‌های عظیم، خیابان‌های پهن و فضاهای عمومی بزرگ که اخیراً توسعه یافته است، حس ناامنی و ترس از گم‌شدن را میان شهروندان به وجود می‌آورد و مانع از حضور آن‌ها در این مکان‌ها می‌شود.

نوع طراحی پارک مرکزی Alameda در مکزیکوسیتی به کاهش گرایش مردم به حضور در فضاهای عمومی منجر شده است. در واقع، در سال ۲۰۱۳، تغییرات زیادی در این پارک صورت گرفت که همین امر کاهش قابل توجه تنوع انجام فعالیت‌های مردم را در پی داشت و در نهایت به کاهش گرد هم آمدن آن‌ها منجر شد. در واقع، مدیران در طراحی جدید پارک، جذب گردشگران را بر نیازهای ساکنان شهر ترجیح دادند و همین امر به حداقل رسیدن فعالیت‌های شهروندان در پارک و حتی فضاهای عمومی اطراف آن را به دنبال داشت.

نقش طراحی شهری در گرایش مردم به فضاهای سبز

کد خبر 587951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.