۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
سیزدهم جولای، روز جهانی سنگ

اگرچه ممکن است بسیاری از مردم دنیا نسبت به ارزش وجود سنگ‌ بی‌تفاوت باشند، با این حال توجه به نقش آن‌ها در شکل دادن جهان هستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر تکه سنگ یا تخته سنگ از ترکیب یک یا چند ماده معدنی تشکیل شده است؛ به عنوان مثال، گرانیت ترکیبی از کوارتز، کانی‌ها و ماده معدنی بیوتیت است. لیتوسفر خارجی‌ترین لایه زمین به حساب می‌آید که به طور کامل با سنگ پوشیده شده است. سنگ‌ها از زمان پیدایش بشر توسط انسان‌ها برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است به ویژه در عصر حجر در ساخت انواع ابزارهای سنگی به اهمیت ویژه‌ای دست یافت. وجود مواد معدنی و فلزات موجود در سنگ‌ها نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی بشر ایفا کرده و در شکل دادن تمدن‌های انسانی، بسیار حائز اهمیت بوده است. سیزدهم جولای به عنوان روز جهانی سنگ معرفی شده و بهانه‌ای است برای این‌که انسان‌ها هر چه بیشتر قدردان وجود این ماده در زمین باشند.

آن‌چه باید در مورد روز جهانی سنگ بدانید

همه ساله در سیزدهم جولای مردم روز جهانی سنگ را جشن می‌گیرند که این روز بهانه‌ای برای افزایش آگاهی انسان‌ها از انواع سنگ‌ها و اهمیت آن است. بدیهی است که سنگ‌ها نقش مهمی در محیط زیست ایفا می‌کند و در طول تاریخ، توسط بشر برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است.

سه گروه سنگ یعنی سنگ آذرین، سنگ رسوبی و سنگ دگرگونی در کره زمین وجود دارد و مطالعه علمی سنگ‌ها به "سنگ‌شناسی" معروف است. از نظر ذرات تشکیل‌دهنده، سنگ‌ها ترکیبی از دانه‌های معدنی است که خود از یک ترکیب شیمیایی تشکیل شده است. مواد معدنی سنگ دانه به وسیله فرآیندهای شیمیایی یک سنگ را به وجود می‌آورد که انواع و فراوانی مواد معدنی موجود در آن‌ها به روشی که سنگ تشکیل شده است، مشخص می‌شود. همه سنگ‌ها شامل سنگ چخماق است که ترکیبی از سیلیکون و اکسیژن را در در بر می‌گیرد و ۷۴.۳ درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. چخماق همراه با سایر انواع سنگ‌ها، کریستال را به وجود می‌آورد و در واقع، یک فاکتور اصلی در تعیین اسم و ویژگی‌های سنگ‌ها به حساب می‌آید.

تاریخچه روز جهانی سنگ

روز جهانی سنگ بهانه‌ای برای افزایش اهمیت این ماده به عنوان عنصری اساسی در نجات انسان‌ها به حساب می‌آید. در تمام طول تاریخ، سنگ‌ها به طور گسترده برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و به ویژه در عصر حجر، مردم از این ماده برای ساخت تجهیزاتی نظیر اسلحه‌ها بهره می‌گرفتند.

سنگ‌ها از نظر زمین‌شناسی بر اساس ویژگی‌هایی مانند میزان مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی موجود، تراوایی، بافت ذرات و اندازه طبقه‌بندی می‌شود. این ویژگی‌های ظاهری نتیجه فرآیندهایی است که در نهایت سنگ‌ها را به وجود می‌آورد. در طول زمان، سنگ‌ها اغلب از یک نوع به نوع دیگری تبدیل می‌شود که این فرآیند در رشته زمین‌شناسی "چرخه سنگ" نام دارد.

سنگ‌ها در سه گروه اصلی آذرین، سنگ رسوبی و سنگ دگرگونی طبقه‌بندی می‌شود که هر یک بسته به ترکیبات، زیرمجموعه‌های زیادی را در بر می‌گیرد.

چگونه می‌توان روز جهانی سنگ را جشن گرفت؟

روش‌های مختلفی برای بزرگداشت روز جهانی سنگ وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به انجام تحقیقات مختلف در زمینه انواع سنگ‌های موجود و قابل دسترسی در سراسر زمین و همچنین استفاده‌های متفاوت آن‌ها اشاره کرد. مردم می‌توانند دانش خود را در مورد سنگ‌ها با اعضای خانواده و دوستان به اشتراک بگذارند و از این طریق، آن‌ها را از اهمیت وجود این ماده حیاتی آگاه کنند. علاوه بر این، علاقه‌مندان می‌توانند به جمع‌آوری انواع سنگ‌ها بپردازند و در مورد هر یک از آن‌ها از جنبه‌های مختلف نظیر نوع سنگ، ترکیبات و کاربری‌های آن‌ها تحقیق کنند.

یکی از فعالیت‌های بسیار جالب در روز جهانی سنگ می‌تواند انجام هنرهای مختلف مانند نقاشی روی سنگ‌ها باشد که حتی می‌توان کودکان و خردسالان را نیز در آن سهیم کرد و از این طریق، آگاهی آن‌ها را از اهمیت سنگ‌ها افزایش داد. برای نقاشی روی سنگ‌ها بهتر است سنگ‌هایی با سطوح صاف و به اندازه کف دست انتخاب شود تا کودکان بتوانند به راحتی آن را در دست بگیرند و نقاشی کنند. بسته به نقاشی یا تکنیکی که قرار است روی تخته‌سنگ‌ها پیاده شود، فرچه‌های نقاشی مختلفی می‌توان انتخاب کرد و در نهایت، می‌توان اثر هنری خود یا کودکان را به سایر افراد نشان داد و آن‌ها را از اهمیت وجود سنگ‌ها و کاربری‌های مختلف این ماده حیاتی آگاه کرد.

بسیاری از افراد نیز در روز جهانی سنگ به صورت گروهی یا انفرادی راهی کوه‌های اطراف محل زندگی خود می‌شوند و به اشتراک دانسته‌های خود در مورد سنگ‌های مختلف می‌پردازند و از این طریق، روز جهانی سنگ را گرامی می‌دارند.

کد خبر 587828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.